Practices and strategies of the teaching of History on sexual diversity and gender relations in primary and lower secondary education in Triunfo/Candeias do Jamari, Rondonia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12569

Keywords:

Teaching of history. Sexual diversity. Gender relations.

Abstract

The objective of this article is to describe the practices and strategies in the teaching of history on the themes of gender and sexuality which were experienced during the application of a project called Project of Gender Sexuality at School (Projeto de Gênero Sexualidade na Escola - PGSE), developed with ninth grade elementary school students and third-year students from EJA (the youth and adult education program) from 2016 to 2018. This project was carried out at the State Elementary and High School Albino Buttner which is located in a hard-to-reach area in the North of Brazil, in the district of Triunfo/Candeias do Jamari, Rondonia. Its objectives were: teaching, educating, raising awareness and discussing with the students and the community about the many forms of discrimination and violence which emerged from the bullying practiced in the school setting, debating, by means of pedagogical resources, learning strategies (songs, dynamics, movies and exhibitions) which contribute to a broader knowledge of homotransphobia, chauvinism, sexism and feminicide, respecting plurality of thought, citizenship and its role in the understanding of difference and appreciation of tolerance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, Ricardo dos Santos. Provocações para ampliar os estudos sobre gênero, sexualidade e o ensino de história. In: RIOS, Paulo Souza; Mendes, Alane Martins Mendes (Orgs.). Educação, gênero e diversidade sexual: fabricação das diferenças no espaço escolar. Curitiba: CRV, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Curricular Comum: BNCC-Educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 09 set. 2019.

BURKE, Peter (org.). A Escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JUNKEIRA, Rogério Diniz (org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2009.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

LASSO, Pablo. Antropologia cultual e homossexualidade: variantes do comportamento sexual, culturalmente aprovadas. In: VIDAL, M; MARTOS, J.M.F; GAFO, J; HIGUERA; G; RUIZ, G. (orgs.). Homossexualidade: ciência e consciência. Edições Loyola, São Paulo, 1985.

PAIVA, Carla Conceição da Silva. Prefácio. In: RIOS, Paulo Souza; Mendes, Alane Martins Mendes (Orgs.). Educação, gênero e diversidade sexual: fabricação das diferenças no espaço escolar. Curitiba: CRV, 2018.

RIOS, Paulo Souza; MENDES, Alane Martins Mendes. Educação, gênero e diversidade sexual: fabricação das diferenças no espaço escolar. Curitiba: CRV, 2018.

VAINFAS, Ronaldo; FARIA, Sheila de Castro; FERREIRA, Jorge; CALAINHO, Daniela Buono (orgs.). Historia doc. 9º ano. São Paulo: Saraiva, 2015.

Published

2020-04-06

How to Cite

Silva, L. M. (2020). Practices and strategies of the teaching of History on sexual diversity and gender relations in primary and lower secondary education in Triunfo/Candeias do Jamari, Rondonia. Fronteiras, 22(39), 50–66. https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12569

Issue

Section

DOSSIER 17: GENDER, INTERSECTIONALITIES AND HISTORY TEACHING