Didatic sequence subsidied by didatic of historical-critical pedagogy: contributions to the process of training literary readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18051

Keywords:

Didactic sequence, Reading; Theater, Portuguese language

Abstract

The scope of this article is to socialize the step-by-step of the elaboration of a Didactic
Sequence that is subsidized by the Historical-Cultural Theory (Vigotski, 1984), Historical-Critical Pedagogy (Saviani, 1999), Didactics of Historical-Critical Pedagogy (Gasparin, 2012) and its general objective is to encourage the formation of readers capable of putting their stamp on the text they read, establishing a lively and unique dialogue with it, whose horizon is not only the search for answers, but also the formulation of new questions through theatrical practices. It originated from problems observed in the context of teaching Portuguese Language and was problematized on the following guiding question: how can theater contribute to the
process of training readers in a significant and relevant way in Portuguese Language classes in Elementary school – Final Years in the public education? DS is the educational product of a qualitative research of an applied nature, with intervention objectives, which considered the use of action research procedures (Thiollent, 1986). Through this sequence, teachers are provided with concise material that they can obtain theoretical support, thus providing opportunities for a pedagogical practice based on the conception of Historical-Critical Pedagogy.

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Author Biography

Alaim Souza Neto, Universidade Federal de Santa Catarina

Atualmente, é Chefe e Professor do Departamento de Estudos Especializados em Educação, no Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua nos Programas de Pós-graduação em Educação (PPGE) e Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) na UFSC. É Graduado em Licenciatura em Letras, Pedagogia e Engenharia Química. Possui especializações em Literatura Brasileira, Construção do Texto e Informática na Educação. Realizou Mestrado e Doutorado em Educação pela UDESC com estágio de pós-doutoramento sobre as subjetividades docentes para o uso de tecnologias no PPGE/UFSC. É líder do Grupo de Pesquisa Observatório de Práticas Curriculares (OPC/UFSC), relacionando os campos do Currículo, Formação Docente e Tecnologias Digitais e Membro Pesquisador do Grupo de Pesquisa e Estudos Formação de Professores e Práticas de Ensino (FOPPE/UFSC). Suas pesquisas têm sido voltadas para discussões em torno do Campo do Currículo, Formação de Professores, Tecnologias Digitais e Estudos da Linguagem e Literatura, à luz da Pedagogia Histórico-Crítica e da Psicologia Histórico-Cultural.

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Published

2024-12-15

How to Cite

Guckert, F. C., & Souza Neto, A. (2024). Didatic sequence subsidied by didatic of historical-critical pedagogy: contributions to the process of training literary readers. Raído, 18(46), 239–257. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.18051

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching