The textual genre Comic Books in Elementary School

A proposal for a didactic sequence as a strategy for teaching the Portuguese language and language capacities development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18079

Keywords:

textual genre, didactic sequence, language capacities, didactic model of genre, comic books

Abstract

 

The aim of this article is to report on and describe a research project carried out as part of the Professional Master's Degree in Languages (ProfLetras), which proposed the development of a didactic sequence (Dolz, Schneuwly, 2004), for students in the 7th year of elementary school II, to teach the textual genre Comic Book based on reading and textual production practices. To this end, the research is based on the theoretical-methodological framework of sociodiscursive interactionism (SID), according to Bronckart's proposal (2007, 2021) and especially regarding the use of textual genres in the teaching and learning of languages (Schneuwly, Dolz, 2004). Although it was not applied due to the Covid-19 pandemic, the didactic sequence presents activities that aim to raise awareness of the problem of reading and textual production in Portuguese in elementary school II through textual genres and was structured in such a way as to contribute to the development of students' language capacities (Dolz, Pasquier, Bronckart, 1993; Schneuwly, Dolz, 2004), probably transferable to other genres.

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Author Biographies

Luciano Magnoni Tocaia, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Letras-Tradutor/Intérprete, Mestrado em Comunicação e Letras e Doutorado em Letras pela Universidade Mackenzie. Realizou estágio de pós-doutorado na Cergy Paris Université e na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É Professor Adjunto B nível 4 do curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde atua nas áreas de Francês, Linguística do Texto e do Discurso e Ensino de Língua Portuguesa. Foi coordenador e sub-coordenador do Colegiado de Graduação do curso de Letras da UFMG. Suas pesquisas atuais fundamentam-se nos pressupostos epistemológicos estabelecidos no quadro da Semiótica discursiva, da Análise do discurso francesa, da Análise dialógica do discurso e da Didática das línguas (materna e estrangeira) pelo viés dos gêneros discursivos/textuais. Seus trabalhos estão relacionados a análises enunciativo-discursivas de textos pertencentes a variadas esferas da comunicação, ao uso de gêneros discursivos/textuais em contextos de ensino-aprendizagem de leitura e de produção textual em língua materna (português) e em língua estrangeira (francês), à elaboração de material didático (português e francês) baseado na teoria dos gêneros discursivos/textuais e à didática de língua materna e estrangeira (língua francesa), cujas questões essenciais repousam sobre a análise dos saberes ensinados e seus modos de transposição didática em contextos escolares. Possui capítulos de livros e artigos científicos principalmente nas áreas de Teoria e Análise do discurso e do texto, Semiótica discursiva, Leitura e Produção textual em língua materna (português) e língua estrangeira (francês) e Ensino de Língua Portuguesa. É autor dos livros: "Leitura e Produção textual na universidade: teoria e prática" pela Editora Mackenzie (2a edição), e "De la vie quotidienne à la vie universitaire: genres textuels pour lenseignement-apprentissage du Français Langue Étrangère", pela Editora da UFMG.

Tatiane Andrade Salles, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2006). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa. Possui Especialização em Leitura e Produção de Textos, pela UFMG (2009). Mestra em Letras - UFMG (2021).

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Published

2024-12-15

How to Cite

Tocaia, L. M., & Salles, T. A. (2024). The textual genre Comic Books in Elementary School: A proposal for a didactic sequence as a strategy for teaching the Portuguese language and language capacities development. Raído, 18(46), 48–67. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18079

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching