Discursive quality concreteness and metonymic projections: a comparative study in narratives

Authors

  • Blanca Flor Demenjour Munoz Mejia Universidade Federal da Grande Dourados
  • Rute Izabel Simões Conceição Universidade Federal da Grande Dourados

Keywords:

Discursivity. Stylistics. Text rewriting.

Abstract

This article presents the results of a comparative study on the presence / absence of discursive quality concreteness and metonymic projections on the first and last version of narratives produced by subjects, teachers of Portuguese Language trainees during a course of Specialization / UFGD. We tried to see to what extent the concept of discursive qualities worked with the subjects during the course contributed to the improvement in quality of stylisticdiscursive narratives. From the methodological point of view, the comparative analysis between the textual versions written by the subjects, there was no relationship between the presence of discursive quality concreteness and the presence of metonymic projections (reminiscent, hipalage and synecdoche) in 1st and last version of the narrative. The results indicate the absence of discursive quality concreteness and metonymic projections in version 1st and effective presence in the latest version of the texts resulting in a positive discourse-stylistic effect when comparing the 1st and the last version rewritten by the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, A. Suárez. O design da escrita: redigindo com criatividade e beleza, inclusive ficção. Cotia – São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.

BRANDÃO, Roberto de Oliveira. As figuras de linguagem. V. 3. São Paulo:

Ática, 1989.

CONCEIÇÃO, Rute I. S. A reconstrução da discursividade na escrita: da

redação escolar ao discurso. Dissertação, 213 f. (Mestrado em Letras). Porto Alegre: Instituto de Letras/UFRGS, 1999.

_____. Da redação escolar ao discurso: um caminho a reconstruir. In:

Linguagem & Ensino, Pelotas- RS: EDUCAT/Revista do Curso de

Mestrado em Letras da Universidade Católica de Pelotas, 2000, v. 3, n.2,

jul, p.109-132

CONCEIÇÃO, R. I. S. Correção de texto: um desafio para o professor de

português. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, SP: UNICAMP,

n.43(2), 2004, jul/dez, p.323-344.

FILIPAK, Francisco. Teoria da Metáfora. Curitiba: Livros HDV, 1983.

CONCEIÇÃO, R. I. S. A redação escolar e o resgate da discursividade na escrita. In: XLVII Seminário GEL, 1999, Bauru. Resumos Gel. Bauru: Editora da Unesp, 1999.

GUEDES, Paulo C. Da Redação à Produção Textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

PÉCORA, Alcir. Problemas de redação. São Paulo : Martins Fontes, 1983.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da

argumentação - A Nova Retórica. Tradução: Maria Ermantina Galvão. São

Paulo: Martins Fontes, 1996.

Published

2014-09-10

How to Cite

Mejia, B. F. D. M., & Conceição, R. I. S. (2014). Discursive quality concreteness and metonymic projections: a comparative study in narratives. ARREDIA, 3(4), 82–99. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/3428

Issue

Section

Artigos