Neoconservationsm and brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.11886

Keywords:

Neoconservationsm, Anti-democratic, Brazilian Education

Abstract

In this text, we sought to establish a reflection on neoconservative thinking and its influences and/or consequences for Brazilian education, taking as a point of reference for such an incursion, the historical contextualization of modern conversational thinking around the world and its insertion in the National Territory. As for the implications of this neoconservative context for the educational scenario in the country, the post-Impeachment period of 2016 was adopted as a time frame, represented by some of the many manifestations that express the presence of anti-democratic actions and the approval of educational policies based on a counter-reform agenda. Such expressions can be identified in the movement called School Without Party (ESP), in the Reform of Secondary Education, in the approval of the National Common Curricular Base (BNCC) and in the growth of the proposals of the Project of militarization of public schools. It can be concluded that neoconservationsm represents and constitutes a threat to the public and democratic schooling of the Brazilian nation.

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Author Biographies

Daniela Oliveira Vidal da Silva, Centro Universitário UniFTC

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED UESB. Membro do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/UESB/CNPq). Assessora Pedagógica do Centro Universitário UniFTC, campus Vitória da Conquista – Bahia.

Vera Lúcia Fernandes de Brito, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (IFBaiano)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGED UESB. Pedagoga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano Campus Itapetinga. Membro do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq).

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), onde é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UESB). É Vice-Presidente Nordeste da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd). Líder do Grupo de Estudos Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq).

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Published

2020-12-04

How to Cite

SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Claudio Pinto. Neoconservationsm and brazilian education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 25–41, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i30.11886. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/11886. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Neoconservadorismo e Educação: reflexões sobre justiça social, inclusão e democracia”