Didactic proposal for teaching spatial geometry by reusing materials: an action of the education observatory project
Keywords:
Teaching mathematics , Spatial geometry, Geometric solids, Reuse of materialsAbstract
The objective of this work is to present an action of the Education Observatory Project focused on Mathematics and Introduction to Science - OBEDUC, where we propose to high school students of a public school the teaching of Spatial Geometry based on geometric solids built with reusable materials, with the intention of discussing Environmental Education. The activity was developed in 12 hours of classes, where in addition to the topics of mathematics, we worked on notions and concepts of Environmental Education. We concluded through the students' reports that there was learning of mathematical concepts related to geometric solids and a greater perception in relation to caring for the environment and the various possibilities of reusing materials that, a priori, would go to the trash. The results obtained were satisfactory, considering that the students approached knowledge, with which they will be able to create social relationships constituted of sensitivity, creativity and critical thinking, essential characteristics for the construction of new knowledge.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora. 1994.
BOYER, C. B. História da Matemática. São Paulo: Edgard Blücher Ltda. 1974.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: temas transversais. Brasília, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio: bases legais. Brasília: SEMT, 2001.
COSTA LIMA, da P. G.; SOUZA, de A. C. Aplicando os 3 Rs. Secretaria Municipal De Educação/ Secretaria De Estratégias Rurais. Gravura – SC. 2012.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9 ed. São Paulo: Gaia, 2004.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
FLEMING, S. F. (Org). Manual para elaboração de trabalhos científicos, redação oficial e comercial. Cascavel: Coluna do Saber, 2005.
LINDQUIST, M. M.; SHULTE, A. P. (Orgs). Aprendendo e ensinando geometria. São Paulo: Atual, 1994.
PHILIPPI, Jr. A.; PELICIONE, M. C. F. Educação Ambiental e Sustentabilidade. São Paulo: Editora Manoli, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Thiélide Verônica da Silva Pavanelli Troian, Eliane Vasconcelos Santos, Sidnéia Rosa de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
