"This is the color I like" or "This is the color that I like": a study about the relative clauses in brazilian portuguese writing speech
Keywords:
Pattern language. Textual rewriting. Relative clauses use.Abstract
The current study is linked to the research project "Teaching-learning writing process: studying the didactics of rewriting and its impact in textual quality", in progress at FACALE/UFGD. In this paper, we present the results of the analysis of relativization strategies used in written and rewritten texts by highly proficient subjects (16 undergraduates who are in the 3rd year of Portuguese and English Language major at FACALE/UFGD). The research corpus is formed by 103 texts which were written by the students enrolled in the discipline “Prática de Ensino em Língua Portuguesa II", during the second semester of 2008. The results have shown that the students use, in different levels, three types of relativization strategies: the pattern relative; the cutting relative and the copying relative, whereas the cutting relative has presented the highest volume of clauses in the undergraduates' texts.Downloads
References
ABAURRE, M. B. M.; RODRIGUES, A. C. S. Gramática do Português falado. Vol. VIII: Novos estudos descritivos. Campinas: UNICAMP, 2002.
BAGNO, M. Português ou brasileiro: um convite à pesquisa. São Paulo: Parábola, 2004.
BAGNO, M. Nada na língua é por acaso. São Paulo: Parábola, 2007.
BECHARA, E. C. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa (PCN). Brasília, 1998.
CONCEIÇÃO, R. I. S. Da redação escolar ao discurso: um caminho a reconstruir. Linguagem & Ensino, Pelotas, RS: EDUCAT/Revista do Curso de Mestrado em Letras da Universidade Católica de Pelotas, v. 3, n. 2, jul,p. 109-132, 2000.
CONCEIÇÃO, R. I. S. O professor de Língua Portuguesa na visão de formandos em Letras. 2008. 299 f. (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, letras e Ciências Humanas – Universidade de São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8142/tde-18122008-121448/pt-br.php. Acesso em: março 2012.
FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando nós. São Paulo: Parábola, 2008.
GUEDES, P. C. Da redação ao texto: um manual de redação. Porto Alegre: UFRGS, 2004.
KATO, M. A. et al. As construções-Q no português brasileiro falado:
perguntas, clivadas e relativas. In: KOCH, Ingedore V. (Org.). Gramática do Português falado. v. VI: Desenvolvimentos. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2002, p. 309-976.
LIMA, R. Gramática normativa do português. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.
NEVES, M. H. M. Gramática de usos do português. São Paulo: UNESP, 2000.
QUEDNAU, L. R. Redações de vestibular: o uso do pronome relativo. In: ABREU, S. P. e outros (Orgs). Redação: a redação no contexto do vestibular - 2005. Porto Alegre/RS: Editora da UFRGS, 2005, p. 267-282.
ROBERTS, Ian; KATO, Mary (orgs.) Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: UNICAMP, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

