Avanços teóricos acerca da aplicabilidade da intervenção do Good Behavior Game no Brasil
Keywords:
Good Behavior Game, Social skills, Group interventionAbstract
This paper presents an integrative review of the theoretical advancements related to the Good Behavior Game as a therapeutic intervention method in Brazil. To conduct the review, we searched the Capes Journal Portal and the Virtual Health Library using the following filters: (1) publications from the past ten years (2014–2024), (2) peer-reviewed articles, and (3) full-text availability. Only articles in Portuguese and/or English that addressed implementations of the intervention in Brazil were included. We followed the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) guidelines to ensure a clear presentation of the process and to describe each stage based on the collected material. Our findings indicate that discussions around this intervention in Brazil primarily focus on the Elos and Elos 2.0 programs—adaptations of the GBG for school settings. While the literature is still emerging and more studies are needed to evaluate effectiveness across different contexts, the existing work demonstrates meaningful progress in the applicability of the intervention.
References
Barrish, H. H., Saunders, M., & Wolf, M. M. (1969). Good behavior game: Effects of individual contingencies for group consequences on disruptive behavior in a classroom. Journal of Applied Behavior Analysis, 2(2), 119-124.
Caetano, S. C., Mariano, M., da Silva, A. R., Mendes-Sousa, M. M., Ferreira, N. A., Cogo-Moreira, H., Mari, J. J., & Sanchez, Z. M. (2024). Effectiveness of the elos 2.0 program, a classroom good behavior game version in brazil. International Journal of Mental Health and Addiction.
CGMAD- Coordenação Geral de Saúde Mental, Álcool e Outras Drogas. (n.d.). GOOD, dados de efetividade dos programas. Programas de prevenção em AD. https://www.cosemssp.org.br/downloads/INFORMATIVO-FINAL-SAUDE-MENTAL.pdf
Cheatham, J. M., Ozga, J. E., St. Peter, C. C., Mesches, G. A., & Owsiany, J. M. (2017). Increasing Class Participation in College Classrooms with the Good Behavior Game. Journal of Behavioral Education, 26(3), 277–292.
D’Abreu, L. C. F., & Marturano, E. M. (2011). Identificação de problemas de saúde mental associados à queixa escolar segundo o DAWBA. Psico, 42(2).
Dazzani, M. V. M., Cunha, E. d. O., Luttigards, P. M., Zucoloto, P. C. S. d. V., & Santos, G. L. d. (2014b). Queixa escolar: Uma revisão crítica da produção científica nacional. Psicologia Escolar e Educacional, 18(3), 421–428.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competências Social e Habilidades Sociais; manual teórico-prático. Editora Vozes.
Feitosa, F. B., Prette, Z. A. P. D., Prette, A. D., & Loureiro, S. R. (2011). Explorando relações entre o comportamento social e o desempenho acadêmico em crianças. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 11(2), 442–455.
Guimarães, J. R., Gonçalves, R. P. W., & Nascimento, G. S. (2022). Desenvolvendo habilidades sociais em ambiente escolar: uma proposta envolvendo o Good Behavior Game. Revista Brasileira De Terapia Comportamental E Cognitiva, 23(1), 1-14.
Kellam, S. G., Mackenzie, A. C., Brown, C. H., Poduska, J. M., Wang, W., Petras, H., & Wilcox, H. C. (2011). The good behavior game and the future of prevention and treatment. Addiction science & clinical practice, 6(1), 73–84.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2015). Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 24(2), 335–342.
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2023). A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Revista Panamericana de Salud Publica, 46, e112.
Santos, C. M. da C., Pimenta, C. A. de M., & Nobre, M. R. C. (2007). The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 15(3), 508-511.
Schneider, D. R., Garcia, D., D’Tolis, P. O. A. O., Ribeiro, A. M., Cruz, J. I. d., & Sanchez, Z. M. (2022). Elos program's efficacy evaluation in school management of child behavior: A non-randomized controlled trial. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 38, 1–10.
Schneider, D. R., Pereira, A. P. D., Cruz, J. I., Strelow, M., Chan, G., Kurki, A., & Sanchez, Z. M. (2016). Evaluation of the Implementation of a Preventive Program for Children in Brazilian Schools. Psicologia: Ciência E Profissão, 36(3), 508-519.
Tingstrom, D. H., Sterling-Turner, H. E., & Wilczynski, S. M. (2006). The good behavior game: 1969-2002. Behavior modification, 30(2), 225–253.
Wiskow, K. M., Matter, A. L., & Donaldson, J. M. (2019). The Good Behavior Game in preschool classrooms: An evaluation of feedback. Journal of applied behavior analysis, 52(1), 105–115.