Teacher José Pereira Lins: an intellectual from the south of old Mato Grosso

Authors

  • Alessandra Cristina Furtado
  • Kênia Hilda Moreira

Keywords:

Intellectual. José Pereira Lins. Education. South of old Mato Grosso

Abstract

The present article aims to track and analyze aspects of the intellectual trajectory of Prof. José Pereira Lins. To realize this article, we use biographical information related to studies on intellectuals, the history of education and history of Mato Grosso, among others. We used Prof. Lins’s personal document collection stored at Centro de Documentação Regional of Universidad Federal da Grande Dourados (CDR-UFGD), and material that circulated in newspapers and magazines in the city of Dourados and region. We present the analysis in three parts, with emphasis on his role as an educator, which allows us to assert that the intellectual Jose Pereira Lins (1921- 2011) played a pivotal role in academic and non-academic education in the south of Mato Grosso (current Mato Grosso do Sul), and particularly, in region of Dourados.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, Susylene Dias de. A vida e a obra de Lobivar Matos: o modernista (des) conhecido. 269 f. 2009. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Letras e Ciências Humanas, 2009.

BITTAR, Mariza; FERREIRA, Junior. Professores e Instituições escolares no Contexto do Regionalismo Mato-Grossense. In: CUNHA, Francisco Antonio Maia da (Coord.). Campo Grande: 100 anos de construção. Campo Grande: Matriz, 1999. p. 169-194.

BRITO, Silvia; ANDRADE, Helena. Educação e Sociedade na Fronteira Oeste do Brasil: Corumbá (1930-1954). 2001, 393f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

DOURADOS NEWS. Camara Municipal homenageia Prof. Lins. Dourados. p. 1, 21 set 2011. (Disponível em: http://www.douradosnews.com.br/dourados/camara-municipal-de-douradoshomenageia-professor-lins.)

Acesso em: 03 maio 2014.

GAZETA DO COMMERCIO. Gymnasio Campo Grande: A maior organização escolar de Matto Grosso – todos os cursos são reconhecidos. Três Lagoas, nº 299, 16 de janeiro de 1927.

LINS, José P. Hélio Serejo: sublime poema. Dourados: publicação do autor, 1996.

LINS, José P.; OLIVEIRA, Doratildo P. de. A ilusão e o destino do poeta desconhecido. Dourados: Editora, 1994.

LINS, José Pereira. Entrevista concedida por ele à Rádio Coração como parte do projeto “Memória”, 2005.

FERNANDES, Sonia Sueli Gimenez. Estudo do vocabulário relativo aos refrões, ditos e provérbios usados pelos paraguaios residentes em Dourados-MS. 71 f. (Trabalho de Conclusão de Curso) Curso de Letras Habilitação Português-Espanhol – Universidade Estadual de

Mato Grosso do Sul, UEMS, 2010.

MARQUÊS, Inês Velter. O Ensino Secundário no Sul do Antigo Mato Grosso: o Colégio Estadual Presidente Vargas de Dourados (1951-1974). 2014. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados-MS, 2014.

MATO GROSSO. Mensagem do Presidente do Estado de Mato Grosso Dr. Mario Corrêa à Assembleia Legislativa em 13 de maio de 1929, Rio de Janeiro/RJ. Rolo de microfilme nº 054 planilhas, fotografia. s/n. Cópia no Centro de Documentação CDR. 1929.

MATO GROSSO. Relatório apresentado ao Exmo. Sr. Dr. Getúlio Vargas pelo Bel. Julio Strübing Müller interventor federal em Mato Grosso em 13 de junho de 1940, Rio de Janeiro/RJ. Rolo de microfilme nº 063 planilha, fotografia n. 15 (Cópia). Centro de Documentação. UFGD, 1940.

MATO GROSSO. RESOLUÇÃO/SED n . 2.879, de 27 de maio de 2014. Diário Oficial do estado de Mato Grosso do Sul, Mato Grosso do Sul, 27 maio /2014, p. 8.

NOGUEIRA, Sergio. Ann Mae Louise Wollerman: Recorte autobiográfico e sua contribuição para historiografia de Mato Grosso e Mato Grosso do Sul. Dissertação (Mestrado em Ciência da Religião). São Bernardo do Campo - SP: UMESP, 2003, p. 194-196.

NUNES, Clarice. O “velho” e “bom” ensino secundário: Momentos Decisivos. Revista Brasileira de Educação. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. São Paulo: Autores Associados, 2000, n. 14. mai-ago, p. 35-60.

O PROGRESSO - ON LINE. Dourados terá 8 novas escolas do ensino médio. Dourados. p. 1, 19 maio 2014. Disponível em: http://www.progresso.com.br/dia-a-dia/dourados-tera-8-novas-escolasdo-ensino-medio. Acesso em: 20 jun 2014.

OLIVEIRA, Benícia Couto de. Histórias que (re) contam história: análise do povoamento, colonização e reforma agrária do sul de Mato Grosso do Sul (org.). Dourados: Ed. UFGD, 2013. 142 p.

______. Apolítica de colonização do Estado Novo em Mato Grosso (1937-1945). Dissertação (Mestrado em História). 255 f. UNESP. Assis/SP, 1999

OLIVEIRA, Gilberto Abreu de. A Trajetória da Normalista Maria Constança Barros Machado no Sul de Mato Grosso (1913-1966). Dissertação (Mestrado em Educação). 131 f. Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – Unidade de Paranaíba/MS, 2014.

OLIVEIRA, Regina T. C. de; GONÇALVES, Arlene da Silva. Iniciativas de Modernização Escolar em Mato Grosso: grupos escolares e formação docente- o sul do estado (1910-1950). Série-Estudos (UCDB), v.1, p.171-191, 2008.

PASSONE, Eglem de Oliveira; MOREIRA, Kênia Hilda. As disciplinas escolares de uma escola pública de ensino secundário no período de 1958 a 1971: o caso da escola Presidente Vargas em Dourados-MS. In: VALENLUELA, Milton; PROENÇA, Maria G. Sartori; OLIVEIRA, Maria B.

Quast (Orgs). Pedagogia e Docência - Desafios e Perspectivas da Prática Pedagógica. Dourados: UEMS, 2014, p. 111-119.

PESSANHA, Eurize Caldas; SILVA, Fabiany de Cássia Tavares. Capítulo 10. O lugar de uma escola no tempo de uma cidade: Campo Grande e a Escola Estadual Maria Constança Barros Machado. In. PESSANHA, Eurize Caldas; GATTI JUNIOR, Décio.(orgs). Tempo de cidade, lugar de escola. História, ensino e cultura escolar em “escolas exemplares”. Uberlândia: EDUFU, 2012, p.249-247.

PEREIRA, Adriana Viana; PINHEIRO, Alexandra S. Histórias de leitura de um deputado federal: o poeta Weimar Torres. Linguasagem (São Paulo), v. 1, p. 1-15, 2011.

PINTO, Diana Couto. Cades e sua presença em Minas Gerais. 2006. Disponível em: http://www2.face.ufu.br/nephe/imagens/arq-ind-nome/eixo8/.../cades.pdf. Acesso em: 4 ago 2014

PROFESSOR Lins: uma lição de vida em nome do ensino. Revista Premissa. Dourados, Universidade Federal da Grande Dourados, n. 1, dez 2009. Disponível em: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/premissas. Acesso em 20 jul 2014.

SANTOS, Paulo S. N. Dois escritores e um perfil: Lobivar Matos e Jose Pereira Lins. Ângulo, v. 131, (FATEA. Impresso), p. 104-113, 2012.

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (Org.). Por uma História Política. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003, pp. 213-270.

SPOSITO, Marília Pontes. O povo vai à escola: a luta popular pela expansão do ensino público em São Paulo. São Paulo: Loyola, 1984.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX:(ensino primário e secundário no Brasil), v. 2. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2016-08-16

How to Cite

FURTADO, Alessandra Cristina; MOREIRA, Kênia Hilda. Teacher José Pereira Lins: an intellectual from the south of old Mato Grosso. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 15, p. 46–60, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5531. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ INTELECTUAIS DA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO