Environmental education: natural resources in transformation, soil and environment

Authors

  • Viviane Mallmann Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Roberta Fernanda Ribeiro Aragão
  • Valdeci José Pestana
  • Edineia Messias Martins Bartieres
  • Lucas Wagner Ribeiro Aragão

DOI:

https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v5i9.8544

Keywords:

Biochemical processes. Food. Agroecology.

Abstract

Faced with realities such as the scarcity of natural resources and contamination of the environment, there is a need to disseminate environmental education. One of the alternatives would be to insert it into the curriculum at various levels of education, so that students gradually learn about the conservation of natural resources and begin to understand the basic biochemical processes. With the objective of showing the production of substrates and composting as an alternative for the destination of organic wastes and their potential in the production of food and other plant species, this article will show a little about the project of the discipline of Nature Sciences, which was developed with five eighth and ninth grade classes from the Catarina de Abreu State School in 2016, a project that made it possible to discuss, from the curricular referential, topics such as agriculture and its mechanisms, its positive and negative impacts on society, degradable chemical compounds, agroecology, soil composition and its attributes for life on earth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CALDART, R.S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, E.J.; CERIOLI, P.R;

CALDART, R.S. (org.). Articulação Nacional Por uma Educação do Campo. Brasília-DF, n.4, 2002.

CASCO R.J.M,; HERRERO R.M. Compostaje. Ed. Mundi-Prensa. Barcelona, Madrid, 2008.

CUNHA, J.E.; ROCHA, A.S.; TIZ, G.J.; MARTINS, V.M. Práticas pedagógicas para o ensino sobre solos: aplicação a preservação ambiental. Terrae Didatica, v. 9, n. 2, p. 74-81, 2013.

FERREIRA, A.D. Influência da borra de café no crescimento e nas propriedades químicas e biológicas de plantas de alface (Lactuca sativa L.). Dissertação apresentada à Escola Superior Agrária de Bragança para obtenção do Grau de Mestre em Qualidade e Segurança Alimentar. Bragança, 2011.

FERREIRA, M.M.A.S.; SOUZA G.S.; SANTOS A.R. Rúcula em diferentes substratos cultivadas sob malhas coloridas. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, v.10, n.18; p. 2014.

HATUM, I.S.; ZECCHINI, M.V.; FUSHIMI, M.; NUNES, J.O.R. Trilhando Pelos Solos–Aprendizagem e Conservação do Solo. Disponível em: . Acesso em: 01 mar. 2018.

KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Editora Brasiliense, 2017.

KRAUSE, M.R.; LO MONACO, P.A.V.; HADDADE, I.R.; MENEGHELLI, L.A.M.; SOUZA, T.D. Aproveitamento de resíduos agrícolas na composição de substratos para produção de mudas de tomateiro. Horticultura Brasileira, v. 35. p. 305-310, 2017.

MACHADO, I.F.A organização do trabalho pedagógico em uma escola do MST e a perspectiva da formação ominilateral. Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil, 2003.

MUSSATTO S.I.; MACHADO E.M.S.; MARTINS S.; TEIXEIRA J.A. Production, Composition, and Application of Coffee and Its Industrial Residues. Food and Bioprocess Technology, V. 4, p. 661-672, 2011.

SEARA FILHO, G. Apontamentos de introdução à educação ambiental. Revista Ambiental, ano 1, v. 1, p. 40-44, 1987.

Published

2018-11-08

How to Cite

Mallmann, V., Aragão, R. F. R., Pestana, V. J., Bartieres, E. M. M., & Aragão, L. W. R. (2018). Environmental education: natural resources in transformation, soil and environment. RealizAção, 5(9), 34–40. https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v5i9.8544

Issue

Section

Articles