Art and teacher education: space, body, and map in the work of Alex Flemming
DOI:
https://doi.org/10.5418/ra2025.v21i44.19408Keywords:
geografia, arte, formação docenteAbstract
The article explores the connections between Art and Geography, focusing on the work of contemporary artist Alex Flemming as its object of analysis. Flemming's provocative and interdisciplinary creations are presented as a valuable resource for enhancing the understanding of geographic space production, broadening the perspectives of teachers and students alike. Methodologically, the study employs an interpretive and cultural approach to examine the intersections between the artist's visual and plastic productions and geographic knowledge. This analysis aims to identify resonances, interrelations, and potential dissonances within the works, fostering critical reflection on the themes addressed. The methodology also links these artistic creations to the teaching-learning process, emphasizing their pedagogical potential. The findings highlight the power of analyzing works of art as a formative tool for Geography teachers. The article demonstrates how aesthetic experiences can expand cultural and pedagogical repertoires, enriching teaching practices and encouraging an interdisciplinary and critical approach to geographic space. Thus, the study reaffirms the importance of using art to inspire reflections on the world, space, and human relationships within the educational context.
Downloads
References
AGUALUSA, José Eduardo. Um estranho em Goa. Rio de Janeiro. Gryphus, 2010.
BARBOSA, A. M. A inquietante corporeidade de Alex Flemming. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Alex Flemming - artistas brasileiros. São Paulo: Edusp, 2002.
BISCALQUIN, J. M. N. Alex Flemming: questões para nosso tempo. Orientador: Nome. 2013. 129 f. Dissertação (Mestrado em Multimeios) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
DUARTE JÚNIOR, J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5. ed. Curitiba: Criar, 2010.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
CANTON, K. Alex Flemming, uma poética. São Paulo: Metalivros, 2002.
DEWEY, J. A arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins, 2010.
FAZENDA, I. C. A. Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.
FERRAZ, C. B. O. Arte, imagens e geografia: Desafios e temores para o pensar. In.: NUNES, F. G. J.; NOVAES, Í. F. de (Orgs.). Encontros, derivas, rasuras: potências das imagens na educação geográfica. Uberlândia: Assis, 2017. p. 63-101
GARDNER, H. As artes e o desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 54-57.
GIRARDI, G. Entre obras de arte e cartografia geográfica: intercessores. In: Colóquio Ibérico de cartografia, 14, 2014, Guimarães. Anais... Guimarães: APG/UMinho, 2014.
GIRARDI, G. Leitura de mitos em mapas: um caminho para repensar as relações entre Geografia e Cartografia. Geografares, [S. l.], v.1, n. 1, p. 41-50, jun. 2000. DOI: https://doi.org/10.7147/GEO1.1162
GIRARDI, G. Mapas desejantes: uma agenda para a Cartografia Geográfica. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 3, p. 147-157, fev. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000300010
GUIMARÃES, I. V.; SONCINI, R. I. Outras maneiras de pensar o espaço: uma experiência didática com a obra de Vik Muniz. In: GUIMARÃES, I. V (Org.). Espaço, tempo e cultura midiática na escola: propostas para o ensino de geografia. Curitiba: CRV, 2016. p. 55-80
LAUDANNA, M. Alex Flemming. São Paulo: Editora WMF, Martins Fontes, 2016.
LENINE; FALCÃO, Dudu. A medida da paixão. In: LENINE. Na pressão. BMG Brasil, 1999. 1 disco sonoro.
LOPONTE, L. G. Arte contemporânea, inquietudes e formação estética para a docência. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 28, n. 56, p. 643-658, 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v28n56a2014-p643-658
LOPONTE, L. G. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 429-452, jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226922
MASSEY, D. B. Pelo espaço: uma nova política de espacialidade. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
RAJCHMAN, J. O pensamento na arte contemporânea. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 91, p. 97-106, nov. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002011000300005
TOLOTTI, L. P. de O. Alex Flemming e o corpo: bodybuilders. Orientadora: Elza Ajzenberg, 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
VENTRELLA, R.; SOUZA, V. de. Alex Flemming: arte & história. São Paulo: Moderna, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre em http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html.)
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyrights and grant the Journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this Journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the Journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or in a book chapter), with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access - http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html.)


