New frontiers for online Education
Keywords:
Education online. Epistemology. Science. Teaching-learning. Tecnology.Abstract
Nowadays, contemporary society called "knowledge society" discusses the issue that addresses the dissemination of information on the world stage through digital technologies, highlighted in the educational setting. In this scenario, in which education and technology combine, investigates all the educational space, their infrastructure, their equipment and their school community, and especially the process of teaching and student learning. In pursuit of that sociocultural epistemological demand scenario responses, - seeking to new theoretical frameworks that may characterize the current process of knowledge building and learning. Through a literature search, relate to theoretical discussions of Gaston Bachelard and Edgar Morin. This reflection has enabled new thinking paradigms, practices, methodologies, methods and epistemologies, as well as possible relationships with the process of teaching and learning through the traditional educational theories.Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang
Leo Maar.3. ed. São Paulo: Paz e Terra. 2003.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Tradução de
Estela dos Santos Abreu. (8). Reimpressão. Rio de Janeiro: Contraponto,
BARTOLOMÉ, A. R. Sociedad de lainformación y cambio educativo.
Anais. Challengers 2005: IV Conferência Internacional de Tecnologias da
Informação e Comunicação na Educação. Braga, Portugal, 2005, p. 1-17.
BAUMAN, Zigmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Editor Zahar,
BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai
Leskov. (1936). In:_________. Magia e técnica, arte e política. Ensaios
sobre literatura e história da cultura. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São
Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197-22. (Obras Escolhidas, v. 1).
BORDIEU, Pierre. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino, Lisboa: Editorial Vega, 1978.
BORGES, Martha K.; GIRARDELLO, Gilka.; FISCHER, Rosa Maria B.
Educação, comunicação e tecnologias: perspectivas e desafios para a
pesquisa e a formação de professores. In: PULLIN, Elza Maria
MendesPesso; BERBEL, Neusi Aparecida Navas (orgs.).Pesquisas em
Educação:inquietações e desafios. Londrina: UEL, 2012.
DREIFUSS, R. Época das perplexidades. Petrópolis: Vozes, 2001.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de
pensamento. Organização e seleção de textos: Manoel Barros da Motta;
Tradução: Elisa Monteiro. 2. ed. Rio de janeiro: Forense Universitária,
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro, Ed. 34, 1993.
______. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
MARCELINO, Roderval. Ambiente virtual de aprendizagem integrado a
mundo virtual 3D e a experimento remoto aplicados ao tema resistência dos materiais. Tese de Doutorado. Escola de Engenharia da UFRGS. Porto
Alegre, 2010. Orientador: Prof. Dr. Lírio Schaeffer.
MORAES, Maria Cândida; VALENTE, José Armando. Como Pesquisar em
Educação a partir da Complexidade e da Transdisciplinaridade? São
Paulo: Paulus, 2008.
MORIN, Edgar. Epistemologia da complexidade. In: SCHINITNAN,
DoraFried (Org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro.
Tradução Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 10.ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MORIN, Edgar et al. Educar na era planetária: o pensamento complexo
como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2007.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants.MCBUniversity
Press, 2001. Disponível em: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf Acesso em: 26 de
agostode 2012.
RAMAL, Andrea Cecília. Educação com tecnologias digitais: uma
revolução epistemológica em mãos de desenho instrucional. In: SILVA,
Marco (org.). Educação online:teorias, práticas, legislação, formação
corporativa. 4. ed. São Paulo: Loyola , 2012.
SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista da comunicação:conectividade, mobilidade, ubiqüidade. São Paulo:Paulus, 2010.
SANTOS, Edméa Oliveira dos. Educação online:cibercultura e pesquisaformação na prática docente. Tese de doutorado. Faculdade de educação - UFBA, Salvador. 2005. Orientador: Prof. Dr. Roberto Sidney Macedo.
SILVA, Marco. Criar e professorar um curso online: relato de experiência.
In: SILVA, Marco (org.). Educação online: teorias, práticas, legislação,
formação corporativa. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012, p. 53-76.
WERTHEIN, Jorge. Construção e identidade: as ideias da UNESCO no
Brasil. Brasília: UNESCO, 2002.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas?Educ. Soc., set./dez. 2007,
v.28, n.101, p.1287-1302.ISSN 0101-7330.Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302007000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 08/2013.