The student assistance program at UEMS as a component of territorial development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v16i32.19966

Keywords:

Education, UEMS, Student Assistance, Space, Territory

Abstract

The article analyzes the relevance of Student Assistance at a Higher Education Institution (HEI) in the territorial development of Mato Grosso do Sul, with an emphasis on the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS). The research follows a qualitative and descriptive approach, with documentary and bibliographic analysis, using sources such as University Council Resolutions, financial aid notices (Editais de Auxílios), and scientific articles. The study was conducted at UEMS in 2023. The findings highlight the scope of the Institutional Student Assistance Program (PIAE), which is operated by the Student Assistance department in 26 cities throughout the state, for both in-person and distance learning. The program provided a food allowance to 249 students and a living allowance to 1,515, of whom 317 have graduated.

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Author Biographies

Míriam Montenegro de Rosa, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Possui graduação em Serviço Social pela Associação de Ensino de Ribeirão Preto (1981). Atualmente é Técnico de Nível Superior da Fundação Universidade do Estado do Mato Grosso do Sul,atuando como Assistente Social.

Giovane Silveira da Silveira, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Pós-Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) da Faculdade de Ciências Humanas (FCH) na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Docente Credenciado como Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional e de Sistemas Produtivos (PPGDRS), a partir de 2019, e no Curso de Ciências Econômicas ofertado na Unidade Universitária da UEMS (Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul) em Ponta Porã, desde 2006. Possui Doutorado em Geografia (2015 a 2019) pela FCH (Faculdade de Ciências Humanas) da UFGD (Universidade Federal da Grande Dourados); com Mestrado em Educação (2004 a 2006) e Bacharelado em Ciências Econômicas (1998 a 2002), ambos pela UFMS (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul). Atua na área de Teoria Microeconômica, Economia Internacional, além de Cartografia Temática; como também em Geografia Econômica e Desenvolvimento de Indicadores Socioeconômicos Regionais, estes últimos com linguagens de programação do tipo R (RStudio) e Python (Pandas/Jupyter Notebook). Líder do GEDAIS Grupo de Estudo de Disparidades Socioeconômicas. Link para o Currículo Lattes: <http://lattes.cnpq.br/3492498406984211>Link para o ORCID: <https://orcid.org/0000-0001-7062-671X> Link para o Grupo de Pesquisa GEDAIS: <dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/1547227842957658>

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Published

2025-10-27

How to Cite

Rosa, M. M. de, & Silveira, G. S. da. (2025). The student assistance program at UEMS as a component of territorial development. ENTRE-LUGAR, 16(32), 219–237. https://doi.org/10.30612/rel.v16i32.19966

Issue

Section

I SIDET/2024