From respect to obedience, from the rod to fun: Rural Elementary School in the state of Pernambuco (1940)

Authors

  • Virgínia Pereira da Silva de Avila Universidade de Pernambuco

Keywords:

Rural Elementary School. School culture. Memory.

Abstract

This text analyzes aspects of the elementary school culture, based on elements such as the time, the space, the programs and the teaching methods, the educational practices and the symbolic practices depicted in the memories of former students who attended rural elementary schools in Pernambuco and Bahia, during the first quarter of the twentieth century. The study results from the initial research of the project Elementary School and School Culture in the Backcountry of Pernambuco (1931-1970), carried out by students from the Education Major at the University of Pernambuco, Petrolina Campus, in the course of History of Education in Brazil, in the second term of 2013. To choose the theoretical background, the preference was given to the dialogue with different authors who belong to the field of history and historiography of education, more specifically the ones related to cultural history. Since this is an investigation field which has not been further explored yet, the present paper aims to contribute to all studies regarding the history of Brazilian education, specially the history of education in Pernambuco.

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Author Biography

Virgínia Pereira da Silva de Avila, Universidade de Pernambuco

Possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras (1997), mestrado em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2008) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2013). Atualmente é professora do Colegiado de Pedagogia, da Universidade de Pernambuco/Petrolina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e Políticas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino primário rural, instituições educativas, cultura escolar, memória docente; politicas de atenção integral à criança e ao adolescente, protagonismo juvenil. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Escolar e não Escolar no Sertão Pernambucano (GESPESPE) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Cultura e Instituições Educacionais (GEPCIE/UNESP) e do Observatório de Práticas Escolares (UDESC). 

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Published

2014-09-15

How to Cite

AVILA, Virgínia Pereira da Silva de. From respect to obedience, from the rod to fun: Rural Elementary School in the state of Pernambuco (1940). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 9, p. 7–21, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2934. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO E HISTÓRIA DAS INSTITUIÇÕES