Ancestral science and technology in Brazilian literary afrofuturism: some cases
DOI:
https://doi.org/10.30612/nty.v13i21.19594Keywords:
afrofutism; brazilian afrofuturism; literary; ancestry; technology; resistance.Abstract
The article seeks to present ancestry as a central element in Brazilian Afrofuturistic literature, exploring how literary works reconstruct future narratives from African and diasporic ancestral knowledge, in contrast to Eurocentric science and technology. The research uses a literary analysis of three Brazilian Afrofuturist works: "The Sky Between Worlds", "Ancestral", and the "Ketu 3" trilogy. By analyzing narrative elements such as character, action, and time, the authors investigate how these works intertwine technology, ancestral spirituality, and cultural resistance. The study concludes that Brazilian Afrofuturist literature emerges as a field of resistance, reconstructing memories and projecting alternative futures. Central characteristics include: 1. Revaluation of African knowledge; 2. Integration of technology and spirituality; 3. Protagonism of Black characters; 4. Critique of scientific Eurocentrism. The authors highlight that the differentiating factor of this literary production is presenting a science and technology that is not exclusively white, but grounded in ancestral knowledge. Melanin, for example, is resignified as a technological and spiritual element. Brazilian Afrofuturism is thus configured not merely as a literary genre, but as a movement of identity reconstitution and projection of utopian futures, where ancestry is a source of power and resistance. The research signals the emergence of a rich, expanding literary field that challenges hegemonic narratives and proposes new understandings of technology, culture, and identity.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Inês Couto de. Cultura Iorubá: costumes e tradições. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2006.
ANDERSON, Reynaldo. Afrofuturism 2.0 & the black speculative art movement: notes on a manifesto. Obsidian: Speculating futures: black imagination & the arts. JStor. Vol. 42, n. 1-2, 2016. Disponível em https://www.jstor.org/stable/i40188715
ASIMOV, Issac. No mundo da ficção científica. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
Baltimore-based conceptual visual artist, digital storyteller, and sci-fi enthusiast, using the lens/theory of mundane Afrofuturism to guide her works.
BERND, Zilá. Literatura e identidade nacional. Porto Alegre: Editoria da UFRGS, 2003.
CHEATAM, Safiyah. Making a Case for W.E.B. Du Bois as a Proto-Afrofuturist. Medium. 2020. Disponível em <https://medium.com/the-drinking-gourd/making-a-case-for-w-e-b-du-bois-as-a-proto-afrofuturist-302c60d8db8d>
CLOT, Yves. Psicologismo. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.
DERY, Marc. De volta para o afruturo. Entrevistas com Samuel R. Delany, Greg Tate e Tricia Rose”. Ponto e Virgulina. Edição Temática #1: Afrofuturismo, 2020. Disponível em https://traducaoliteraria.wordpress.com/2020/06/03/ponto-virgulina-1-afrofuturismo/
DIAS, J. C. do N.; RODRIGUES, M. dos S. Por uma genealogia do afrofuturismo. Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, v.4, n.7, 2021 https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/kwanissa/article/view/15334
ESHUN, Kodwo. Captura de Movimento: Entrevista. Ponto e Virgulina. Edição Temática #1: Afrofuturismo, 2020. Disponível em https://traducaoliteraria.wordpress.com/2020/06/03/ponto-virgulina-1-afrofuturismo/
KABRAL, Fábio. O caçador cibernético da rua 13. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
KABRAL, Fábio. A cientista guerreira do facão furioso. Rio de Janeiro, Malê, 2018.
KABRAL, Fábio. O blogueiro bruxo das redes sobrenaturais. Rio de Janeiro: Malê, 2021.
LOPES, Nei. Enciclopédia brasileira da diáspora africana. São Paulo: Selo Negro Edições, 2004.
MENESES, Sandra. O céu entre mundos. Rio de Janeiro: Malê, 2021.
MORSON, Gary Saul; EMERSON, Caryl. Mikhail Bakhtin: creation of a prosaics. California: Stanford University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1515/9780804765961
NELSON, Alondra. Introdução a “future text”. Ponto e Virgulina. Edição Temática #1: Afrofuturismo, 2020. Disponível em https://traducaoliteraria.wordpress.com/2020/06/03/ponto-virgulina-1-afrofuturismo/. Original publicado em Social Text, vol 20, 2002. Disponível em < https://www.researchgate.net/publication/249880473_Introduction_Future_Texts>
NETO, Israel. Ancestral. São Paulo: Kitembo, 2021.
OLIVEIRA, Eduardo. A ancestralidade na encruzilhada: dinâmica da tradição inventada. Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2021.
OLUPONA, Jacob K. Religiões Africanas: uma brevíssima introdução. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2023.
RODES, Paul. Paul Ricoeur and narrative identity. Psychology Today. 2016 Disponível em < Paul Ricoeur e a Identidade Narrativa | Psicologia Hoje>
SODRÉ, Nelson Werneck. História da literatura brasileira. 3ª edição. Rio de Janeiro: José Olympio, 1960.
SOUZA, Waldson Gomes de. Afrofuturismo: o futuro ancestral na literatura brasileira contemporânea. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Literatura, UnB, 2019.
SUVIN, Darko. A ficção científica e o novum. Outra Travessia. Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, v.2, n.32, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2176-8552.2021.e84708
TSZESNIOSKI, Roberta R. Bahia; QUELUZ, Gilson Leandro. Afrofuturismo: a construção da identidade negra a partir da literatura. Revista Humanidades e Letras, vol. 6, n. 01, 2020.
WOMACK, Ytasha L. Afrofuturismo. São Paulo: Ananse, 2024.
YASZEK, Lisa. Raça na ficção científica: o caso do afrofuturismo. Ponto e Virgulina. Edição Temática #1: Afrofuturismo, 2020. Disponível em https://traducaoliteraria.wordpress.com/2020/06/03/ponto-virgulina-1-afrofuturismo/. Original publicado em Introduction to Science Fiction: Online Toolkit for Teaching SF. 2013. http://virtual-sf.com/?page_id=372>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).