The theorical modelo f the genre

Didactic transposition tool for the Portuguese language teachin proces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.17993

Keywords:

Theoretical model of genre, didactic transposition, personal report

Abstract

The goal of this paper is to present a theoretical model of the textual genre personal account, considering the theoretical model as a useful procedure so that a textual genre that is of social reference, that is, an entity that circulates in society, can be transformed into an object of teaching and learning. Therefore, we rely on the precepts of the didactic strand of
Sociodiscursive Interactionism and the expansion of concepts by Brazilian researchers, who argue that the development of a theoretical model of a genre is the first stage in the process
of didactic transposition. After analyzing a set of examples of the personal report, the results show that, in addition to the sociocommunicative, discursive and linguistic-discursive elements characteristic of the genre exposed in the modeling, the theoretical model is a tool that provides
conditions for making teaching decisions, for example, choosing which specific elements to include in the activities that compose the didactic sequence of genres.

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Author Biographies

Margarida Paulino de Cerqueira Pinto, Secretaria de Educação do Estado do Paraná

É mestre pelo PROFLETRAS/UENP - Mestrado Profissional em Letras. Possui graduação em Letras pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Jacarezinho (1994), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Pinhais (2011) e graduação em Letras - Português e Espanhol pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2013). Atualmente é professora efetiva (PEB II) de Língua Portuguesa da Prefeitura Municipal de Ourinhos e professora de Língua Portuguesa - Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: biografia, modelo didático e gênero discursivo/textual.

Marilúcia dos Santos Domingos, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Possui graduação em Letras pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciênicas e Letras de Cornélio Procópio (1991), mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2007) e doutorado em Estudos da Linguagem - Univesidade Estadual de Londrina (2013). Atualmente é professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná, campus Cornélio Procópio. Tem experiência na área de Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente inicial e continuada; ensino dos gêneros discursivos/textuais na perspectiva do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD). Professora permante do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) UENP e do Mestrado Profissional em Ensino (PPGEN) UENP.

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Published

2024-12-15

How to Cite

Pinto, M. P. de C., & Domingos, M. dos S. (2024). The theorical modelo f the genre: Didactic transposition tool for the Portuguese language teachin proces. Raído, 18(46), 68–86. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.17993

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching