Art and teacher education: space, body, and map in the work of Alex Flemming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5418/ra2025.v21i44.19408

Keywords:

geografia, arte, formação docente

Abstract

The article explores the connections between Art and Geography, focusing on the work of contemporary artist Alex Flemming as its object of analysis. Flemming's provocative and interdisciplinary creations are presented as a valuable resource for enhancing the understanding of geographic space production, broadening the perspectives of teachers and students alike. Methodologically, the study employs an interpretive and cultural approach to examine the intersections between the artist's visual and plastic productions and geographic knowledge. This analysis aims to identify resonances, interrelations, and potential dissonances within the works, fostering critical reflection on the themes addressed. The methodology also links these artistic creations to the teaching-learning process, emphasizing their pedagogical potential. The findings highlight the power of analyzing works of art as a formative tool for Geography teachers. The article demonstrates how aesthetic experiences can expand cultural and pedagogical repertoires, enriching teaching practices and encouraging an interdisciplinary and critical approach to geographic space. Thus, the study reaffirms the importance of using art to inspire reflections on the world, space, and human relationships within the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iara Vieira Guimarães , Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia - MG. 

Rafaela Celestina Zanette, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - MG. Professora de Artes na Rede Municipal de Educação de Uberlândia MG.  

References

AGUALUSA, José Eduardo. Um estranho em Goa. Rio de Janeiro. Gryphus, 2010.

BARBOSA, A. M. A inquietante corporeidade de Alex Flemming. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Alex Flemming - artistas brasileiros. São Paulo: Edusp, 2002.

BISCALQUIN, J. M. N. Alex Flemming: questões para nosso tempo. Orientador: Nome. 2013. 129 f. Dissertação (Mestrado em Multimeios) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

DUARTE JÚNIOR, J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5. ed. Curitiba: Criar, 2010.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

CANTON, K. Alex Flemming, uma poética. São Paulo: Metalivros, 2002.

DEWEY, J. A arte como experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins, 2010.

FAZENDA, I. C. A. Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.

FERRAZ, C. B. O. Arte, imagens e geografia: Desafios e temores para o pensar. In.: NUNES, F. G. J.; NOVAES, Í. F. de (Orgs.). Encontros, derivas, rasuras: potências das imagens na educação geográfica. Uberlândia: Assis, 2017. p. 63-101

GARDNER, H. As artes e o desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 54-57.

GIRARDI, G. Entre obras de arte e cartografia geográfica: intercessores. In: Colóquio Ibérico de cartografia, 14, 2014, Guimarães. Anais... Guimarães: APG/UMinho, 2014.

GIRARDI, G. Leitura de mitos em mapas: um caminho para repensar as relações entre Geografia e Cartografia. Geografares, [S. l.], v.1, n. 1, p. 41-50, jun. 2000. DOI: https://doi.org/10.7147/GEO1.1162

GIRARDI, G. Mapas desejantes: uma agenda para a Cartografia Geográfica. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 3, p. 147-157, fev. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000300010

GUIMARÃES, I. V.; SONCINI, R. I. Outras maneiras de pensar o espaço: uma experiência didática com a obra de Vik Muniz. In: GUIMARÃES, I. V (Org.). Espaço, tempo e cultura midiática na escola: propostas para o ensino de geografia. Curitiba: CRV, 2016. p. 55-80

LAUDANNA, M. Alex Flemming. São Paulo: Editora WMF, Martins Fontes, 2016.

LENINE; FALCÃO, Dudu. A medida da paixão. In: LENINE. Na pressão. BMG Brasil, 1999. 1 disco sonoro.

LOPONTE, L. G. Arte contemporânea, inquietudes e formação estética para a docência. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 28, n. 56, p. 643-658, 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v28n56a2014-p643-658

LOPONTE, L. G. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 429-452, jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226922

MASSEY, D. B. Pelo espaço: uma nova política de espacialidade. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

RAJCHMAN, J. O pensamento na arte contemporânea. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 91, p. 97-106, nov. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002011000300005

TOLOTTI, L. P. de O. Alex Flemming e o corpo: bodybuilders. Orientadora: Elza Ajzenberg, 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

VENTRELLA, R.; SOUZA, V. de. Alex Flemming: arte & história. São Paulo: Moderna, 2005.

Published

2025-04-29

How to Cite

Guimarães , I. V., & Celestina Zanette, R. (2025). Art and teacher education: space, body, and map in the work of Alex Flemming. Revista Da ANPEGE, 21(44). https://doi.org/10.5418/ra2025.v21i44.19408