Special education management in Brazil and political conservatism: notes about a persistent history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.13182

Keywords:

Special Education. School Inclusion. Conservatism

Abstract

In this article we aim to analyze changes in the organization of the Special Education management between 1986 and 2020, a period considered democratic by historiography, but which preserves administrative structures originated from the military dictatorship. The methodological procedures consisted of documentary research with contributions from discourse analysis. Some characteristics in the Brazilian Special Education were verified, such as the conformation of its place in the administrative structure of the Brazilian State and the private-assistance institutions constant presence in the proposal of the management public sectors and in the Special Education guidelines. It is concluded that the relation between public administration and private sectors as organized civil society, on the one hand, can be analyzed as a characteristic of democratic processes in which disputes are expected in decision-making. On the other hand, it may be a indication of a conservative position to maintain the private intitutions economy dependent on public resources.

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Author Biography

Andressa Santos Rebelo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Matemática-Licenciatura, mestrado em Educação e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Realiza estágio pós-doutoral pela Universidade Federal da Grande Dourados. É editora associada da Revista Brasileira de Educação Especial (Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE), membro representante da região Centro-Oeste na Comissão Editorial da Revista Brasileira de Educação - RBE e colaboradora do Grupo de Trabalho (GT 15) Educação Especial da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). É coordenadora do GT 15 (Educação Especial) da ANPEd Centro-Oeste e professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em políticas de Educação Especial e indicadores educacionais. 

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Published

2020-12-04

How to Cite

REBELO, Andressa Santos; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Special education management in Brazil and political conservatism: notes about a persistent history. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 153–169, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i30.13182. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/13182. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Neoconservadorismo e Educação: reflexões sobre justiça social, inclusão e democracia”