The textual semiotization in the opinion articles media
Keywords:
Sociodiscoursive Interactionism. Textual genres. Opinion article genre. Discourse Analysis.Abstract
This study aims to analyse the textual genre online opinion article, in order to verify the textual semiotization for the construction of the point of view. For the study, five opinion texts of two different newspaper sites were analysed. For the analysis, we use the theory developed by JeanPaul Bronckart (1999), which understands the text organization as a three-layered model. Firstly, we analyse the general structure of the text, which has the following parameters: the main kind of discourse and the textual sequences. Afterwards, we analyse the texts mechanisms, considering connections, nominal and verbal cohesion. Finally, we analyse the enunciative mechanisms, to verify the presented voices and modalizations.Downloads
References
ADAM, Jean-Michel. Les textes: types et prototypes. Paris: Nathan, 1992.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Trad. Eduardo Guimarães et al. São Paulo: Ed. Pontes, 1976.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, Jean-Paul. Gêneros textuais, tipos de discursos, e operações psicolinguísticas. In: Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v.11, p. 49-69, 2003.
BRONCKART, Jean-Paul. Commentaires conclusifs. Pour une développement collectif de l’interactionnisme socio-discursif. In: Calidoscópio, São Leopoldo-RS, v. 2, n. 2, p.113-123, jul/dez 2004.
DOLZ, Joaquim. SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em exmpressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre um experiência suíça (francófona). Enjeux, Genebra, 37/38. Trad. De Roxane Rojo, 1996.
FAVERO, Leonor Lopes. Coesão e Coerências Textuais. 9. ed. São Paulo: Ática, 2002.
LOUSADA, Eliane Gouvêa. La séquence didactique: on outil qui peut contribuer à l’autonomie du professeur. Rencontres (PUCSP), São Paulo, v. 10, p.223-232, 2006.
LOUSADA, Eliane Gouvêa. A abordagem do Interacionismo Sociodiscursivo para a análise de textos. Revista eletrônica do Encontro de Pós-graduandos em Estudos Discursivos da USP, São Paulo, v. 2, 2010. Disponível em: http://www.epedusp.org/IIepedlivro/index.htm. Acesso em: 8 fev. 2012.
MACHADO, Anna Rachel. O Diário de Leituras. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MACHADO, Anna Rachel. Para re(pensar) o ensino de gêneros. Caleidoscópio, São Leopoldo-RS, v. 2, n. 1, p. 17-28, 2004.
MACHADO, Anna Rachel. A Perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (orgs). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005, p.237-259.
MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (orgs). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.
SCHNEUWLY, Bernard. Genres et types de discours: Considérations psychologiques et ontogénétiques. In: Y. Reuter (ed.) Les Interactions Lecture- Écriture, pp. 155-174. Berne: Lang. 1994.
SOUZA, Lusinete Vasconcelos de. As ações do professor : a análise compartiva entre o trabalho prescrito e trabalho realizado sobre o discurso argumentativo do editorial de jornal. In : NASCIMENTO, Elvira Lopes (org). Gêneros Textuais : da didática das línguas aos objetos de ensino. São Carlos : Claraluz editora, 2009.
WEINRICH, Henri. Le temps. Paris: Seuil. 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

