To understand the textbook as search object

Authors

  • Elício Gomes Lima

Keywords:

Textbook. Production of knowledge. History.

Abstract

The production of academic knowledge in the subject-object relationship entails understanding not only the role of the educator and students, but also the dimensions that crossing the teaching-learning process, by means of learning materials and other knowledge from the media where the subject shall draw up and their knowledge. This work can be characterized as a preliminary dialogue with some authors, which offer subsidies on our object of study, namely, looks or clues to the understanding of a review on the textbook. We focus this exploratory qualitative research to capture the multiple views of selected benchmarks of textbook‟s history, refers to the relevant troublesome areas, questions and referrals resulting from procedural dimension itself to this approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, M. Leitura, História e História da Leitura. Campinas São Paulo:

Mercado das Letras, 1999.

BATISTA, A. A. G. Um objeto variável e instável: Textos, impressos e

livros didáticos. In ABREU, M. (org). Leitura, História e História da

Leitura.- Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 1999.

BITTENCOURT, C. M. F. O livro didático e conhecimento histórico: uma

história do saber escolar. (tese de doutorado) São Paulo: FFLCH/USP, 1993.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: arte de fazer. 5ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1990.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: arte de fazer. 5ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

CHARTIER, R. Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

CHOPIN, A. Le Manuel Scolaire in cent references. Paris: Institut National

de Recherche Pédagogique, 1992.

DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette. São Paulo. Companhia das

Letras, 1992.

GALZERANI, M. C. B. Belas mentiras? A ideologia nos estudos sobre o

livro didático. In PINSKY, J. (Org). O ensino de História e a criação do

fato. São Paulo: Contexto, 1988.

GALZERANI, M. C. B. O almanack, a locomotiva da cidade moderna.

Campinas, década de 1870 e 1880. tese de doutoramento. Dep. De história, IFCH, UNICAMP. Campinas São Paulo: 1998.

HOBSBAWM, E. Era dos Extremos. 2ª ed. 25ª reimpressão. São Paulo:

Companhia das Letras, 2003.

LE GOFF, J. História e memória. 4ª ed. Campinas, SP: Editora, UNICAMP,

LIMA, E. G. As múltiplas leituras e visões de mundo nos livros didáticos de história. Dissertação (Mestrado). Campinas/SP: Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, 2004.

MANGUEL. A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras,

MARTINS, W. A palavra escrita. História do livro, da imprensa e da

biblioteca. São Paulo: Ática, 1996.

McMURTRIE, D. C. O livro. 3ª ed. Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa,

PFROMM NETO. S.; ROSAMILHA, N.; DIB, C.Z. O livro na educação.

Rio de Janeiro: Primor, Inl. 1974.

Published

2012-02-05

How to Cite

LIMA, Elício Gomes. To understand the textbook as search object. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 4, p. p.143–155, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1563. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê