The textbook in Brazilian childhood education
an “innovation” of PNLD 2022
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.1.19682Keywords:
PNLD for Early Childhood Education, Textbook, LiteracyAbstract
The topic of textbooks in Early Childhood Education is the reason for countless discussions by experts in the field and in the Brazilian pedagogical context, with 2022 being the first time that the National Book and Teaching Material Program (PNLD) for children at this stage of Basic Education takes place. From this context, the interest in developing a study about Early Childhood Education textbooks arises, with the main objective of analyzing which discourses in the area of literacy and literacy are present in these textbooks. The theoretical basis behind this study is Cultural Studies and the methodological approach adopted is qualitative documentary research. The selected document is the book Adoletá: volume II: Teacher's Manual, for 5-year-old children. The analysis of the results demonstrated that, by moving away from the ethical, political and aesthetic principles established in the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education and the interaction and play axes, the textbook disregards the rights already achieved within the scope of Early Childhood Education. The activities proposed in the material are based on repetition and memorization, are decontextualized from the child's reality and interests, and the specificities of childhood and its period of development are not respected. Analyzing the material, it can be concluded that it serves to consolidate the discourse present in the National Literacy Policy, disseminating the ideas defended by cognitive science and phonic instruction. In this context, the speeches present in the book become part of everyday teaching practices in preschools, seeking to regulate the conduct of these subjects and the way they develop their teaching work.
Downloads
References
ABE, S. K. Entendendo as divergências entre a Política Nacional de Alfabetização e a BNCC. Saberes e Práticas CENPEC, São Paulo, 28 jul. 2021. Disponível em: https://saberesepraticas.cenpec.org.br/tematicas/parecer-politica-nacional-de-alfabetizacao-e-a-bncc. Acesso em: 24 out. 2022.
ALMEIDA, V. S. Base Nacional Comum Curricular: representações da infância protagonista. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 8.; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 5., 2019, Canoas. Anais […]. Canoas: ULBRA, 2019.
ANFLOR, P. S.; POHREN, D. Problematizações acerca do PNLD para a etapa da Educação Infantil. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 9.; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 6. 2022, Canoas. Anais […]. Canoas: ULBRA, 2022.
BAPTISTA, M. C. A linguagem escrita e o direito a educação na primeira infância. In: SEMINÁRIO NACIONAL CURRÍCULO EM MOVIMENTO PERSPECTIVAS ATUAIS, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 1 fev. 2022.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 1 fev. 2022.
BRASIL. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC; Sealf, 2019. Disponível em: https://alfabetizacao.mec.gov.br/%2016-politica-nacional-de-alfabetizacao. Acesso em: 1 fev. 2022.
BUNZEN JÚNIOR, C. Um breve decálogo sobre o conceito de “literacia” na Política Nacional de Alfabetização (PNA, 2019). Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v. 1, n. 10, p. 44-51, 2019. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/352. Acesso em: 15 abr. 2022.
CARBONIERI, J.; MAGALHÃES, C. Livro didático: contradições para o desenvolvimento da imaginação na idade pré-escolar. SciELO Preprints, São Paulo, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3957. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3957. Acesso em: 1 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3957
CARDANO, M. Manual de pesquisa qualitativa: a contribuição da teoria da argumentação. Petrópolis: Vozes, 2017. p. 23-46.
FERREIRA, M. O. V. Docentes, representações sobre relações de gênero e consequências sobre o cotidiano escolar. In: SOARES, G. F.; SILVA, M. R. S.; RIBEIRO, P. R. C. (org.). Corpo, gênero e sexualidade: problematizando práticas educativas e culturais. Rio Grande: Editora da FURG, 2006. p. 62-74.
FERREIRO, E. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1993.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.
GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995. DOI: 10.1590/S0034-75901995000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/. Acesso em: 1 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, v. 22, n. 2, p. 17-46, 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71361. Acesso em: 6 fev. 2024.
HALL, S. Estudos Culturais: dois paradigmas. In: HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. p. 131-159.
MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In: CARRARA, K. (org.). Introdução à psicologia da educação. São Paulo: Avercamp, 2004.
MORAIS, A. G. Análise crítica da PNA (Política Nacional de Alfabetização) imposta pelo MEC através de decreto em 2019. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, v. 1, n. 10, p. 66-75, 2019.
OLIVEIRA, Janaina Bulcão de. O Programa Nacional do Livro do professor da Educação Infantil: oralidade, leitura e escrita em destaque. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2021. DOI: 10.47249/rba.2019.v1.357. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/357. Acesso em: 6 fev. 2024.
SILVA, T. Os “novos” discursos sobre alfabetização em análise: os livros de 1º ano do ensino fundamental de nove anos do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD 2010). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/2425/1/UEMS% 20-%20ThaisedaSilva.pdf. Acesso em: 6 fev. 2024.
VEIGA-NETO, A. Cultura e currículo: um passo adiante. In: MOREIRA, A. F. B.; PACHECO, J. A.; GARCIA, R. L. (org.). Currículo: pensar, sentir e diferir. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educação e Fronteiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



