The combat of a teacher- researcher’s- life to composition writing in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v14i34.10433

Keywords:

High School. Teachers’ training. Biographeme. Youth.

Abstract

This article discusses the writing practices that were transformed in composition writing [readacionalização] by the utilitarian demands of the National High School Exam (ENEM). The objective is to present a proposal of combat of a teacher-researcher’s life to the transformation of writing in High School to composition. To achieve this, it uses the concepts of “writing” and “biographeme” of the French literature critic Roland Barthes, as well as the traces of the uselessness [inutilezas] of the poet Manoel de Barros, in order to engender, by Text Policy (COSTA, 2017), a fight against the writing practices transformed into composition writing in this phase of Basic Education. Methodologically framed in the biographematical-scene mode of a researcher-teacher’s life in a public school classroom; the scenes are part of the combat proposed by biographematic writing of the uselessness [inutilezas] of a language to escape the utilitarian demands of High School writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Cristina Maruju, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Graduada em Letras. Mestre em Educação pela Universidade de Caxias do Sul - UCS

Sônia Regina da Luz Matos, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutora em Educação pela UFRGS. Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação e Letras da Universidade de Caxias do Sul- UCS

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Graduada em Letras e em Biblioteconomia pela UCS. Doutor em Letras pela PUCRS. Professor e pesquisador na Universidade de Caxias do Sul.

References

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas para crianças. São Paulo: Planeta, 2010. 32 p. Iluminuras de Martha Barros.

BARROS, Manoel de. Retrato do artista quando coisa. Rio de Janeiro: Record, 1998.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Tradução Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003. 214 p.

BARTHES, Roland. O grau zero da escrita: seguido de novos ensaios críticos. Tradução Mario Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Matins Fontes, 2004. 225 p. (Coleção Roland Barthes).

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução Mario Laranjeira. 3. ed. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012. 462 p. (Coleção Roland Barthes).

BARTHES, Roland. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro. Tradução e pósfácio de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2013. 107 p.

COSTA, Luciano Bedin da. Ainda escrever: 58 Combates para uma política do texto. São Paulo: Lumme Editor, 2017. 74 p. (Móbile - Coleção de mini-ensaios).

DELEUZE, Gilles. A literatura e a vida. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. São Paulo: Ed. 34, 2004. p. 11-16.

DELEUZE, Gilles. A imanência: uma vida. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 27, p.10-18, jul./dez. 2002. Quadrienal. Disponível em: Acesso em: 08 out. 2018.

FARIA, Gabriel Estevo; MENDONÇA, Fernando Wolff. Medicalização na infância: remédio não educa. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/160-noticias/cepat/580285-medicalizacao-na-infancia-remedio-nao-educa. Acesso em: 06 jul. 2019.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falava Zaratrusta: um livro para todos e para ninguém. Tradução de Mário Ferreira dos Santos. 2. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013. 404 p. (Vozes de Bolso).

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1998, p. 159-177.

Published

2020-07-16

How to Cite

Maruju, V. C., Matos, S. R. da L., & Ramos, F. B. (2020). The combat of a teacher- researcher’s- life to composition writing in High School. Raído, 14(34), 244–258. https://doi.org/10.30612/raido.v14i34.10433

Issue

Section

Scientific Articles - Free Theme

Most read articles by the same author(s)