Environmental awareness of students of a state school in the northwest of Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.12385

Keywords:

Environmental education. Environment. Recycling. Solid waste.

Abstract

In schools, activities related to Environmental Education assist in the formation of conscientious citizens, capable of acting in the current socio-environmental reality and committed to the environment. Thus, this study aimed to promote environmental awareness, with an emphasis on solid waste management, in students of the Gonçalves Dias State Elementary School in Três Passos / RS. The work was developed at the school with 15 5th grade students. The first stage of the study consisted of visual observation of the momentary conditions for the separation of solid waste at school and determination of its mass. Afterwards, a questionnaire was applied to assess the project participants' knowledge about recycling. Subsequently, environmental awareness was provided through lectures, pedagogical workshops, videos and educational games and, finally, a new assessment of the themes was made to attest to the affectivity of awareness. As a result, it was observed that the initial separation was not adequate, although the students presented theoretical knowledge about the separation. Awareness-raising activities allowed for high motivation and changes in attitudes towards recycling and reusing materials. Therefore, it can be concluded that 5th grade students understood that the correct segregation and recycling of waste is important, as its improper disposal can reduce the quality of soil, water and air and, consequently, affect living beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Nunes, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Gestão Ambiental da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade em Três Passos - RS.

Divanilde Guerra, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Engenheira Agrônoma, Doutora em Fitotecnia. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade em Três Passos - RS.

Ramiro Pereira Bisognin, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Engenheiro Ambiental. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade em Três Passos - RS.

Robson Evaldo Gehlen Bohrer, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Engenheiro Ambiental. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade em Três Passos - RS.

Marciel Redin, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Engenheiro Agrônomo. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade em Três Passos - RS.

Patricia Inês Kemper Back, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Agronomia da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade em Três Passos - RS.

References

BALDIN, A. C. Educação Ambiental: Desafios e Sucessos no Brasil e no Mundo. Limeira. 2015. 62 f. (Trabalho de Conclusão de Curso). Campinas/SP, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Aplicadas, 2015.

BRASIL, A. M.; SANTOS, F. Equilíbrio ambiental e resíduos na sociedade moderna. São Paulo: Faarte Editora Ambiental, 2004, 223p.

BRASIL. Lei nº 9.795 de 27 de abril 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, 1999. Disponível em: www:https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=50EE32BD99AF52EB7D5DB8E7E03AE765.node1?codteor=634068&filename=LegislacaoCitada+-PL+4692/2009. Acesso em: 26/março/2020.

CALDERAN, T. B. Consórcios intermunicipais: condições e possibilidades de atendimento da política nacional de resíduos sólidos (PNRS) a partir do princípio da visão sistêmica. 2018, 322 f. (Tese de Doutorado). Lajeado/RS. Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Desenvolvimento, da Universidade do Vale do Taquari -Univates, 2018.

CASARIN, D. S. Diagnóstico dos resíduos sólidos urbanos no município de Morro Redondo/RS. 2013. 53 f. (Trabalho de Conclusão de Curso). Pelotas/RS. Universidade Federal de Pelotas, 2013.

COELHO, H. Manual de gerenciamento de resíduos de serviços de saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2000. 85p.

CORRÊA, L. B. et al. Análise social de um Programa de Coleta Seletiva de Resíduos Sólidos Domiciliares. Revista Monografias Ambientais, v.14, n.2, p.193-201, 2015.

DIAS, S. M. F. Caracterização física dos resíduos sólidos urbanos: uma etapa preliminar no gerenciamento do lixo. In: XVIII Congresso Internacional de Inginiéria Sanitaria y ambiental. Cancún, México, 2002.

FELIX, R. A. Z. Coleta Seletiva em Ambiente Escolar. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v.18, n.1, p.56-71, 2007.

FIGUEIRÓ, P. S. Educação para a Sustentabilidade em cursos de graduação em Administração: proposta de uma estrutura analítica. 2015. 262 f. (Tese de Doutorado). Porto Alegre/RS, Curso de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.

FROTA, A. J. A. et al. Implantação de um sistema de coleta seletiva: aspectos legais e de sustentabilidade. Revista Gestão e Sustentabilidade Ambiental. v.4, n.1, p.129-155, 2015.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas: Editora Papirus, 2007.

HATAMI-MARBINI, A. et al. A fuzzy group Electre method for safety and health assessment in hazardous waste recycling facilities. Safety Science, v.51, n.1, p. 414-426, 2013.

KGATHI, D. L.; BOLAANE, B. Instruments for sustainable solid waste management in Botswana. Wate management & research: journal of the International Solid Wastes Association, v.19, n.4, p.342-53, 2001.

KINDELL, E. A. I. et al. Educação Ambiental: Vários Olhares e Várias Práticas. 2ª ed. Curitiba: Editora Mediação, 2006.

LOMASSO, A. L. et al. Benefícios e desafios na implementação da reciclagem: Um estudo de caso no centro mineiro de referência em resíduos (CMRR). Revista Pensar Gestão e Administração, v.3, n.2, p.1-20, 2015.

MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n.1, p.1-17, 2011.

MONTEIRO, J. H. P. et al. Manual Integrado de Gerenciamento de Resíduos Sólidos. Rio de Janeiro: Editora IBAM, 2001.

OBLADEN, N. L. et al.; Guia para Elaboração de Projetos de Aterros Sanitários para Resíduos Sólidos Urbanos. Paraná: Editora CREA, 2009.

OZÓRIO, M. S. et al. Promovendo a conscientização ambiental: Resultados de uma pesquisa realizada com alunos do ensino médio sobre polímeros, plásticos e processos de reciclagem. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.10, n.2, p.11-24, 2015.

PETRY, D. R. et al. Gestão de Resíduos Sólidos: um estudo em uma empresa que atua na cidade de Xanxerê e região. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.19, n.2, p. 682-702, 2015.

REICHERT, G. A.; MENDES, C. A. B. Avaliação do ciclo de vida e apoio a decisão em gerenciamento integrado e sustentável de resíduos sólidos urbanos. Revista de Engenharia Sanitária e Ambiental, v.19, n.3, p.301-313, 2014.

SÁ, M. B. Z.; GRIGGIO, M. S. Transformando lixo orgânico em adubo, preservando o meio ambiente e abordando conceitos químicos. Secretaria da Educação do Estado do Paraná, v.1, p.1-20, 2016.

SANTOS, C. F; SILVA, A. J. A importância da educação ambiental no ensino infantil com a utilização de recursos tecnológicos. Revista Gestão e Sustentabilidade Ambiental. v.5, n.2, p.4-19, 2017.

SARAIVA, V. M. et al. A prática pedagógica do ensino de educação ambiental nas escolas públicas de João Câmera-RN. Revista Holos, v.2, n.24, p.81-93, 2008.

SILVA, N. F. Reciclagem: a sensibilização na escola. 2013, 31 f. (Monografia de graduação). Medianeira/PR, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2013.

SILVEIRA, D. M. Educação infantil e meio ambiente: diálogo que gera conscientização. Revista Bem Legal, v.3, n.1, p. 49-56, 2013.

SOUZA, O. et al. Jogando oportunidades no lixo uma estimativa dos benefícios potenciais da reciclagem em Porto Alegre. Indicadores Econômicos, v.43, n.1, p.115-128, 2015.

TRINDADE, N. A. D. Consciência Ambiental: coleta seletiva e reciclagem no meio ambiente escolar. Enciclopédia Biosfera. v.7, n.12, p.15, 2011.

ZAMORA, G. F. Análise do processo de reciclagem dos resíduos sólidos na cidade de Porto Alegre: Unidades de Triagem e os catadores. 2013. 50 f. (Monografia de graduação). Porto Alegre/RS, Instituto de Geociências Departamento de Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013.

Published

2020-12-18

How to Cite

Nunes, A. P., Guerra, D., Bisognin, R. P., Bohrer, R. E. G., Redin, M., & Back, P. I. K. (2020). Environmental awareness of students of a state school in the northwest of Rio Grande do Sul. RealizAção, 7(14), 102–118. https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.12385

Issue

Section

Experience Reports