Children por-tra-its: experiences and de-formation of the thought in scene

Authors

  • Bruno Moreno Francisco
  • Cláudia Regina Flores

Keywords:

Experience. Image. Visuality. Cubism. Subjectivity. Mathematics Education.

Abstract

In this article, we discuss an experience, which was produced with children in performance spaces, involving art, cubism and mathematics. From a workshop-device made up of both the photographs of themselves and the cubist painting of portraits, children have experienced an inventive process of assembling, disassembling and reconstruction of their own image. The discomfort, the deregulation, the strangeness and the disorganization are some of the statements that were reverberated from that experience, and which co-emerge in a cubist way of thinking. The dates were produced in a processual movement, which is configured in this form-experiment-article. Thus, performances releasing mathematics education for not only a contingency of knowledge, but also an experience of thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVAREZ, Johnny; PASSOS, Eduardo. Cartografar é habitar um território existencial. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 131-149.

APOLLINAIRE, Guillaume. Pintores cubistas: meditações estéticas. Porto Alegre: L&PM, 1997.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

FLORES, Cláudia Regina. Descaminhos: potencialidades da arte com a educação matemática. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 55, p. 502-514, ago. 2016.

FLORES, Cláudia Regina. Entre Kandinsky, crianças e corpo: Um exercício de uma pedagogia pobre. Zetetiké, Campinas, v. 23, n. 43, p. 237-252, jan./jun. 2015.

FLORES, Cláudia Regina. Visualidade e Visualização Matemática: Novas Fronteiras para a Educação Matemática. In: FLORES, Cláudia Regina; CASSIANI, Suzani. (Org.). Tendências contemporâneas nas pesquisas em educação matemática e científica: sobre linguagens e práticas culturais. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p. 91-104.

FLORES, Cláudia Regina. Cultura visual, visualidade, visualização matemática: balanço provisório, propostas cautelares. Zetetiké, Campinas, v. 18, número temático, p. 271-293, 2010.

KASTRUP, Virgínia; BARROS, Regina Benevides de. Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 76-91.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

LARROSA, Jorge. Nietzsche e a Educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LARROSA, Jorge. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 27-43, jan./jun. 2004.

LEITE, César Donizetti Pereira. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

MANSANO, Sonia Regina Vargas. Sujeito, subjetividade e modos de subjetivação na contemporaneidade. Revista de Psicologia da UNESP, v. 8, n. 2, p. 110-117, 2009.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 17-31.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal; LEITE, César Donizetti Pereira. Quem é esse menino que faz do mundo outro menino? In: ANPED – Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015.

QUINTANA, Mário. Apontamentos de história sobrenatural. 4. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1987.

ROLNIK, Sueli. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2014.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine de. O Pequeno Príncipe. Tradução Ivone C. Benedetti. 1. ed. Porto Alegre: L&PM, 2015.

SIROTA, Régine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, mar. 2001.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a Linguagem: educar. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014

Published

2016-11-24

How to Cite

FRANCISCO, Bruno Moreno; FLORES, Cláudia Regina. Children por-tra-its: experiences and de-formation of the thought in scene. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 17, p. 65–80, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5787. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA INFÂNCIA E NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL