Discursive quality concreteness and metonymic projections: a comparative study in narratives
Keywords:
Discursivity. Stylistics. Text rewriting.Abstract
This article presents the results of a comparative study on the presence / absence of discursive quality concreteness and metonymic projections on the first and last version of narratives produced by subjects, teachers of Portuguese Language trainees during a course of Specialization / UFGD. We tried to see to what extent the concept of discursive qualities worked with the subjects during the course contributed to the improvement in quality of stylisticdiscursive narratives. From the methodological point of view, the comparative analysis between the textual versions written by the subjects, there was no relationship between the presence of discursive quality concreteness and the presence of metonymic projections (reminiscent, hipalage and synecdoche) in 1st and last version of the narrative. The results indicate the absence of discursive quality concreteness and metonymic projections in version 1st and effective presence in the latest version of the texts resulting in a positive discourse-stylistic effect when comparing the 1st and the last version rewritten by the subjects.Downloads
References
ABREU, A. Suárez. O design da escrita: redigindo com criatividade e beleza, inclusive ficção. Cotia – São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.
BRANDÃO, Roberto de Oliveira. As figuras de linguagem. V. 3. São Paulo:
Ática, 1989.
CONCEIÇÃO, Rute I. S. A reconstrução da discursividade na escrita: da
redação escolar ao discurso. Dissertação, 213 f. (Mestrado em Letras). Porto Alegre: Instituto de Letras/UFRGS, 1999.
_____. Da redação escolar ao discurso: um caminho a reconstruir. In:
Linguagem & Ensino, Pelotas- RS: EDUCAT/Revista do Curso de
Mestrado em Letras da Universidade Católica de Pelotas, 2000, v. 3, n.2,
jul, p.109-132
CONCEIÇÃO, R. I. S. Correção de texto: um desafio para o professor de
português. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, SP: UNICAMP,
n.43(2), 2004, jul/dez, p.323-344.
FILIPAK, Francisco. Teoria da Metáfora. Curitiba: Livros HDV, 1983.
CONCEIÇÃO, R. I. S. A redação escolar e o resgate da discursividade na escrita. In: XLVII Seminário GEL, 1999, Bauru. Resumos Gel. Bauru: Editora da Unesp, 1999.
GUEDES, Paulo C. Da Redação à Produção Textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
PÉCORA, Alcir. Problemas de redação. São Paulo : Martins Fontes, 1983.
PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da
argumentação - A Nova Retórica. Tradução: Maria Ermantina Galvão. São
Paulo: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

