THE PHOTOGRAPHIC EXPERIENCE “SKINS PRESENT”:
Color (break through) the abyssal lines
DOI:
https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16595Keywords:
Sociology of Image, abyssal lines, postcolonialismAbstract
This text seeks to present the experience of the extension project, entitled “Photographic
Exhibition Peles Presente”, carried out by the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University
of Grande Dourados/NEAB/UFGD in conjunction with the Psychology course and the Faculty of Literature
and Performing Arts from the same University. In a reading of the sociology of image, based
on the epistemological approach of the “South”, theorization of Boaventura de Sousa Santos, it is
discussed how such an imagery experience of black men and women who inhabit the academic universe,
corrupts the essentialized configurations that disincorporate memories, the historiographies,
the knowledge and the existence of blackness. And, as the photograph becomes insurgent silences,
they pronounce aesthetic-imagetic statements that corrupt the logic of the abyssal lines of society
and scientific knowledge.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma única história. Tradução de Eri a Barbosa. Disponível
em: http://www. ted. com/tal s/lang/ptbr/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_
story. html. s/d. Tradução disponível em: http://www. google. pt/url, 2009.
AMADO, J.; CASANOVA, Pablo González. Colonialismo interno (uma redefinição). BORON,
AA; GONZÁLEZ (Org.). A teoria marxista hoje: problemas e perspectivas. Buenos
Aires: CLACSO, p. 395-420, 2006.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. 3ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
CARDOSO, Lourenço. O branco ante a rebeldia do desejo. Curitiba: Appris, 2020.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020. 136 p. Revista
Eletrônica Interações Sociais, v. 4, n. 2, p. 131-135, 2020.
CUNHA, Teresa. NeverTrustSindarela: Feminismos, Pós-Colonialismos, Moçambiquee Timor-
Leste. Coimbra: Almedina, 2014.
CUSICANQUI. Silva Rivera. Sociología de La Imagem – Miradas Ch”ixi desde la história
andina. In Revista Buenos Aires: Tinta Limon, 2015.
CHAKRABARTY, Dipesh. Provincializing Europe- Postcolonial Thought AndHistorical Difference.
Princeton: University Press Published by Princeton University Press, 2000.
DIOP, Cheikh. The African Origin of Civilization: Myth or Reality. Chicago: Lawrence Hill
& Co., 1974.
DU BOIS. W.E.B. As Almas do Povo Negro. Tradução Luciano Feijão. São Paulo: Veneta, 2021.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de Mulheres. 3. Edição. Rio de Janeiro: Editora
Malê. 20016.
FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador:
EDUFBA, 2008.
GORDON. Lewis R. Prefacio in. FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Tradução
de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Editora UFMG: Belo Horizonte,
HOOKS, Bell. Olhares Negros: Raça e Representação. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o Invisível. São Paulo: Perspectiva, 2012.
MUDIMBE, Valentin Yves. A invenção da África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento.
Editora Vozes, 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Gramática do Tempo: Para uma nova cultura política. 3ª
edição, Editora Cortez. São Paulo, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a
uma ecologia de saberes. Novos estud. CEBRAP (79). 2007.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do Império Cognitivo. Editora Almedina. Coimbra/
Portugal 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).