School knowledge’s and the historical consciousness concept

Authors

  • Luis Fernando Cerri UEPG

Keywords:

Didactic transposition. Historical consciousness. Educative innovation. History didactics.

Abstract

This theoretical paper attempts to confront and seek the intersections between the concepts of school knowledge and historical consciousness. It identifies ontological foundations of the first concept with support in the reflections of FREIRE (1987) and MCLAREN (1997), and reviews some authors argue about it in history. The concept of school knowledge is placed in relation to the concept of historical consciousness highlighting some aspects of the work of CHEVALLARD (2009), taking into account that didactic transposition is a transitive reflection between the didactics of mathematics and of other disciplines, with theoretical and methodological advantages for educational reflection. Historical consciousness, in turn, is contextualized in its current impact on the history didactics with the support of texts of BERGMANN (1989/1990), LAVILLE (2005) and RÜSEN (2007). We finally seek for the points of contact between these perspectives, as the paradigm of teaching and learning as knowledge in relationship, instead of transmission and absorption of knowledge, and also the allocation of science as part of practical life, rather than a separate instance. We recognize the role of didactic transposition process in fitting out a traditional way of thinking the scholar contents, which is beside the notion of traditional way of generating historical sense, a support for deep understanding of the difficulties in teaching innovation, that is the theme that underpin the reflections that gave context to the concepts of school knowledge and historical consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABUD, K.M. A história nossa de cada dia: saber escolar e saber acadêmico na sala de aula. In: MONTEIRO, A.M.; GASPARELLO, A.M.; MAGALHÃES, M.S. Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X; Faperj, 2007, p. 107-117.

ANHORN, C. T. G. Usos e abusos do conceito de transposição didática: considerações a partir do campo disciplinar de História. ANAIS do IV Seminário Perspectivas do Ensino de História. Ouro Preto: UFOP. 2001. Disponível em http://www.ichs.ufop.br/perspectivas/anais/GT0509 Acesso em: 25 jun. 2012.

BARON, W.C.C. Pesquisas a partir das contribuições de Rüsen: perspectivas para o ensino de história. Anais do VIII Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História e III Encontro Internacional de Ensino de História. Campinas: FE/UNICAMP; CMU, 2012.

BERGMANN, Klaus. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.9, n. 19, p. 29 - 42, set.1989/fev. 1990.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. 3. ed. Buenos Aires: Aique, 2009.

D‟AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática e Educação. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul v. 10 n. 1 p. 7-19, jan./jun. 2002.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológica do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992

FERRO, Marc. A História Vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LAVILLE, C. Em educação histórica a memória não vale a razão. Educação em Revista. Belo Horizonte, n. 41, p. 12 – 39, 2005.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GÓMEZ, Alberto Luis. Pragmatismo crítico, academicismo cognitivo y cualificación profesional: transposición didáctica y formación de profesores para la enseñanza de las ciencias sociales. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona, n. 128, dez.1998.

MONTEIRO, A. M. F. D. C. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

PLÁ, Sebastián. Desplazamientos en la didáctica de la historia o transposición psicológica de una asignatura escolar. In: SORIANO, R.; ÁVALOS, M. D. (coords.). Análisis Político de Discurso. Dispositivos intelectuales en la investigación social. México: Juan Pablos Editor;

Programa de Análisis de Discurso e Investigación, 2009, p. 313-327.

RÜSEN, J. História viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora da UnB, 2007.

_____. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 07 - 16, jul.-dez. 2006.

_____. Razão histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência Histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.

SADER, Eder. Quando novos personagens entraram em cena: experiências, falas e lutas dos trabalhadores da Grande São Paulo, 1970-80. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

VERRET M. (1975). Le temps des études. Paris: Université de Paris V; Librairie Honoré Champion, 1975.

Published

2015-09-04

How to Cite

CERRI, Luis Fernando. School knowledge’s and the historical consciousness concept. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 11, p. 110–125, 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4367. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand