Internationalization, regionalisation, integration and higher education: some considerations on regional accreditation of the Mercosur

Authors

  • Jeinni Kelly Pereira Puziol Universidade Federal da Grande Dourados
  • Gladys Beatriz Barreyro

Keywords:

Internationalization. Higher Education. MERCOSUR Accreditation.

Abstract

The paper presents the concepts of internationalization, regionalization and integration in the context of the global society, in the 21th. Century and examines the processes like European Union and MERCOSUR, especially the higher education regional policies. Then, the MERCOSUR higher education accreditation process is analized. Methodologically, it is used literature review, primary and secondary sources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTBACH, Philip G. Globalization and the University: Myths and Realities in an Unequal World. Almanac of Higher Education, Washington, D.C., 2005. Disponível em: http://ww.nhnea.org. Acesso em: 28 jun. 2013.

ANTUNES, Fátima. O espaço europeu de ensino superior para uma nova ordem educacional? Educação Temática Digital, Campinas, v.9, dez. 2007. p.1-28.

AZEVEDO, Mário Luiz Neves de. A convergência de políticas para a educação superior no Mercosul: integração ou europeização? IN: JEZINE, Edineide; BITTAR, Mariluce. (Org.). Políticas de Educação Superior no Brasil: expansão, acesso e igualdade social. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013. p. 221-242.

BALASSA, Bela. Hacia una teoría de Ia integración económica. In: WIONCZEK, M. S. Integración de América Latina: experiencias y perspectivas. México: Fondo de Cultura Económica, 1964, p.3-14

BARREYRO, Gladys Beatriz. Educação superior, internacionalização e qualidade: AHELO, ENADE global ou PISA da educação superior? 37ª Reunião Nacional da Anped. Tensões e perspectivas para a educação pública brasileira, UFSC, Florianópolis, 4 a 8 de outubro de 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wpcontent/uploads/2015/02/Trabalho-GT11-4238.pdf. Acesso em 10 de janeiro de 2016.

BARREYRO, Gladys Beatriz. A acreditação MERCOSUL e a agenda interna da política de educação superior brasileira. In: SOUSA, Andréia Silva Quintanilla; CAMARGO, Arlete Maria Monte (Orgs.) Interfaces da educação superior no Brasil. Curitiba: Editora CRV, 2014a. p. 49-61.

BARREYRO, Gladys Beatriz. Acreditação da Educação Superior no Mercosul: o papel do Brasil. Relatório final. Edital Universal: Processo N° 483.258/2011-3, 2014, 233 p. (mimeo).

BARREYRO, Gladys Beatriz, LAGORIA, Silvana Lorena e HIZUME, Gabriella . As Agências Nacionais de Acreditação no Sistema ARCU-SUL: primeiras considerações. Avaliação (Campinas), mar. 2015, v.20, n.1, p.49-72. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772015000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=pt,a. Acesso em 15 de janeiro de 2016. http://dx.doi.org/10.590/S1414-40772015000100005

BARREYRO, Gladys Beatriz, LAGORIA, Silvana Lorena e HIZUME, Gabriella La implementación del Sistema Regional de Acreditación de Carreras Universitarias del Mercosur: algunas comparaciones entre las Agencias Nacionales de Acreditación. Revista española de educación comparada. 2016. (aceito para publicação)

BARTELL, Marvin. Internationalization of universities: a university culture-based framework. Higher Education, USA, n. 45, p. 43-70, 2003.

CASTELLS, Manuel. Era da Informação: economia, sociedade e cultura. Sociedade em Rede, v. 1. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

CASTELLS, Manuel. Era da Informação: economia, sociedade e cultura. O fim do milénio. v. 3. Lisboa: Fundação Galouste Gulbenkian, 2003.

CHESNAIS, François. A teoria do regime de acumulação financeirizado: conteúdo, alcance e interrogações. Economia e Sociedade, Campinas, v. 11, n. 1 (18), p. 1-44, jan./jun. 2002.

COUTO, Leandro Freitas. Política externa brasileira para a América do Sul: as diferenças entre Cardoso e Lula. Civitas, Porto Alegre v. 10 n. 1 p. 23-44 jan.-abr. 2010.

D’ANGELIS, Wagner Rocha. MERCOSUL: Da intergovernabilidade à

supranacionalidade? Curitiba: Juruá, 2006.

DIAS SOBRINHO, José. Dilemas da educação superior no mundo globalizado: sociedade do conhecimento ou economia do conhecimento? São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

FIGUEIREDO, Maria. Pacheco. A formação de profissionais para a educação básica no contexto do ensino superior europeu. IN: PORTUGAL, G. [et al.] (Org.). Formação inicial de professores e educadores: experiências em contexto português. Aveiro: UA Editora, 2014. p. 19-36.

GREEN, Madeleine; ECKEL, Peter; BARBLAN, Andris. The brave new (and smaller) world of higher education: a transatlantic view. International Higher Education, Washington, D.C., v. 29, September, 2002.

HAESBAERT, Rogério. Territórios alternativos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

HERZ, Mônica; HOFFMANN, Andrea Ribeiro. Organizações Internacionais: histórias e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

HIZUME, G. C. A Implementação do Sistema de Acreditação Regional de Cursos Universitários do Mercosul: um estudo sobre as Agências Nacionais de Acreditação da Argentina e do Brasil. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina, Universidade de São Paulo, São Paulo 2013, 265 p.

HOUAISS. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2001.

IANNI, Octavio. A sociedade global. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

JORNAL DA UFRJ. Entrevista com Roberto Lobato Azevedo Corrêa. Ano VI, n. 62, agosto, setembro e outubro de 2011.

KNIGHT, Jane. Cinco verdades a respeito da internacionalização. International Higher Education, Boston College, 2012. Disponível em:

http://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br. Acesso em: 05 jul. 2013.

LAGORIA, Silvana Lorena. Acreditación de carreras de grado en el ámbito nacional y regional. El caso de las Ingenierías. Tesis doctoral. Doctorado en Estudios Sociales de América Latina. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina, 2015, 312 p.

MACHLUP, Fritz. A history of through on economic integration. In: Congress of the international economic association, Budapest. Economic integration worldwide, regional, sectorial: proceedings of the fourth Congress... New York: John Wiley, 1976. p.61-85.

MELLO, Celso de Albuquerque. Direito Internacional da Integração. Rio de Janeiro: Renovar, 1996.

MERCOSUL. Plano de Ação do Setor Educativo do Mercosul (2011-2015). Montevideo, República Oriental del Uruguay, 2011. Disponível em: www.sic.inep.gov.br. Acesso em: 02 jun. 2013.

MERCOSUR EDUCATIVO, 2012. Plan trienal de Educación. (s/d) Mimeografado.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Os processos de globalização. Eurozine, 2002. Disponível em: http://www.eurozine.com. Acesso em: 08 jun. 2013.

SANTOS, Milton. Espaço e método. São Paulo: EDUSP, 2012.

VERGER, Antoni; HERMO, Javier Pablo. The governance of higher education regionalisation: comparative analysis of the Bologna Process and MERCOSUR-Educativo. Globalisation, Societies and Education, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/14767720903574116. Acesso em: 02 mai. 2013.

VIEIRA, Liszt; BORBA, Cíntia Reschke. Nacional X Global: União Europeia e Mercosul. Rio de Janeiro: Renovar, 2010.

WIT, Hans de. Internacionalización de la Educación Superior: Nueve interpretaciones erróneas. International Higher Education, Boston College, n.64, 2011.

Published

2016-10-05

How to Cite

PUZIOL, Jeinni Kelly Pereira; BARREYRO, Gladys Beatriz. Internationalization, regionalisation, integration and higher education: some considerations on regional accreditation of the Mercosur. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 16, p. 64–78, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5711. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EFEITOS DA POLÍTICA DE EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR