The textual semiotization in the opinion articles media

Authors

  • Thiago Jorge Ferreira Santos Universidade de São Paulo

Keywords:

Sociodiscoursive Interactionism. Textual genres. Opinion article genre. Discourse Analysis.

Abstract

This study aims to analyse the textual genre online opinion article, in order to verify the textual semiotization for the construction of the point of view. For the study, five opinion texts of two different newspaper sites were analysed. For the analysis, we use the theory developed by JeanPaul Bronckart (1999), which understands the text organization as a three-layered model. Firstly, we analyse the general structure of the text, which has the following parameters: the main kind of discourse and the textual sequences. Afterwards, we analyse the texts mechanisms, considering connections, nominal and verbal cohesion. Finally, we analyse the enunciative mechanisms, to verify the presented voices and modalizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAM, Jean-Michel. Les textes: types et prototypes. Paris: Nathan, 1992.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Trad. Eduardo Guimarães et al. São Paulo: Ed. Pontes, 1976.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.

BRONCKART, Jean-Paul. Gêneros textuais, tipos de discursos, e operações psicolinguísticas. In: Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v.11, p. 49-69, 2003.

BRONCKART, Jean-Paul. Commentaires conclusifs. Pour une développement collectif de l’interactionnisme socio-discursif. In: Calidoscópio, São Leopoldo-RS, v. 2, n. 2, p.113-123, jul/dez 2004.

DOLZ, Joaquim. SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em exmpressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre um experiência suíça (francófona). Enjeux, Genebra, 37/38. Trad. De Roxane Rojo, 1996.

FAVERO, Leonor Lopes. Coesão e Coerências Textuais. 9. ed. São Paulo: Ática, 2002.

LOUSADA, Eliane Gouvêa. La séquence didactique: on outil qui peut contribuer à l’autonomie du professeur. Rencontres (PUCSP), São Paulo, v. 10, p.223-232, 2006.

LOUSADA, Eliane Gouvêa. A abordagem do Interacionismo Sociodiscursivo para a análise de textos. Revista eletrônica do Encontro de Pós-graduandos em Estudos Discursivos da USP, São Paulo, v. 2, 2010. Disponível em: http://www.epedusp.org/IIepedlivro/index.htm. Acesso em: 8 fev. 2012.

MACHADO, Anna Rachel. O Diário de Leituras. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MACHADO, Anna Rachel. Para re(pensar) o ensino de gêneros. Caleidoscópio, São Leopoldo-RS, v. 2, n. 1, p. 17-28, 2004.

MACHADO, Anna Rachel. A Perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (orgs). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005, p.237-259.

MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (orgs). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.

SCHNEUWLY, Bernard. Genres et types de discours: Considérations psychologiques et ontogénétiques. In: Y. Reuter (ed.) Les Interactions Lecture- Écriture, pp. 155-174. Berne: Lang. 1994.

SOUZA, Lusinete Vasconcelos de. As ações do professor : a análise compartiva entre o trabalho prescrito e trabalho realizado sobre o discurso argumentativo do editorial de jornal. In : NASCIMENTO, Elvira Lopes (org). Gêneros Textuais : da didática das línguas aos objetos de ensino. São Carlos : Claraluz editora, 2009.

WEINRICH, Henri. Le temps. Paris: Seuil. 1973.

Published

2012-10-08

How to Cite

Santos, T. J. F. (2012). The textual semiotization in the opinion articles media. ARREDIA, 1(1), 44–62. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/1578

Issue

Section

Artigos