The private expansion of Higher Education and university autonomy: the relations between the scientific and economic fields

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/videre.v12i25.11780

Keywords:

Education. Capital. Social inequality.

Abstract

Through interdisciplinary analysis combined with bibliographic data and secondary sources, the study aims to investigate whether the private expansion of higher education is capable of strengthening university autonomy and contributing to the reduction of social inequality. The research was divided into three sections. The first rescues the theories of human capital and intellectual capital, presenting the impacts that the Fordist and flexible accumulation models have on the symbolic expropriation of workers. Based on the field concept developed by Bourdieu in the text “the social uses of science (2005)”, the second part deals with the relationship between teaching and the market, observing the trends forming the educational autonomy. The last section shows the concrete effects of the private expansion of higher education, referring, in a punctual way, how racial domination and the unequal social division of symbolic-material goods appear in practice. The study concluded that the private expansion of higher education contributes to the desegregation of that educational stage, relegating, at the same time, students and graduates without economic-symbolic accumulation to the worst academic-professional positions.

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Author Biographies

Felipe Montiel da Silva, Universidade La Salle

Mestre em Direito a partir do Programa de Pós-Graduação da Universidade La Salle. Graduado em Direito pela Faculdade de Desenvolvimento do Rio Grande do Sul (2015). Advogado.

Leonel Pires Ohlweiler, Universidade La Salle Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul (TJRS)

Pós-Doutor pela Universidade Federal de Santa catarina. Concluiu o doutorado em Direito pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos em 2004. Mestre em Direito. Lecionou nos cursos de graduação e mestrado da UNISINOS e da ULBRA. Palestrante sobre temas relacionados ao Direito Administrativo e Hermenêutica Jurídica. Leciona Direito Administrativo no Curso de Graduação do Unilasalle. Foi Procurador de Justiça até 2009. Atualmente é Desembargador do TJRS. É membro do Instituto de Hermenêutica Jurídica. Publicou artigos em periódicos especializados. Possui capítulos de livros e livro publicados. Atua na área de Direito. Em seu currículo Lattes os termos mais freqüentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Hermenêutica, Direito Administrativo, Administração Pública, Estado Democrático de Direito, Constitucional, Constituição, Democracia, Direito, Direitos Fundamentais e Fenomenologia. Professor da Graduação e do Mestrado em Direito do Unilasalle. Subcoordenador do Centro de Estudos do Tribunal de Justiça do RS, Área Direito Público. Membro do Conselho Editorial da Revista do TJRS.

Júlia Dutra de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Bacharela em Ciências Jurídicas e Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra e Doutora em Psicologia Social e Institucional a partir da UFRGS. Professora da Residência Integrada Multidisciplinar em Saúde Mental Coletiva da UFRGS. Psicóloga Clínica.

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Published

2020-12-18

How to Cite

Silva, F. M. da, Ohlweiler, L. P., & Carvalho, J. D. de. (2020). The private expansion of Higher Education and university autonomy: the relations between the scientific and economic fields. Revista Videre, 12(25), 46–61. https://doi.org/10.30612/videre.v12i25.11780

Issue

Section

Scientific Articles