From respect to obedience, from the rod to fun: Rural Elementary School in the state of Pernambuco (1940)
Keywords:
Rural Elementary School. School culture. Memory.Abstract
This text analyzes aspects of the elementary school culture, based on elements such as the time, the space, the programs and the teaching methods, the educational practices and the symbolic practices depicted in the memories of former students who attended rural elementary schools in Pernambuco and Bahia, during the first quarter of the twentieth century. The study results from the initial research of the project Elementary School and School Culture in the Backcountry of Pernambuco (1931-1970), carried out by students from the Education Major at the University of Pernambuco, Petrolina Campus, in the course of History of Education in Brazil, in the second term of 2013. To choose the theoretical background, the preference was given to the dialogue with different authors who belong to the field of history and historiography of education, more specifically the ones related to cultural history. Since this is an investigation field which has not been further explored yet, the present paper aims to contribute to all studies regarding the history of Brazilian education, specially the history of education in Pernambuco.Downloads
References
ALVES, Nilda. O tempo em escolas rurais do Distrito Federal. In: MIGNOT, Ana Christina Venâncio; FERNANDES, Rogério (Org.). O tempo na escola. Porto: Profedições, 2008, p. 191-217.
ANDRADE, Flávio Anício. Escola como agência de civilização: projetos formativos e práticas pedagógicas para a educação rural no Brasil (1946-1964). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2011, Vitória. Anais: invenção, tradição e escritas da história da educação. Vitória: SBHE, 2011.
ÁVILA, Virgínia Pereira da Silva de. História do ensino primário rural em São Paulo e Santa Catarina (1921-1952) – uma abordagem comparada. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara-SP, 2013.
______. Escola no tempo: cor do tempo em escolas isoladas do município de Florianópolis (1930-1940). In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2012, Lisboa. Anais: Rituais, Espaços e Patrimônios Escolares. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012.
______. A escola no tempo: a construção do tempo em escolas isoladas (Florianópolis - 1930-1940). 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
______. Democracia e justiça social: a defesa de Anísio Teixeira registrada no livro Educação no Brasil. Roteiro, Joaçaba, v. 31, n. 1-2, p. 61-74, jan./jun. 2007.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Pedagogia da Escola Nova - produção da natureza infantil e controle doutrinário da escola. In: FREITAS, Marcos Cezar de; JÚNIOR, Moizés Kuhlmann (Orgs.). Os intelectuais na história da infância. Cortez, 2002.
______. A Escola e a República. São Paulo: Brasiliense, 1989.
CORREIA, António Carlos Luz. Os sentidos dos ponteiros do relógio: representações do tempo na construção simbólica da organização escolar portuguesa (1772-1950). Dissertação de Mestrado, Lisboa, 1996.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Preces, cânticos, louvores: um ritmo para a construção do calendário escolar. In: O Tempo na Escola. Ana Christina Venâncio Mignot e Rogerio Fernandes (Orgs.). 1. ed. Porto: PROFEDIÇÕES 2008. p.139-152.
ELIAS, Norbert. Sobre o Tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
ESCOLANO, Agustín Benito. Arquitetura como programa. Espaço-escola e currículo. In: FRAGO, Antonio Vinão; ESCOLANO, Agustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
FRAGO, Antonio Vinão. Fracasan las reformas educativas? In: Sociedade Brasileira da Educação (Org.). Educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2001. p. 21-52.
FURTADO, Alessandra Cristina; PINTO, Adriana Aparecida. A Escola Rural Primária e o seu processo de institucionalização no Antigo Sul de Mato Grosso (1930-1961). In: VII CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais: Circuitos e Fronteiras da História da Educação no Brasil. Cuiabá: SBHE, 2013.
GALLEGO, Rita de Cássia. Uso(s) do tempo: a organização das atividades de alunos e professores nas escolas primárias paulistas (1890-1929). 2003. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
GONDRA, José Gonçalves; SCHUELER, Alessandra Frota Martinez. Educação, poder e sociedade no império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008. v. 1.
GONDRA, José Gonçalves. Cronologias de vida e Formas de Escola. In: BENCOSTTA, Marcus Levy (org.) Culturas Escolares, Saberes e Práticas Educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007, p. 212-236.
HILSDORF, Maria Lucia Spedo. História da Educação Brasileira: Leituras. São Paulo: Thomson Learning, 2007, p. 71-116.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, 2001, p. 9-44.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 5 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003. p. 477-523.
LOURENÇO FILHO, M. Bergstrom. Alguns aspectos da educação primária. In: INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Elucidatário apresentado à Primeira Conferência Nacional de Educação. Rio de Janeiro: IBGE, 1941. v. 1, p. 431-451.
MOREIRA, João Roberto. Educação rural e educação de base. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v.28, p. 87-129, n. 67, jul./set. 1957.
NORA, Pierre. Entre a memória e história: A problemática dos lugares. In: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História. Projeto História, São Paulo, n. 10, dezembro de 1993, p. 6 - 28.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena Maria Bousquet; COSTA, Vanda Maria Ribeiro. Tempos de Capanema. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000. Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/simon/capanema/introduc.htm Acesso em: 12 nov. 2009.
SOUZA, Rosa Fatima; AVILA, Virginia. P. S. Para uma genealogia da escola primária rural: entre o espaço e a configuração pedagógica (1889-1947). In: VII CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais: Circuitos e Fronteira da História da Educação no Brasil. Cuiabá: SBHE, 2013.
SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano. Memórias de Escola. A Escola e a Memória. Bragança Paulista: IFAN-CDAPH / Ed. EDUSF, 2000. p. 41-120.
VIDAL, Diana Gonçalves. Cultura e prática escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: VENDRAMINI, Vera Teresa. SOUZA, Rosa Fátima de (Orgs). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2005, p. 3-30.
CABRAL, Maria Ozenil de Menezes. Entrevista concedida à Elisangela Soares da Silva. Petrolina, 17/11/2013.
DANTAS, Aidil Alves de Sá. Entrevista concedida à Raiane Costa de Macedo. Petrolina, 27/10/2013.
KISHI, Maria Perpétua Faria. Entrevista concedida à Raquel Alves Neto. Petrolina, 30/11/2013.
LIRA, Maria do Carmo. Entrevista concedida à Juliana Brito Silva e à Lucianne Mayre dos Santos Moreira. Petrolina, 03/12/2012.
RODRIGUES, Alexandrina. Entrevista concedida à Isabela Souza Oliveira e à Uêdja Carla Rodrigues da Silva. Petrolina, 27/10/2013a.
RODRIGUES. Sindaura de Lima. Entrevista concedida à Rose Meire Moreira e à Rosimara Pires. Petrolina, 07/12/2013b.
VARGAS, Antônio dos Santos. Entrevista concedida à Lucimar Maria Alves Vargas. Juazeiro, 21/11/2013.