Market abjection: an analysis of algorithmic discrimination against trans people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/videre.v15i32.17130

Keywords:

Sociedade de mercado, Discriminação algorítmica, Pessoas trans, Padrões de subjetivação

Abstract

This research sought to investigate the use of Artificial Intelligence in the development of patents. The research problem refers to the question of whether AI technology can be considered as an Inventor in itself, and hold
a patent: What are the main considerations and arguments for refusing this idea in the present scenario? Thus, the topicality of the theme reflects
the importance of discussing this topic. The main hypothesis to be tested refers precisely to the (im) possibility of AI being considered an inventor or holder of a certain patent due to the absence of basic contractual requirements, and legal personality and responsibility. The methodology
This work, under the juridical-sociological methodology, analyzes how the current pattern of
consumption is used as a process of subjectivation. For this, we choose to exclude the production of consumption data in relation to trans people as the object of analysis. As theoretical frameworks of this research, Guy Debord’s concepts of society of the spectacle, Joseph Turow’s market niches, Julia Kristeva’s
abjection and Cathy O’Neil’s idea of mass destruction algorithms are used. The work is justified by the existence of market practices that increasingly classify and denote categories to consumers that are carefully carried out by platform companies. There is a personalization of commercial advertisements in relation to the expected pattern of consumption. The conclusion confirms the initial hypothesis.

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Author Biographies

Rainer Bomfim, UFLA/REDE DOCTUM

 

Doutorando em Direito pelo Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, com bolsa CAPES. Mestre em Direito pelo Programa de Pós-Graduação “Novos Direitos, Novos Sujeitos” da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Bacharel em Direito pela UFOP. Professor de Direito e Coordenador do Núcleo de Prática Jurídica na Rede Doctum – Unidade João Monlevade. Professor Substituto na Universidade Federal de Lavras-MG. Pesquisador do Grupo de Pesquisa RESSABER- UFOP e Retrabalhando o Direito – PUC/MG.

Gabriel Januzzi, PUC-MG

Mestre na Linha de Pesquisa Trabalho, Democracia e Efetividade na Pontifícia Universidade Católica (PUC- Minas). Pós-graduado em Direito Processual pela Pontifícia Universidade Católica (PUC- Minas). Graduado em Direito pela Pontifícia Universidade Católica (PUC- Minas). Pesquisador do Grupo de Pesquisa e Estudos em Direito do Trabalho RED - Retrabalhando o Direito, da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Advogado

Maria Cecília MáximoTeodoro, PUC/MG

Pós-Doutora em Internacionalização, Trabalho e Sustentabilidade pela Universidade de Brasília – UnB; Pós-Doutora em Direito do Trabalho pela Universidade de Castilla-La Mancha com bolsa de pesquisa CAPES; Doutora em Direito do Trabalho e da Seguridade Social pela USP; Mestre em Direito do Trabalho pela PUC/MG; Graduada em Direito pela PUC/MG; Professora de Direito do Trabalho do Programa de Pós-Graduação em Direito e da Graduação da PUC/MG.

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Published

2023-10-24

How to Cite

Bomfim, R., Januzzi, G., & Cecília MáximoTeodoro, M. (2023). Market abjection: an analysis of algorithmic discrimination against trans people. Revista Videre, 15(32), 285–303. https://doi.org/10.30612/videre.v15i32.17130

Issue

Section

Scientific Articles