The valued production and the socio-ideological consciousness of 8th year elementary school students from parody discursive genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.17976

Keywords:

Dialogism, Written Textual Production, Valuation, Socio-Ideological Consciousness, Discursive Genre Parody

Abstract

This work aims to reflect on the constitution of socio-ideological consciousness and
the valued production of discourse, in addition to verifying the level of knowledge about the parody discursive genre in the textual production of students in the 8th year of Elementary
School. In the light of Applied Linguistics, the research is based on the dialogical conception of language and speech, proposed by the Bakhtin Circle, especially on concepts involving social axiologies. The investigation is aligned with the qualitative-interpretive bias, of an ethnographic and applied nature and presents a sample composed of four textual productions by 8th year students from a rural public school in the municipality of Curuçá-PA. The corpus of analysis was generated from a diagnostic activity, which requested the initial written production of parodies based on the theme “Xenophobia: an evil that we need to combat”. The analysis considered the following guiding principles: a) knowledge about the genre; b) characteristics of the genre; c) valued production; d) social voices. The diagnosis results demonstrate that two students are aware of the genre and its characteristics; two of them present difficulties regarding these first two principles; all students signaled evidences of valued production and the presence of social voices in the statements, highlighting socio-ideological awareness.

Downloads

Author Biographies

Romário Rui Natividade da Natividade, Universidade Federal do Pará

Professor da Seduc/PA. Mestrando do ProfLetras- Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Educação Para as Relações Etnicorraciais pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Integrante do Grupo de Pesquisa “Dialogismo e ensino de línguas” (UFPA/CNPq).

Márcia Cristina Greco Ohuschi, Universidade Federal do Pará

Docente da Universidade Federal do Pará, vinculada à Faculdade de Letras do Campus de Castanhal. Professora permanente do Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras/UFPA e do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL/UFPA).  Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Líder do Grupo de Pesquisa “Dialogismo e ensino de línguas” (UFPA/CNPq) e integrante do Grupo de Pesquisa “Interação e Escrita” (UEM/CNPq).

References

ALVARENGA, A.P.O.B.; POLATO, A.D.M. O posicionamento axiológico antipronunciamento presidencial de uma charge política. Revista Linguasagem, São Carlos, v.40, Número temático. Covid-19: uma pandemia sob o olhar das ciências da linguagem 2021, p. 369-384.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução: Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979], p. 11-69.

BAKHTIN, M. A Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2011 [1979], p. 11-69.

BAKHTIN, M. O discurso no romance. In: Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. Trad. Aurora F. Bernardini et alii. 6 ed. São Paulo: Hucitec, 2010 [1988].

BELOTI, A.; HILA, C. V. D.; RITTER, L. C. B.; FERRAGINI, N. L. de O. Conceito de valoração em perspectiva enunciativo-discursiva: proposta teórico-metodológica para a prática de leitura. In: FRANCO, N.; ACOSTA-PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. da C. Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas, Pontes,2020, p. 109-135.

FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakthin.São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P-.; MENDES-POLATO, A. D.; GASPAROTTO,D. M. A leitura dialógica de fábulas. In: FRANCO , N.; ACOSTA-PEREIRA, R.;. Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas, .Pontes, 2020,p. 187-212.

MENEGASSI, R. J.; GASPAROTTO, D. M. Revisão dialógica: aspectos teórico-metodológicos. Linguagem em (Dis)curso, v.19,nº 1, jan./abr., 2019, pp. 107-124. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-190107-4518

NATIVIDADE, R. R. N. Práticas de linguagem em uma perspectiva valorativa: o gênero paródia no 9º ano do Ensino Fundamental. 2024. 216p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2024.

PEREIRA, R. A. As relações dialógico-valorativas no gênero carta de conselhos em revistas online. Working Papers em Linguística. Florianópolis, 13(1), p. 01-24, jan./mar, 2013.

SOBRAL, A; GIACOMELLI, K. Das significações na língua ao sentido na linguagem:parâmetros para uma análise dialógica. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 18, n. 2, p. 307-322, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-180203-9317

VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na poesia. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – Ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926]..

VOLÓCHINOV, V. N. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem - Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo - Ensaio introdutório de

Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929]

Published

2024-12-15

How to Cite

Natividade, R. R. N. da, & Ohuschi, M. C. G. (2024). The valued production and the socio-ideological consciousness of 8th year elementary school students from parody discursive genre. Raído, 18(46), 308–331. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.17976

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching