Witches, know-it-alls or crypto-domestics: a history of women in science by Lucía Tosi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v20i38.19017

Keywords:

Lucía Tosi, Gênero e ciência, História da ciencia no Brasil

Abstract

In this article, we analyze the publications of scientist Lucía Tosi on Gender and Science in Brazil, exploring her main motivations and contributions to the area. Lucía Tosi, born in Argentina and active in renowned research centers in France and Brazil, stood out as a pioneer in the relationship between feminism and science in Latin America since the 1970s, even before the term "Gender and Science" was coined and widely incorporated by North American theorists. The study adopts the methodological categories proposed by Lima and Souza (2011), which structure the analysis in three dimensions: the presence and visibility of women in scientific institutions, criticism of the modes of production of hegemonic scientific knowledge, and the study of discourses and representations about women in science. Finally, Lucía Tosi's research highlights a researcher in constant construction and deconstruction, who, while playing the role of being one of the first, reflected on her trajectory as a woman in science.

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Author Biographies

Carolina Queiroz Santana, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em História, Ensino e Filosofia da Ciência (UFBA-UEFS). Professora na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Email: carolinaqueiroz@ufrb.edu.br

Letícia dos Santos Pereira, Universidade Federal Da Bahia

Licenciada em Química pela Universidade Federal da Bahia (2013). Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (2015). Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, com realização de Doutorado Sanduíche (PDSE CAPES) na Universidade de Rostock, Alemanha (2019). Atualmente é professora adjunta do Instituto de Química da Universidade Federal da Bahia e docente do Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências UFBA-UEFS. Tem experiência na área de História, com ênfase em História da Química, e na área de Ensino de Ciências.

Indianara Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora Titular B no Departamento de Física da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS, Conceito CAPES 5), no qual atuou como Vice-Coordenadora no período de 2018 a 2020. Recentemente, é Editora da área História da Física da Revista Brasileira de Ensino de Física, sendo eleita em 2024 pela Sociedade Brasileira de Física (SBF). Realizou Pós-Doutorado no Department of the History of Science da Harvard University, com financiamento do CNPq (2023-2024). Foi Editora da Revista Brasileira de História da Ciência (RBHC) entre 2020 e 2024. Recebeu o Prêmio Carolina Nemes da Sociedade Brasileira de Física em 2022, e a sua tese de doutorado foi agraciada com Menção Honrosa pela Sociedade Brasileira de História das Ciências (SBHC) em 2014. É Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA-UEFS, com doutorado sanduíche em Program in Science, Technology and Society pelo Massachusetts Institute of Technology (MIT), através do programa Fulbright-CAPES. Realizou estágios de pesquisa financiados por American Institute of Physics (College Park, US) e Washington University (St. Louis, Missouri). Possui uma vasta experiência com pesquisas a coleções especiais em Harvard University (Cambridge, US), Royal Society (London, England), Rockefeller Archive Center (Tarrytown, US), Columbia University (NY, US) e American Institute of Physics (College Park, US). Atua nas áreas de História da Física no Século XX, História da Física no Brasil, e História das Mulheres nas Ciências e Tecnologias. Integra os grupos de pesquisa: Laboratório de História das Ciências (UFBA-UEFS), o Laboratório de Humanidades Digitais (UFBA), e o Caburé: Ciência, Sociedade e Educação (UEFS).

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Published

23/12/2024

How to Cite

Santana, C. Q., Pereira, L. dos S., & Silva, I. (2024). Witches, know-it-alls or crypto-domestics: a history of women in science by Lucía Tosi. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 20(38), 243–269. https://doi.org/10.30612/rehr.v20i38.19017