INTERLOCUTIONS BETWEEN CULTURAL STUDIES AND DECOLONIALITY

ANALYSIS OF THE EXPERIENCE OF THE TEKO ARANDU INDIGENOUS INTERCULTURAL DEGREE COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF GRANDE DOURADOS

Authors

Keywords:

Decoloniality, Curriculum, Training of Indigenous Teachers

Abstract

This article brings a discussion about the approaches of the decolonial perspective and Cultural Studies, in view of the Course Pedagogical Project (PPC) of the Teko Arandu Indigenous Intercultural Degree at the Federal University of Grande Dourados (UFGD) implemented in 2006. The methodology was structured based on the conception of post-critical research in education. The objective was to demonstrate the presence of the decolonial character, with regard to the curriculum. We understand that the PPC (2006) worked on concepts and firming foundations with its academics who are working in indigenous schools, multiplying decolonial thinking and the emancipation of Eurocentric thinking through strengthening the bond, in addition to understanding the historical marks left on indigenous peoples by attempt to erase their existence, as well as other “looks” at academics in the constitution of their individual and collective identities that arise from the discursive subjectivity of these subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ailton Salgado Rosendo, (CPAQ - UFMS)

Pós-Doutor do Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul do Câmpus de Aquidauana (CPAQ (UFMS). Email: profailtonsr@gmail.com

Janete Rosa da Fonseca, UFMS/Campus de Aquidauana

Docente Permanente do Programa de Pós- Graduação em Estudos Culturais da UFMS/ CPAQ. Licenciada em Pedagogia pela UNIVALE, Especialização em Orientação Educacional (UNIVALE), Especialização em Administração: Capacitação Empresarial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrado em Estudos Culturais na Educação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) e Doutorado em Educação pela Universidade UDELMAR, Chile, convalidado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte UFRN . Realizou estágio Pós Doutoral pela Fundação Universidade de Rio Grande (FURG). É Pós Doutoranda da Universidade Católica Dom Bosco - UCDB- MS na linha de pesquisa sobre Diversidade Cultural e Educação Indígena. Foi docente dos Programas de Mestrado e Doutorado em Ciência da Educação da Universidade NIHON GAKKO-UNG em Assunção, Paraguai. Atuou como docente visitante no Instituto Politécnico da Guarda em Portugal. Foi Coordenadora do Curso de Pedagogia e Diretora Acadêmica da Faculdade de Sorriso- FAIS/MT e Diretora de Unidade no Centro de Educação Tecnológica da Universidade Luterana do Brasil- ULBRA/RS. Foi Coordenadora do Curso de Pedagogia da Faculdade La Salle de Lucas do Rio Verde e atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Coordenadora PIBID/Pedagogia e Coordenadora do Curso de Licenciatura em Pedagogia da UFMS/CPAQ. Atuou como docente do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena (PROLIND). Como pesquisadora atua na linha de pesquisa sobre Universidade, Estudos Culturais, Decolonialidade e Interculturalidade, Currículo e Formação de Professores. Possui artigos e livros publicados nestas áreas. Faz parte do grupo de pesquisadores do Grupo de Estudos sobre Universidade - GEU/UNEMAT/UFMT, (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5082913461535143) e do Grupo de pesquisa em Educação, Cultura, Memória e Arte, GPECUMA - UNESP (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/0022826917226744). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Decolonialidade/UFMS/Campus de Aquidauana, (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/728933). Membro do Conselho Editorial da Revista Olhar de Professor da Universidade Estadual de Ponta Grossa - Paraná e da Revista Interletras da UNIGRAN, MS.

References

ALMEIDA, E. A. A interculturalidade no currículo da formação de professoras e professores indígenas no programa de educação intercultural da UFPE/CAA - curso de licenciatura intercultural. 2017. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/25637/1/TESE%20Eliene%20Amorim%20de%20Almeida.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023.

BALLESTRIN, L. América latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, v. 11, p. 89-117, 2013.

BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

BRAND, A. J. Os acadêmicos indígenas e as lutas por autonomia de seus povos. In: SEMERARO, G [et. al]( Orgs). Gramsci e os movimentos populares. Niterói: UF, 2010. p. 201-214.

BRASIL. Ministério da Educação. Curso de Licenciatura Intercultural Indígena – Teko Arandu. Projeto Pedagógico. Brasília, DF: MEC, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Curso de Licenciatura Intercultural Indígena – Teko Arandu. Projeto Pedagógico. Brasília, DF: MEC, 2012.

BRUNO, Jéssica Santana. (Inter)ações afirmativas: políticas de sentido sobre a colonização/decolonização do conhecimento no currículo e na formação docente. 2018. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade) - Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

COSTA, M. V. (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

COUTO, M. As confissões da leoa. São Paulo: Companhia das letras, 2012

ESCOSTEGUY, A. C. D. Cartografia dos estudos culturais: uma versão latinoamericana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FERREIRA, F. N. Multiculturalismo e currículo escolar: desafios e possibilidades para o novo milênio. Pesquisa em Pós-Graduação – Série Educação, n. 7, p. 133-142, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011, p. 35-86.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MELIÀ, B. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola, 1979.

MEYER, D. E; PARAÍSO, M. A. (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2 ed. Belo Horizonte: Mazza Edições. 2014. p. 17-24.

MIRANDA, C. Currículos decoloniais e outras cartografias para a educação das relações étnico-raciais: desafios político-pedagógicos frente à Lei nº 10.639/2003. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as, v. 5, n. 11, p. 100-118, 2013.

MIGNOLO, W. D. Historias locales, diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal, 2003.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, n. 34, p. 287-324, 2008.

MIGNOLO, W. Desobediência epistémica. Retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramátrica de la descolonialidad. Colección Razón Política. Edicioes del Signo, Buenos Aires, 2010a.

MIGNOLO, W. D. Introducción. In:CHUKWUDI, Eze; HENRY, Paget; CASTRO-GÓMEZ, Santiago; MIGNOLO, Walter. El color de la razón: racismo epistemológico y razón imperial. 2. ed. Buenos Aires: Del Signo, 2014.

MIGNOLO, W.; WALSH, C. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham: Duke University Press Books, 2018.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2008.

MOREIRA, A. F. Currículo e Estudos culturais: tensões e desafios em torno das identidades. In: Cultura, poder e educação. Um debate sobre os estudos culturais em educação. SILVEIRA, R. M. H. (org). Canoas, Editora da Ulbra, 2005.

OLIVEIRA, A. L. A. R. M. Os estudos culturais e a questão da diferença na educação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 34, n. 20, p. 33-62, jan./abr. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3942 Acesso em: 1 de jul. de 2021.

QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidade. Perú Indígena, Lima, v.12, n.29, 1991.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática, 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, T. T; MOREIRA, A. F. Territórios contestados: os currículos e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000a. p. 73-102.

SOUZA, L. M. T. M. Hibridismo e tradução cultural em Bhabha. In: ABDALA JÚNIOR, B. (Org.). Margens da cultura: mestiçagem, hibridismo e outras misturas. São Paulo: Boitempo, 2004. p. 113-134.

SOUZA, P. C. A; AMARAL, D. M. Caminhando com os Invisíveis: a pesquisa em processos educativos e práticas sociais. Políticas Educativas, Porto Alegre, v. 3, n.1, p.96-113, 2009.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 2009.

WALSH, C. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, 2009a.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009b. p. 12-42.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y educacion intercultural. In: VIANA, J.; TAPIA, L.; WALSH, C. Construyendo interculturalid crítica. La Paz: III – CAB, 2010. p. 75-96.

Published

2025-09-07

How to Cite

Rosendo, A. S., & Fonseca, J. R. da. (2025). INTERLOCUTIONS BETWEEN CULTURAL STUDIES AND DECOLONIALITY: ANALYSIS OF THE EXPERIENCE OF THE TEKO ARANDU INDIGENOUS INTERCULTURAL DEGREE COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF GRANDE DOURADOS. Horizontes - Revista De Educação, 12(20), p. 31–56. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/20611

Issue

Section

ARTIGOS