The institutionalization of Ead in public universities: an experience report from UDESC

Authors

  • Roselaine Ripa Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10191

Keywords:

University education. Institutionalization of distance education. Distance Education. UDESC.

Abstract

This work aims to present the institutionalization process of distance learning at the Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, based on the history of the Centro de Educação a Distância - CEAD created in 2002. We begin with a brief reflection on education at distance in Brazilian public universities in the last decades and, next, we present the legal frameworks that have supported the process of institutionalization of distance education in UDESC, with emphasis on the distance education policy of UDESC approved in 2014 and its relationship with the Institutional Development Plan of UDESC from 2017 to 2021 and with the new guidelines for undergraduate education developed in 2019. To conclude the report, we point out the achievements and some challenges that involve distance learning at the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roselaine Ripa, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora Adjunta na Universidade do Estado de Santa Catarina, no Centro de Educação a Distância. De 2016 até a presente data responde pela Direção de Ensino de Graduação do CEAD. É líder do Grupo de Pesquisa Teoria Crítica e Pesquisa Interdisciplinar - Sul.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília, 2007.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Decreto nº 5800/2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Brasília, 2006.

GIOLO, Jaime. Educação a distância: distância entre o público e o privado. Educação e Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, out.-dez. 2010, Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/12.pdf. Acesso em: 13 abr. 2014.

MILL, Daniel. Educação a Distância: cenários, dilemas e perspectivas. R. Educ. Públ., Cuaiabá, v.25, n.59/2, p. 432.454, 2016.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA. Resolução Nº 106/2014 – CONSUNI - Dispõe sobre a Política de Educação a Distância na UDESC. Disponível em: http://secon.udesc.br/consuni/resol/2014/106-2014-cni.pdf Acesso em 02 jan. 2017.

Published

2020-12-18

How to Cite

Ripa, R. (2020). The institutionalization of Ead in public universities: an experience report from UDESC. Horizontes - Revista De Educação, 9(16), 1–17. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10191

Issue

Section

Relatos de Experiência