Comparative analysis of computational thinking skills with high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v8i15.12596

Keywords:

Teaching, Active methodology, Block programming, App inventor

Abstract

The inclusion of technology in public schools enables the acquisition of skills necessary to solve various problems, and can support and relate to other subjects also taught in schools. In this context, this study aimed to identify, through the application of a test, the knowledge of high school students from a state school, before and after the activities of the course “Programming for Cell Phones” offered by the extension project entitled “Inclusion of high school students from the public network in the exact sciences through the practice of logic and programming” linked to the extension program PROBEX of UFCG-Universidade Federal de Campina Grande. The aforementioned test in the area of ​​“Computational Thinking” was developed by Román-González (2015), and applied in the project. It consists of 28 questions, which attempt to identify the ability to form and solve problems, based on the fundamental concepts of Computing. Although the sample size is not statistically significant, the results indicate the effectiveness of the workshop in relation to learning computing content, which can be used to improve computing teaching in high school education in Cariri, Paraíba.

Downloads

Author Biographies

Cecir Barbosa de Almeida Farias, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Professora do Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semi-árido - CDSA /Unidade Acadêmica de Engenharia de Produção - UAEP

Professora de Informática

Débora Souza dos Santos, Universidade Federal de Campina Grande – UFCG

Universidade Federal de Campina Grande – UFCG

Ravenna Lins Rodrigues , Universidade Federal de Campina Grande – UFCG

Universidade Federal de Campina Grande – UFCG

References

ALMEIDA, M E de. Informática e formação de professores. Brasília, Ministério da Educação, 2000.

BRASIL. MEC Base Nacional Comum Curricular, Brasil, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 13 jul. 2019.

Computer Science Teacher Association CSTA. The New Educational Imperative: Improving High School Computer Science Education. Final Report of the CSTA. Curriculum Improvement Task Force. ACM - Association for Computing Machinery, 2005.

DANIEL, G. T. et al. Ensinando a Computação por meio de Programação com App Inventor, In: COMPUTER ON THE BEACH, 2017, Florianópolis, p. 357-365. Resumos... Florianópolis: COTB, 2017.

DAGHOSTINI et al. URI Online Judge Blocks: Construindo Soluções em uma Plataforma Online de Programação. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2018, Fortaleza. Anais... Fortaleza: SBSI, 2018.

Encyclopedia of Curriculum Studies, SAGE Publications. Lye, S. Y., Koh, J. H. L. Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12?. Computers in Human Behavior, v. 41(C), p. 51-61, 2014.

FERNANDES, C. S.; MENEZES, P. B. Metodologia do Ensino de Ciência da Computação: Uma Proposta Para Criança. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 2011, Fortaleza, CE, Resumos... Fortaleza: WIE, 2011.

FREITAS, R. S. da S.; SANTOS, R. V.; PEREIRA, M. F. F.; Da SILVA, D. C.; ALVES, F. J. da C. O uso de tecnologias de informação e comunicação no processo de ensino-aprendizagem da matemática: desenvolvimento de aplicativos com o app inventor. In. XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2016, São Paulo. Resumos... São Paulo: ENEM, 2016.

FERREIRA, A. M.; LIMA, J. F.; OLIVEIRA, D. P.; COSTA, L. C.; NUNES, E. R. Aprendendo lógica de programação de maneira lúdica. In: XI Simpósio de Informática, 2019, Minas Gerais. Resumos... Minas Gerais: IFNMG, 2019.

GROVER, S., PEA, R. Computational Thinking in K–12 A review of the state of the field, Educational Researcher, v. 42, n. 1, p. 38-40, 2013

KRAMER, JEFF. Is abstraction the key to computing? Communications of the ACM, v. 50, n. 4, p. 36-42, 2007.

LUFT, C. P. Dicionário Luft. São Paulo: Ática, 2006.

Ministério da Educação de Ontário – MEO. (2008). Currículo para o ensino de Ciência da Computação nas escolas. Disponível em: . Acesso em: 14 abr. 2019.

MIT - Massachusetts Institute of Technology. (2012) App Inventor for Android, Disponível em: <https://appinventor.mit.edu>. Acesso em: 10 jan. 2019.

ORTIZ J. S. e PEREIRA R. Um Mapeamento Sistemático Sobre as Iniciativas para Promover o Pensamento Computacional, In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2018, Fortaleza, Resumos...Fortaleza: SBSI, 2018.

ROMÁN-GONZÁLEZ, M. Computational thinking test: Design guidelines and content validation. EDULEARN15, pages 2436–2444, 2015.

SANTOS, P. S. C., ARAÚJO, L. G. J., BITTENCOURT, R. A. A Mapping Study of Computational Thinking and Programming in Brazilian Education. In: THE 8th ANNUAL FRONTIERS IN EDUCATION CONFERENCE, 2018, San Jose, EUA. Procs..., San Jose, 8th AFEC, 2018.

VALENTE, J. A. Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: UNICAMP. 1993.

WING, J. M. Computational thinking, Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33, 2006.

Published

2021-08-16

How to Cite

Farias, C. B. de A., Santos, D. S. dos, & Rodrigues , R. L. (2021). Comparative analysis of computational thinking skills with high school students. RealizAção, 8(15), 27–40. https://doi.org/10.30612/realizacao.v8i15.12596