Science Teaching through agricultural practices in the vegetable garden at the indigenous school in the Pirajuí village, Paranhos, MS

Authors

  • Monica Monica Benites Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Zefa Valdivina Pereira Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Andréia Andréia Sangalli Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Shaline Séfara Lopes Fernandes Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Carla Tais Nevoleti Correia Lima Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Keywords:

Vegetables , Indigenous community , Environmental education

Abstract

The objective of this study was to implement a vegetable garden in the school space together with the 5th grade students of Early Childhood Education at the Adriano Pires Municipal School, Pirajuí Village, Paranhos, MS. Through this, it was possible to promote healthy eating habits and contribute to the teaching and learning of science. Before building the vegetable garden with the children, an interview was conducted with Mr. Zacarias Recalde, 72 years old, with the aim of seeking information about the types of vegetable gardens that were made by the Guaranis in the past, and finally the construction activities of the vegetable garden began. Through the experience of the vegetable garden at the Adriano Pires Municipal School, it became possible to develop the teaching-learning process, through practice, in addition to awakening social values ​​such as participation, interpersonal relationships, a sense of responsibility and awareness of issues related to the environment. The students were able to analyze and discuss the best ways to maintain a healthy environment, also helping them to take greater care of their diet and hygiene. The school garden allowed them to recover some of the traditional Guarani knowledge, rescuing some species that have rarely been planted in the village, such as the cara.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, A. Q.; JUNIOR, É. J. H.; SADRAQUE, C.; MIGUEL,,K.; LARA, J. G. Seminário Internacional “Experiências de Agendas 21: Os desafios do nosso tempo”. Ponta Grossa, 2009.

BALBACH, A. As hortaliças na medicina doméstica. Editora Missionária, 2001.

BIANCO, S. Hortas escolares: Ensinar é plantar. Santa Cruz do Sul: Instituto Souza Crus, 2001. 44p.

CRIBB, S.L.S.P. Contribuições da Educação Ambiental e Horta Escolar na Promoção de Melhorias ao Ensino, à Saúde e ao Ambiente. RENPEC – Ensino, Saúde e Ambiente, n.3, v.1, p: 42-60, 2010.

DEBONI, F. et. al. Coletivos Jovens de Meio Ambiente e Com-Vida na Escola: a geração do futuro atua no presente. Rev. Bras. de Ed. Ambiental, Cuiabá, v. 4, p. 26-32, 2009.

FAO desenvolvem projeto de horta escolar. Disponível em: <http://www.jornalexpress.com.br/notícias> Acesso em: 18 dez. 2004.

KUREK, M.; BUTZKE, C. M. F. Alimentação escolar saudável para educandos da educação infantil e ensino fundamental. Revista de Divulgação Técnico-Científica do ICPG. Santa Catarina, v. 3, n. 9, p. 139-144, 2006.

LYRA, M. R. C. C; OLIVEIRA, Z. L. de. Horta escolar como proposta para a educação infantil – Manual para implantação de horta escolar. Recife, 2004. 11 p.

MAULIN, G. C. O conhecimento intercultural: um diálogo com a educação ambiental. Rev. Bras. de Ed. Ambiental, Cuiabá, v. 4, p. 60- 65, 2009.

MORGADO, F.S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. 2006, 50f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Agronomia). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

SOUZA, S.M.F. Saberes docentes, saberes indígenas: um estudo de caso sobre o ensino de ciências entre o povo Xukuru do Ororubá. Dissertação Mestrado de Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2008.

Published

2014-09-24

How to Cite

Benites, M. M., Pereira, Z. V., Sangalli, A. A., Fernandes, S. S. L., & Lima, C. T. N. C. (2014). Science Teaching through agricultural practices in the vegetable garden at the indigenous school in the Pirajuí village, Paranhos, MS. RealizAção, 1(2), 38–49. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/3279

Issue

Section

Articles