The valued production and the socio-ideological consciousness of 8th year elementary school students from parody discursive genre
DOI:
https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.17976Keywords:
Dialogism, Written Textual Production, Valuation, Socio-Ideological Consciousness, Discursive Genre ParodyAbstract
This work aims to reflect on the constitution of socio-ideological consciousness and
the valued production of discourse, in addition to verifying the level of knowledge about the parody discursive genre in the textual production of students in the 8th year of Elementary
School. In the light of Applied Linguistics, the research is based on the dialogical conception of language and speech, proposed by the Bakhtin Circle, especially on concepts involving social axiologies. The investigation is aligned with the qualitative-interpretive bias, of an ethnographic and applied nature and presents a sample composed of four textual productions by 8th year students from a rural public school in the municipality of Curuçá-PA. The corpus of analysis was generated from a diagnostic activity, which requested the initial written production of parodies based on the theme “Xenophobia: an evil that we need to combat”. The analysis considered the following guiding principles: a) knowledge about the genre; b) characteristics of the genre; c) valued production; d) social voices. The diagnosis results demonstrate that two students are aware of the genre and its characteristics; two of them present difficulties regarding these first two principles; all students signaled evidences of valued production and the presence of social voices in the statements, highlighting socio-ideological awareness.
Downloads
References
ALVARENGA, A.P.O.B.; POLATO, A.D.M. O posicionamento axiológico antipronunciamento presidencial de uma charge política. Revista Linguasagem, São Carlos, v.40, Número temático. Covid-19: uma pandemia sob o olhar das ciências da linguagem 2021, p. 369-384.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução: Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979], p. 11-69.
BAKHTIN, M. A Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2011 [1979], p. 11-69.
BAKHTIN, M. O discurso no romance. In: Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. Trad. Aurora F. Bernardini et alii. 6 ed. São Paulo: Hucitec, 2010 [1988].
BELOTI, A.; HILA, C. V. D.; RITTER, L. C. B.; FERRAGINI, N. L. de O. Conceito de valoração em perspectiva enunciativo-discursiva: proposta teórico-metodológica para a prática de leitura. In: FRANCO, N.; ACOSTA-PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. da C. Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas, Pontes,2020, p. 109-135.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakthin.São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P-.; MENDES-POLATO, A. D.; GASPAROTTO,D. M. A leitura dialógica de fábulas. In: FRANCO , N.; ACOSTA-PEREIRA, R.;. Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas, .Pontes, 2020,p. 187-212.
MENEGASSI, R. J.; GASPAROTTO, D. M. Revisão dialógica: aspectos teórico-metodológicos. Linguagem em (Dis)curso, v.19,nº 1, jan./abr., 2019, pp. 107-124. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-190107-4518
NATIVIDADE, R. R. N. Práticas de linguagem em uma perspectiva valorativa: o gênero paródia no 9º ano do Ensino Fundamental. 2024. 216p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2024.
PEREIRA, R. A. As relações dialógico-valorativas no gênero carta de conselhos em revistas online. Working Papers em Linguística. Florianópolis, 13(1), p. 01-24, jan./mar, 2013.
SOBRAL, A; GIACOMELLI, K. Das significações na língua ao sentido na linguagem:parâmetros para uma análise dialógica. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 18, n. 2, p. 307-322, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-180203-9317
VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na poesia. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – Ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926]..
VOLÓCHINOV, V. N. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem - Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo - Ensaio introdutório de
Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.