Blogs for teens and articulation of PCNs in the production of writing and reading in high school
Keywords:
Discourse. Reading and Writing. High School.Abstract
The new National Curriculum of Basic Education in Brazil Parameters (PCNs- br) propose the curriculum reformulation of the High School in thematic areas encompassing competences and abilities. In this aspect the goal of this article is to verify the effects and meaning of the speeches posted on Folhateen's Blog (http://blogdofolha teen.folha.blog.uol.com.br/), to analyze if the practices of reading and writing, taken in this application, can be contemplated on the basic goals of the PCNs from the Languages area, codes and its technologies. It wonders of the using of media blogs for High School students as articulators of the Portuguese Language contents' study. It is possible to verify that the blogs offer its own languages and the expression of knowledge and power. They put the high school student before the articulation of several cross-cutting themes that promotes the interdisciplinarity. It points the need of a teacher's support so in a matted discursive voices the student won't be distracted, drift and paraphrase, but the interpretation and "new" methods of reading and polysemy. The theoretical framework is composed by the authors Foucault, Pecheux, Orlandi and Coracini.Downloads
References
BLOG DO FOLHATEEN. Disponível em <http://blogdofolhateen.folha.blog.uol.com.br/>. Acesso em: 13 fev. 2013.
CORACINI, M. J. Os blogs escolares e a escrita de si: entre a redação escolar e os diários virtuais. In: CORACINI, M. J; UYENO, E. Y; MASCIA, M.A.A. (orgs). Da letra ao píxel e do píxel à letra: uma análise discursiva do e sore o virtual. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.
FOUCAULT, M. O que é um autor? 6 ed. Lisboa: Nova Vega, 2006.
_______. A ordem do discurso. 20 ed. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2010.
MEC. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Disponivel em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/
linguagens02.pdf>. Acesso em 13 fev. 2013.
MOMESSO, M. R. A leitura no século XXI: discursos e representações. In:
Ana Cristina Carmelino; Juscelino Pernambuco; Luiz Antônio Ferreira.
(Org.). Nos caminhos do texto: atos de leitura. 2 ed. Franca, SP: Editora da Unifran, 2007, v. 1, p. 147-168.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo, SP: Cortez, 2008.
_______. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 8 ed. Campinas, SP: Pontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos os artigos enviados à Revista ArReDia devem ser inéditos e serão submetidos ao processo de avaliação de artigos da revista e publicados. Os autores e autoras cedem os direitos autorais referentes ao artigo aprovado à Revista Videre. Somente após publicado na site oficial da Revista, os autores estão autorizados a reproduzir os artigos veiculados. Os artigos reprovados ou não publicados são devolvidos aos autores.
O regime de direitos autorais aplicado aos artigos submetidos à Revista ArReDia da Faculdade de Direito e Relações Internacionais segue a Licença Creative Commons Attribution 3.0

