The school manager facing the challenges of the schooling of students with visual impairment
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.17629Keywords:
School Administration, Special Education, Training of Education Professionals and Public PoliciesAbstract
This article presents the results of the data analysis of the Master's dissertation "The School Manager Facing the Challenges of the Schooling of Students with visual impairment", whose objective was to analyze the importance of the role of the school manager in the articulation of public educational policies aimed at students with visual impairment, investigating the challenges and showing some possibilities. The methodology chosen to carry out the research was Ethnography. The subjects of this research were the school managers of two schools in the municipality of Colatina (ES), one a state school and one a municipal school. The following instruments were used to reach the desired results: participant observation and semi-structured interviews. As a result, it was possible to observe that school managers face many challenges for the schooling of students with visual impairment, however the greatest difficulty concerns the training of teachers and school managers themselves and Democratic Management is very important for the schooling process of public students of Special Education.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BORGES, T. C. B. Deficiência visual: dificuldades e estratégias do professor no processo de inclusão escolar no ensino médio.2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC, SEE, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em: 30 jul. 2019.
BRASIL. Resolução nº. 4, de 2 de outubro de 2009. Dispõe sobre o diagnóstico e tratamento da dislexia e do Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade na educação básica. Brasília, DF: MEC, 2009.
CAETANO, A. M.; CAETANO, E. S.; ESTEVAM, M. K. D. C. A formação inicial do professor no curso de Pedagogia e a perspectiva de Inclusão Escolar de alunos com deficiência. In: CAETANO, A. M.; ALMEIDA, M. L. Formação e Gestão em Educação Especial: a pesquisa-ação em foco. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018.
COLATINA. Plano de Desenvolvimento Institucional da Escola Municipal de Ensino Fundamental Maria da Luz Gotti. Colatina, 2017a.
COLATINA. Projeto Político-Pedagógico da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio . Colatina, 2017b.
CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, 2002. DOI: 10.1590/S0100-15742002000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x6g8nsWJ4MSk6K58885J3jd/. Acesso em: 15 jul. 2023.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
LIEVORE, P. T. M. O Gestor Escolar frente aos desafios da escolarização dos alunos com Deficiência Visual. 2020. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, 2020.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro:DP&A, 2008.
PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 15 ed. São Paulo Cortez, 2008.
PARO, V. H. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez Editora, 2015.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 7 ed. Campinas: Autores Associados, 2000.
VIGOTSKI, L. S. Problemas da defectologia. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.