Do Terceiro espaço à encruzilhada: hibridismo cultural e agência nas danças negras da diáspora
DOI:
https://doi.org/10.30612/nty.v13i21.19501Keywords:
Black diáspora, Cultural hybridity, Agency, Body, DanceAbstract
This work investigated how Black diasporic dances, exemplified by the Silvestre Technique, articulate cultural hybridity and agency, elements that intertwine in practices of political resistance and identity formation. To explore this articulation, the research was based on theoretical concepts from authors such as Homi K. Bhabha, Stuart Hall, Leda Maria Martins, Patricia Hill Collins, and Paul Gilroy, whose approaches to the 'third space', 'crossroads', 'cultural hybridity', 'agency', and 'double consciousness' guided the analysis. According to Hall, black diasporic practices renegotiate cultural influences to reconstruct identities, a process that connects with the agency of subjects, as highlighted by Collins. Martins, in turn, centers the body as the space of living memories, where these influences are transformed into new narratives and forms of resistance. The objective was to understand bodily practices as spaces of contestation and identity formation in the diaspora, focusing on the relationship between body, memory, and multiculturalism, as well as exploring how cultural hybridity can be a strategy of resistance and self-determination. The research, which combined bibliographical review and participant observation, allowed the investigation of how the Silvestre Technique re-signifies external influences, creating counter-hegemonic epistemologies. The results indicated that, by integrating diverse cultural elements, the Silvestre Technique exemplifies cultural hybridity as a practice of resistance and self-definition. It is concluded that practices such as the Silvestre Technique transcend artistic expression, becoming instruments of cultural and political transformation, and highlighting diasporic dance as a key territory for resistance and the reconfiguration of Black identities in the diaspora.
Downloads
References
ACOGNY, Germaine. 2022. Dança africana. Organização de Daniela Maria Amoroso. Organização e tradução de Roberta Ferreira Roldão Macauley. Coleção PPGAC. São Paulo, Giostri.
BHABHA, Homi Kharshedji. 1998. O local da cultura. Belo Horizonte, Editora UFMG.
COLLINS, Patricia Hill. 2019. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo, Boitempo Editorial.
DU BOIS, W. E. B. 2007. The Souls of Black Folk. New York, Oxford University Press [1903].
GILROY, Paul. 2001. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Tradução de Cid Knipel Moreira. São Paulo, Editora 34.
HALL, Stuart. 2023. Da diáspora: identidades e mediações culturais. 3ª ed. Organização de Liv Sovik. Belo Horizonte, UFMG.
DESMOND, Jane. 1997. “Embodying Difference: Issues in Dance and Cultural Studies”. In: DESMOND, Jane. Meaning in motion: New cultural studies of dance. London, Duke University Press, p. 29-54. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822397281-002
MAIÊ, Mo. 2017. Os Quatro Ciclos do Dikenga. Disponível em: https://terreirodegriots.blogspot.com/2017/03/os-quatro-ciclos-do-cosmograma-bakongo.html. Acesso em: 29 dez. 2024.
MARTINS, Leda Maria. 2021. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro, Cobogó.
REZENDE, Ana Beatriz Coutinho, PASSOS, Vera. 2024. “Técnica Silvestre e a Força do Encontro entre Tradição e Contemporaneidade: Ana Beatriz C. Rezende entrevista Vera Passos”. Revista Sala Preta, São Paulo, 23(3), p. 220-239. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i3p220-239
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).