Batucada

a look at samba from Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/nty.v13i21.19424

Keywords:

Samba, Maranhão, Popular Culture, Identity

Abstract

This article aims to reflect on samba in Maranhão based on groups that create the rhythm in the state. Pondering samba as the representation of an element of national identity, we sought to understand the narratives constructed on the explanation of what Brazil would be, thus analyzing the explanations of social thought that focused on understanding Brazil, examining processes and symbolic elements attributed as traits of Brazilian identity.  Thus, the article develops an analysis of popular culture as a field of political dispute, conceiving culture in a dialectical process and as a dynamic element. Thus, thinking from the perspective of the representation of samba in Brazil, we intend to consider the symbolic perceptions of those who play this cultural asset in Maranhão with samba as an element of Brazilian identity and reflect on samba as a manifestation of popular culture in Maranhão, highlighting the characteristics that cross the rhythm in the state. For this, fieldwork was carried out with samba groups from cities in Maranhão through interviews with cultural makers who involve the rhythm. The analyzes developed throughout the work seek to highlight how the representation of samba structures meanings about identity and popular culture.

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Author Biographies

Raul Brunno Pereira Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Cientista Social e mestrando no Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade da
Universidade Federal do Maranhão.

Ricieri Carlini Zorzal, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003), mestrado em Música pela Universidade Federal da Bahia (2005) e doutorado em Música pela Universidade Federal da Bahia (2009). Recentemente, concluiu pesquisa pós-doutoral na Martin-Luther-Universität Halle/Wittenberg, na Alemanha, e tem publicado seus resultados de pesquisa em importantes periódicos científicos nacionais e internacionais. Atualmente é professor associado III da Universidade Federal do Maranhão, onde tem atividades no curso de graduação em Música-Licenciatura e é professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade PGCult - UFMA (linha de pesquisa: Expressões e Processos Socioculturais) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas PPGAC - UFMA (linha de pesquisa: Processos e Poéticas da Cena).

Valéria Cristina Lopes dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Cultura e Sociedade - PGCULT (2024); Possui Pós-Graduação em MBA em Gestão de Pessoas pela Faculdade Estácio de Sá-und. São Luís (2015); graduação em Bacharela em Administração pela Faculdade Estácio de São Luís (2012), graduação em Bacharela em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA(2022); graduanda em Estudos Africanos e Afro Brasileiros (2023);membro do grupo de Pesquisa Epistemologia da Antropologia, Etnologia e Politica - GAEP - Linha Gênero e estudos feministas; membro do Grupo de Pesquisa Religião e Cultura Popular - GPMina - vinculada a linha de pesquisa Psicanálise e Ciências Sociais - PSICANACS (2021); membro do Conselho Editorial da Comissão Maranhense de Folclore - CMF - membro do Boletim Editorial- GPMina(2022).

Ana Caroline Amorim Oliveira, Universidade Federal do Maranhão

Professora Adjunto-IV de Sociologia da Universidade Federal do Maranhão-UFMA lotada no Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia do Campus São Bernardo. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade-Pgcult(UFMA). Líder do Grupo de Pesquisa Epistemologia da Antropologia, Etnologia e Política (CNPQ). Membro efetivo da Associação Portuguesa de Antropologia-APA. Membro Salsa- Society for the Anthropology of Lowland South America desde 2019. Membro da Associação Brasileira de Antropologia(ABA) desde 2020. Doutora em Antropologia pela Universidade de São Paulo - USP(2018) com área de concentração em etnologia indígena. Possui Mestrado em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco(2008). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Maranhão-UFMA (2006).

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Published

2025-09-08

How to Cite

Sousa, R. B. P., Zorzal, R. C., Santos, V. C. L. dos, & Oliveira, A. C. A. (2025). Batucada: a look at samba from Maranhão. Revista Ñanduty, 13(21), 545–565. https://doi.org/10.30612/nty.v13i21.19424