Pedagogical relation, affectivity and sensitivity: transdisciplinarity contribution to the teaching formation

Authors

  • Solange Martins Oliveira Magalhães Universidade Federal de Goiás

Keywords:

education, sensitivity, transdisciplinarity, teaching formation

Abstract

The affection was and still is seen as something essential in the
teaching-learning process. Research has shown that how the teacher can set explicit success stories with positive results, long lasting and important to individuals. Recognizing that it is necessary to overcome bureaucratic and technical theories of knowledge that separates the cognitive from the affective, this paper tried to articulate the importance of affection and the proposed cross-disciplinary teaching sensitivity to the relationship. These aspects mark the student's relationship with the object of knowledge, encourage self-reliance and confidence in their abilities and decisions. Transdisciplinarity involves people in circles of reflection on life, reconnects people seeking to make them open, sensitivity, emotion and loveliness of life. The valuation of human affection and sensitivity to make people aware that they are not separated from each other but united by sharing a knowledge also would not think separate but joined together in the constitution of a tender conscience, extended and planetary. Promote cross-disciplinary proposal in the contexts of teacher education is grateful for the experience of training people that will make our experience in the world more cooperative, loving and severally understood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. R. S. A emoção e o professor: um estudo à luz da teoria de

Henri Wallon. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 13, n º 2, p. 239-249, mai/ ago, 1997.

ARAUJO, M. Almir Lima de. Os sentidos da sensibilidade e sua fruição no

fenômeno do educar. Educ. rev. [online]. 2009, vol.25, n.2, pp. 199-221. ISSN: 0102-4698. doi: 10.1590/S0102-46982009000200009.

BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano, compaixão pela terra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

CODO, W. & GAZZOTTI, A. A. Trabalho e afetividade, em Codo, W.

Educação: carinho e trabalho. Petrópolis, RJ: Editora Vozes/Brasília CNTE e Brasília LPT, 1999.

DANTAS, H. DANTAS, H.Afetividade e a construção do sujeito na

psicogenética de Wallon, em La Taille, Y., Dantas, H., Oliveira, M. K. Piaget, Vygotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus Editorial Ltda, 1992.

________. Emoção e ação pedagógica na infância: contribuição de

Wallon. Temas em Psicologia, Sociedade Brasileira de Psicologia, São Paulo, n º 3, p. 73-76, 1993.

FRIAÇA A. et.al. Transdisciplinaridade 3. São Paulo: Trion, 2005.

FERNANDÉZ, A. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas,

FREIRE, M. O sentido dramático da aprendizagem In GROSSI, BORDIN

(orgs.). Paixão de aprender. Petrópolis: Vozes, 1994.

________. Educação como prática da liberdade. 22.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GADOTTI, M. Educar para um outro mundo possível. São Paulo: Publisher

Brasil. 1ª ed. 2007.

GALVÃO I. Henri Wallon Uma concepção dialética do desenvolvimento

infantil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

LEITE, S. A. da S. TASSONI, E. C. M. A afetividade em sala de aula: as

condições de ensino e a mediação do professor, acesso fev, 2010.

http://www.fe.unicamp.br/alle/textos/SASLAAfetividadeemSaladeAula.pdf

acesso em: fev, 2010.

LUCKESI, C. C. Avaliação Educacional Escolar: para além do autoritarismo. Tecnologia Educacional, no. 61, Nov-Dez, 6-15, 1984.

MAGALHÃES, S. M. O. Experiências de investigação da atitude

transdisciplinar no contexto de formação de professores In: VI Congresso

Internacional de Educação – Educação e Tecnologias: sujeitos (des) conectados? São Leopoldo, 2009a. http://www.unisinos.br/ eventos/ congresso_educacao/

________. Transdisciplinaridade e seus reflexos na formação docente. In

GUIMARÃES, V. S. (org.). Formação e profissionalização docente: cenários e propostas. Goiânia: Ed. Da PUC Goiás, 2009b.

MAGALHÃES, S. M. O.; SOUZA, R. C. C. de. Atitude transdisciplinar no

contexto da pesquisa educacional. Conferência Internacional sobre Os Sete Saberes Os Sete Saberes necessários à Educação do Presente. Fortaleza, Ceará, Brasil, 2010.

MAHONEY, A. A. ALMEIDA, L. R. Emoção e ação pedagógica na infância:

contribuições da psicologia humanista. Temas em Psicologia. Sociedade

Brasileira de Psicologia, São Paulo, n º 3, p. 67-72, 1993.

MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, São Paulo, 20, 1º. Sem., 2005.

MORAES, M. C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana/WHH – Willis Harman House, 2008.

MORIN, E. Complexidade e transdisciplinaridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: EDUFRN, 1999.

________. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

________. Os sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 3a. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.

NICOLESCU, B. Em busca de uma evolução transdisciplinar para a universidade. In: Congresso Internacional Que Universidade para o Amanhã?, 1997, Locarno. Anais eletrônicos: Locarno: Congresso Internacional Que Universidade para o Amanhã, 1997. Disp. em: www.cetrans.futuro.usp.br Acesso em: maio, 2003.

______. A prática da transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, Basarab (org.). Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000.

PEREIRA, M. I. G. G. Emoções e conflitos: análise da dinâmica das interações numa classe de educação infantil. Tese de doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 1998.

PINO, A. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.

SNYDERS, G. Alunos felizes. São Paulo: Paz e terra, 1993.

TASSONI, E. C. M. Afetividade e produção escrita: a mediação do professor em sala de aula. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação UNICAMP, 2000.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos

processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WALLON, H. As Origens do Caráter na Criança. São Paulo: Difusão

Européia do Livro, 1971.

________. Do acto ao pensamento. Lisboa: Moraes Editores, 1978.

Published

2012-01-13

How to Cite

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira. Pedagogical relation, affectivity and sensitivity: transdisciplinarity contribution to the teaching formation. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 3, p. p.51–63, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1516. Acesso em: 17 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê