The organization of the discussion in mathematics classroom in Supervised Teaching Practice: A study in 1st Grade

Authors

  • Raquel Alexandra Pereira da Silva
  • Margarida Maria Amaro Teixeira Rodrigues

Keywords:

Mathematics history. History in comics. Curriculum Theories.

Abstract

This article presents a study carried out under the Supervised Teaching Practice of the last year of the Master in Teaching in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education. The research focuses on the discussion phase of the exploratory teaching classes in mathematics, and aimed to analyze the most profitable way to select and sequence the students' presentations and know the impact of this phase in the development of students' problem-solving ability. The article focuses on the analysis of how the trainee teacher selected and sequenced the resolutions of students in a task involving subtraction with the number line support. It was adopted a qualitative methodology and the data collection techniques were participant observation and document analysis. We concluded that (i) the discussions in exploratory teaching mathematics were carefully and deliberately targeted by the trainee teacher, which selected the resolutions to clarify important mathematical ideas and sequenced them in order to allow everyone understand what was discussed and (ii) this phase led to the systematization of ideas, concepts or procedures referred to in the lesson objectives. In turn, the students were taken to continually clarify their intuitive knowledge and to contribute to the clarification of ideas of their classmates, reflecting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, G. Fundamentals of educational research. London: The Falmer Press, 1990.

ANGHILERI, J. Scaffolding practices that enhance mathematics learning. Journal of Mathematics Teacher Education, n. 9, p. 33-52.

BISHOP, A.; GOFFREE, F. Classroom organization and dynamics. In: CHRISTIANSEN, B.; Howson, A. G.; Otte, M. (Eds.). Perspectives on mathematics education. Dordrecht: D. Reidel, 1986. p. 309-365.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CANAVARRO, A. P. Ensino exploratório da matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, n. 115, p. 11-17, 2011.

CANAVARRO, A. P.; OLIVEIRA, H.; MENEZES, L. Práticas de ensino exploratório da matemática: O caso de Célia. In: CANAVARRO, P., SANTOS, L., BOAVIDA, A., OLIVEIRA, H., MENEZES, L., & CARREIRA, S. (Orgs.), Actas do Encontro de Investigação em Educação Matemática 2012: Práticas de Ensino da Matemática. Portalegre: Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática, 2012. p. 255-266

CENGIZ, N.; KLINE, K.; GRANT, T. Extending students’ mathematical thinking during whole-group discussions. Journal of Mathematics Teacher Education, n. 14, p. 355–374, 2011.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. Introduction: Entering the field of qualitative research. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (Eds.). Handbook of qualitative research. Newburry Park: Sage, 1994. p. 1-17.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (Ed.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan, 1986.

FIRESTONE, W. A. Meaning in method: The rhetoric of quantitative and qualitative research. Educational Researcher, n. 16, p. 16-21, 1987.

MENEZES, L.; OLIVEIRA, H.; CANAVARRO, A. P. Descrevendo as práticas de ensino exploratório da matemática: o caso da professora Fernanda. In: Atas do VII Congresso Ibero Americano de Educação Matemática. Montevideu: CIBEM, 2013. p. 5795-5803.

MERRIAM, S. Case study research in education: A qualitative approach. São Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1991.

NATHAN, M. J.; KNUTH, E. J. A study of whole classroom mathematical discourse and teacher change. Cognition and Instruction, n. 21, p. 175-207, 2003.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Princípios e normas para a Matemática escolar. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2007.

OLIVEIRA, H.; MENEZES, L.; CANAVARRO, A. P. Conceptualizando o ensino exploratório da matemática: Contributos da prática de uma professora do 3.º ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, n. XXII, p. 29-53, 2013.

PATTON, M. Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks: Sage, 2002.

PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: GRUPO DE TRABALHO SOBRE INVESTIGAÇÃO (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2005. p. 11-34.

PONTE, J. P. Explorar e investigar em Matemática: Uma actividade fundamental no ensino e na aprendizagem. Unión – Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 21, p. 13-30, 2010.

PONTE; J.P.; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M. Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante, n. 22, 55-82, 2013.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M.; BRANCO, N. Práticas profissionais dos professores de Matemática. Avances de Investigación en Educación Matemática, n. 1, p. 65-86, 2012.

PONTE, J. P.; SERRAZINA, M. L. Didáctica da Matemática do 1.º Ciclo. Lisboa: Universidade Aberta, 2000.

RONIS, D. L. Problem-based learning for math & science: integrating inquiry and the Internet. Thousand Oaks: Corwin Press, 2008.

SILVESTRE, A. I.; PONTE, J. P. Proporcionalidade directa no 6.º ano de escolaridade: Uma abordagem exploratória. Interacções, n. 20, p. 70-97, 2012.

SOUSA, A. B. Investigação em educação. Lisboa: Livros Horizonte, 2005.

SOUSA, M. J.; BAPTISTA, C. S. Como fazer Investigação, dissertações, teses e relatórios segundo Bolonha. Lisboa: Pactor, 2011.

STEIN, M. K.; SMITH, M. S. Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, n. 3, p. 268-275, 1998.

STEIN, M. K.; ENGLE, R. A.; SMITH, M. S.; HUGHES, E. K. Orchestrating productive mathematical discussions: Helping teachers learn to better incorporate student thinking. Mathematical Thinking and Learning, n. 10, p. 313-340, 2008.

Published

2016-11-24

How to Cite

SILVA, Raquel Alexandra Pereira da; RODRIGUES, Margarida Maria Amaro Teixeira. The organization of the discussion in mathematics classroom in Supervised Teaching Practice: A study in 1st Grade. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 17, p. 114–131, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5790. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA INFÂNCIA E NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL