THE IMPACT OF SOCIAL ISOLATION (COVID-19) ON THE PHYSICAL ACTIVITY INDEX OF STUDENTS AT ESCOLA FRANCISCANA IMACULADA CONCEIÇÃO - DOURADOS-MS (2020-2021)

Authors

Keywords:

COVID-19, Social isolation, Sedentary, Remote teaching

Abstract

This article seeks to identify the social isolation impact caused by the pandemic (COVID-19) in the 6th to 9th elementary school students' physical activities index of Franciscana Imaculada Conceição school from Dourados-MS. The new routines imposed by the pandemic were impacted in the families increasing the digital means of communication time, cellphones and computers, and decreasing the physical activities time, lowering the production of the irisin hormone that is released during physical activities action. In 2021, during Physical Education classes, questionnaire e graphics formulations it was possible to identify the level of physical activities presented by the students, due to the social isolation for over one year imposed on the students. The school needed to dynamize the promotion of physical activities aiming to combat the rise of the sedentary lifestyle among teenagers, prepare them to the post pandemic moment with the lowest damage possible and to support the social emotional abilities development through dialogue, reception and life care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Rodrigues Sauda, Secretaria Municipal de Educação de Dourados-SEMED

Especialização em docência na Educação Infantil da Universidade Federal da Grande Dourados. Integrante do Grupo de pesquisa da Educação Física na Educação Infantil. Professor formador da Secretaria Municipal de Educação de Dourados-SEMED. Graduação em Educação Física pela Universidade da Grande Dourados- UNIGRAN. Professor de Educação Física da Escola Franciscana Imaculada Conceição/Rede SCALIFRA-ZN.

Eliane Maria Amaro, Supervisora Pedagógica Escola Franciscana Imaculada Conceição/Rede SCALIFRA-ZN

Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados UFGD. Integrante do Grupo de Pesquisa História da Educação Memória e Sociedade. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul UFMS. Especialização em docência na Educação Infantil, Educação Especial e Gestão Escolar. Supervisora Pedagógica Escola Franciscana Imaculada Conceição/Rede SCALIFRA-ZN.

References

AMARO, E.M. SANTOS, A. R. MIZUNO, R. C. A. Educação, pandemia (covid-19) e ensino remoto: estratégias e novas linguagens como instrumento didático. Revista Franciscana de Educação, v.4, n.4, 2020. Disponível em: https://www.revistafranciscanaeducacao.com.br/index.php/rfe/article/view/78/84. Acesso em: 18 de junho de 2020.

BETTI, M. Ensino de 1º e 2º graus: educação física para quê? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 13, n. 2, 1992. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/issue/view/62. Acesso em: 18 de junho de 2020.

CONFEF. Hormônio liberado durante atividade física pode ter efeito contra Covid-19. Revista Educação Física, edição n. 75, 2020. Disponível em: https://www.confef.org.br/confefv2/comunicacao/revistaef/4678. Acesso em: 18 de junho de 2020.

GARCIA, M. OMS sobe para até 300 minutos o tempo de atividade física semanal indicado para combater riscos de sedentarismo. Disponível em:https://g1.globo.com/bemestar/atividade-fisica/noticia/2020/11/25/oms-sobe-para-

H

Published

2025-09-07

How to Cite

Sauda, D. R., & Amaro, E. M. (2025). THE IMPACT OF SOCIAL ISOLATION (COVID-19) ON THE PHYSICAL ACTIVITY INDEX OF STUDENTS AT ESCOLA FRANCISCANA IMACULADA CONCEIÇÃO - DOURADOS-MS (2020-2021). Horizontes - Revista De Educação, 12(20), p. 03–18. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/20607

Issue

Section

ARTIGOS