The renounce of worldly goods of Giotto Di Bondone: reflections about the childhood in the Middle Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i28.13034

Keywords:

Childhood. Middle Age. Giotto

Abstract

The goal of this text is to reflect about the concept of childhood in the Middle Age through the iconographic analysis over the works of Giotto Di Bondone, Renounce to the worldly goods. The delimitation of the period, Middle Age, takes place of the fact that the concept of medieval childhood is far from the contemporary, because, according to the studious Philippe Ariès (1978), the children were adults in miniature. The study has as reflexive method the Social History, which makes possible a dialogue between different knowledge areas, expanding the possibilities of thinking in our time. We intend, in this article, indicate a possibility of analysis in which the concept of childhood can be linked in a historical perspective which privileges the link between the formation of the child and, in concomitance the project of adult society to be constituted. Like this, our speech will be developed in a way to evidence that the conception of childhood which a determined time draws, is also, outlined their understanding of society. Under this view, thinking the education of a child is to think, too, the development and formation of the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família, Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

BLOCH, Marc. Apologia da história: ou o ofício de historiador, Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BOAVENTURA. “Legenda Maior”. In: SILVEIRA, Ildefonso (Org.); REIS, Orlando dos (Org.). São Francisco de Assis: escritos, biografias, crônicas e outros testemunhos do primeiro século franciscano. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 461-610.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Câmera dos Deputados, Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. DOU de 16/07/1990 – ECA. Brasília, DF, 1990.

BRAUDEL, Fernand. Escritos sobre a história. São Paulo: Perspectiva, 1978.

CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo. Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia, 5 ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

CECCHI, MATEO. Giotto. Roma: ATS ItaliaEditrice, 2011.

digital source, 2002.

DUBY, G.; ARIÉS, P. H. História da vida privada: da Europa feudal à renascença. São Paulo: Companhia das. Letras, 2009.

ECO, Humberto. Idade Média: Bárbaros, cristãos e muçulmanos. Córdoba: Dom Quixote, 2010.

FRANCO JÚNIOR, Hilário. A Idade Média: nascimento do ocidente. São Paulo: Brasiliense, 2001.

GROMBRICH, E.H. A história da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 2007.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância: Da Idade Média à Época Contemporânea no Ocidente, Porto Alegre: Artmed, 2004.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Piracicaba: Unimep, 1999.

KANT. Resposta à pergunta: “Que é o Esclarecimento. In: Antologia de textos filosóficos. Curitiba: SEED, 2009.

KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica, Porto Alegre: Mediação, 2011.

LE GOFF, Jacques; TRUONG, Nicolas. Uma história do corpo na Idade Média. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LE GOFF, Jaques. Uma longa Idade Média. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

NUNES, Ruy Afonso da Costa. História da Educação na Idade Média. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda., 1979.

OLIVEIRA, Terezinha. Um olhar da História da Educação no Educar Medievo: um Diálogo, um Manual e uma imagem (1516-5485). Revista Internacional d’Humanitats, v. XII, p. 27-38, 2009.

TREVISAN, A. O rosto de Cristo. Porto Alegre: AGE, 2003.

WOLF, Norbert. Giotto. Lisboa: Taschen, 2007.

ZOLET, Lilian. Síndrome do imperador: entendendo a mente das crianças mandonas e autoritárias. Foz do Iguaçu: Epígrafe, 2017.

Published

2020-11-22

How to Cite

NUNES, Meire Aparecida Lóde; OLIVEIRA, Terezinha; SILVA, Sthefany Matheus da. The renounce of worldly goods of Giotto Di Bondone: reflections about the childhood in the Middle Age. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 28, p. 160–172, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i28.13034. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/13034. Acesso em: 24 aug. 2024.