THE PHOTOGRAPHIC EXPERIENCE “SKINS PRESENT”:

Color (break through) the abyssal lines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16595

Keywords:

Sociology of Image, abyssal lines, postcolonialism

Abstract

This text seeks to present the experience of the extension project, entitled “Photographic
Exhibition Peles Presente”, carried out by the Afro-Brazilian Studies Center of the Federal University
of Grande Dourados/NEAB/UFGD in conjunction with the Psychology course and the Faculty of Literature
and Performing Arts from the same University. In a reading of the sociology of image, based
on the epistemological approach of the “South”, theorization of Boaventura de Sousa Santos, it is
discussed how such an imagery experience of black men and women who inhabit the academic universe,
corrupts the essentialized configurations that disincorporate memories, the historiographies,
the knowledge and the existence of blackness. And, as the photograph becomes insurgent silences,
they pronounce aesthetic-imagetic statements that corrupt the logic of the abyssal lines of society
and scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Cristina Ferreira Carvalho, Universidade Federal da Grande Dourados

Universidade Federal da Grande Dourados

Luci Ana Lima Souza, UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Sociologia/UFGD,
Técnica de Laboratório da Faculdade de Comunicação,
Artes e Letras da Universidade Federal da Grande Dourados/FACALE/UFGD

References

ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma única história. Tradução de Eri a Barbosa. Disponível

em: http://www. ted. com/tal s/lang/ptbr/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_

story. html. s/d. Tradução disponível em: http://www. google. pt/url, 2009.

AMADO, J.; CASANOVA, Pablo González. Colonialismo interno (uma redefinição). BORON,

AA; GONZÁLEZ (Org.). A teoria marxista hoje: problemas e perspectivas. Buenos

Aires: CLACSO, p. 395-420, 2006.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. 3ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

CARDOSO, Lourenço. O branco ante a rebeldia do desejo. Curitiba: Appris, 2020.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020. 136 p. Revista

Eletrônica Interações Sociais, v. 4, n. 2, p. 131-135, 2020.

CUNHA, Teresa. NeverTrustSindarela: Feminismos, Pós-Colonialismos, Moçambiquee Timor-

Leste. Coimbra: Almedina, 2014.

CUSICANQUI. Silva Rivera. Sociología de La Imagem – Miradas Ch”ixi desde la história

andina. In Revista Buenos Aires: Tinta Limon, 2015.

CHAKRABARTY, Dipesh. Provincializing Europe- Postcolonial Thought AndHistorical Difference.

Princeton: University Press Published by Princeton University Press, 2000.

DIOP, Cheikh. The African Origin of Civilization: Myth or Reality. Chicago: Lawrence Hill

& Co., 1974.

DU BOIS. W.E.B. As Almas do Povo Negro. Tradução Luciano Feijão. São Paulo: Veneta, 2021.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de Mulheres. 3. Edição. Rio de Janeiro: Editora

Malê. 20016.

FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador:

EDUFBA, 2008.

GORDON. Lewis R. Prefacio in. FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Tradução

de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Editora UFMG: Belo Horizonte,

HOOKS, Bell. Olhares Negros: Raça e Representação. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o Invisível. São Paulo: Perspectiva, 2012.

MUDIMBE, Valentin Yves. A invenção da África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento.

Editora Vozes, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Gramática do Tempo: Para uma nova cultura política. 3ª

edição, Editora Cortez. São Paulo, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a

uma ecologia de saberes. Novos estud. CEBRAP (79). 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do Império Cognitivo. Editora Almedina. Coimbra/

Portugal 2018.

Published

2022-12-12

How to Cite

Carvalho, C. C. F., & Souza, L. A. L. (2022). THE PHOTOGRAPHIC EXPERIENCE “SKINS PRESENT”: : Color (break through) the abyssal lines. Horizontes - Revista De Educação, 11(18), 7–25. https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16595

Issue

Section

DIÁLOGOS PEDAGÓGICOS SUL-SUL