Policy access to higher education and the dream of haitian diaspora diploma

Authors

  • Bruna Ribeiro Troitinho Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.30612/rmufgd.v8i16.9849

Keywords:

Haitian migration, Diaspora Diploma, Policy on access to higher education.

Abstract

The dream of many young Haitians is to migrate to another country to become a diaspora, a Haitian citizen abroad. Alongside this dream, some aim to enter higher education and return to the country with the diploma to help develop the country or even use it symbolically as a distinction about other countrymen. The present research deals with the diploma diaspora, dream pursued by young Haitians who joined the Federal University of Santa Maria from the policy of access to higher education resulting from the agreement with the Sérgio Vieira de Mello Cathedra. From an ethnography carried out between the years 2017 and 2018 with the first students, the research presents how is the insertion of Haitian students in the academic context of UFSM.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruna Ribeiro Troitinho, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Maria; pesquisadora do Núcelo de Estudos Contemporâneos (NECON) e Grupo Direitos Humanos e Mobilidade Humana Internacional/ Cátedra Sérgio Vieira de Mello (MIGRAIDH/CSVM).

References

ALPHONSE, Fritznel.; MACEDO, José Rivair. O Programa Pró-Haiti nas universidades públicas brasileiras (2011-2016). Campinas: Temáticas, ano 25, n. 49/50, pp. 233-270, fev/dez, 2017.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Editora Zouk, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. 7.ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

BRUNEAU, Michel. Diasporas et espaces transnationaux. Anthropos-Economica, 2004.

BRUNEAU, Michel. Diasporas, transnational spaces and communities. Diaspora and transnationalism: Concepts, theories and methods, v. 3, n. 1, p. 35-50, 2010.

CARVALHO, José Jorge. O confinamento racial no mundo acadêmico brasileiro. São Paulo: Revista USP, n.68, pp. 88-103, 2006.

CARVALHO, José Jorge; FLÓREZ, Juliana; MARTÍNEZ, Máncel. El Encuentro de saberes: hacia uma universidad pluriepistémica. IN: AYALA, N.A.C & RESTREPO, C.A. Saberes Nómadas: derivas del pensamiento proprio. Bogotá: Ediciones Universidad Central, 2017).

CLIFFORD, James. Diasporas. Cultural anthropology, v. 9, n. 3, p. 302-338, 1994.

CNIG- Conselho Nacional de Imigração. Resolução Normativa n.97/2012. Dispõe sobre a concessão do visto permanente previsto no art. 16 da Lei nº 6.815, de 19 de agosto de 1980, a nacionais do Haiti. Brasília, 2012.

COHEN, Robin. Global diasporas: An introduction. 2. e.d . London: Routledge, 2008.

CSVM. Relatório Anual Cátedra Sérgio Vieira de Mello. 2019. Disponível em <https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2019/09/Relatorio-Anual-CSVM_Digital.pdf> Acessado em 19 de fevereiro de 2020.

DANTIL, Louis. Desigualdad y participación política de las mujeres en Haití: entre luchas, obstáculos y logros. Buenos Aire: Clacso, 2016.

DUFOIX, Stéphane. Diasporas. London: University of California Press, 2008.

DUTRA, Maria Rita Py. Cotistas negros da UFSM e o mundo de trabalho. Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, 2018.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. 13 reimpr. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GROSFOGUEL, Rámon. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado – Volume 31 Número 1 Janeiro/Abril 2016, pp. 25- 49.

GUBER, Rosana. La etnografía: método, campo y reflexividad. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2001.

HAITI. Ministère de L’éducation Nationale et de La Formation Professionnelle. La Stratégie Nationale d’action pour l’éducation pour tous. Port-au-Prince, 2007.

HAITI. Ministère de L’éducation Nationale et de La Formation Professionnelle. Plan Opérationnel 2010-2015 Des Recommandations du Groupe de Travail sur l'Éducation et la Formation. Port-au-Prince, 2011.

HALL, Stuart. Identidade Cultural e Diáspora. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n.24, p.68-75, 1996.

HANDERSON, Joseph. Diáspora. Sentidos sociais e mobilidades haitianas. Horizontes Antropológicos, n. 43, p. 51-78, 2015.

JOINT, Louis Auguste. Sistema educacional e desigualdades sociais no Haiti: o caso das escolas católicas. Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56) - maio/ago, 2008.

NASCIMENTO, Sebastião; THOMAZ, Omar Ribeiro. Da crise às ruínas: Impacto do terremoto sobre o ensino superior no Haiti. Brasília: Ministério da Educação/Capes, 2010.

MALINOWSKI, Bronisław. Argonautas do Pacífico Ocidental. 3 eds. Rio de Janeiro: Abril Cultural, 1984.

MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

REDIN, Giuliana. Direito de Imigrar: direitos humanos e espaços públicos na sociedade contemporânea. Tese de Doutorado em Direito, Pontifícia Universidade Católica, 2010.

SAFRAN, William. Diasporas in modern societies: Myths of homeland and return. Diaspora: A journal of transnational studies, v. 1, n. 1, p. 83-99, 1991.

SAYAD, Abdelmalek. A Imigração: ou os paradoxos de alteridade. Tradução: Cristina Murachco. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1998.

SCHILLER, Nina Glick; BASCH, Linda; BLACN-SZANTON, Cristina. Towards a transnational perspective on migration: race, class, ethnicity and nationalism reconsidered. Annals of the New York Academy of Sciences, 1992.

SCHILLER, Nina Glick.; FOURON, G. Laços de sangue: os fundamentos raciais do estado-nação transnacional. Revista Crítica de Ciências Sociais, 1997.

SHEFFER, Gabriel. Diaspora politics: At home abroad. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

STEPICK, Alex. Haitian boat people: a study in the conflicting forces shaping US immigration policy. Law & Contemp. Probs., v. 45, p. 163, 1982.

TOGETHER. Our aim. 2018. Disponível em: https://together.un.org/our-aim. Acesso em 8 de maio de 2018.

UEBEL, Roberto. Análise do perfil socioespacial das migrações internacionais para o RS no início do século XXI: redes, atores e cenários da imigração haitiana e senegalesa. Dissertação de Mestrado em Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.

UFSM. Resolução N.18/2018. Institui a Política Linguística da Universidade Federal de Santa Maria. 2018. Disponível em: https://www.ufsm.br/wp-content/uploads/2018/08/Resolu%C3%A7%C3%A3o-018-2018-UFSM.pdf. Acessado em 24 de fevereiro de 2020.

UFSM. Resolução N.041/2016. Institui o Programa de Acesso à Educação Técnica e Superior da UFSM para Refugiados e Imigrantes em situação de vulnerabilidade e revoga a Resolução N. 039/10. Disponível em: http://site.ufsm.br/arquivos/uploaded/uploads/8de07789-d9fb-439c-9bf5-89a378954a4.pdf. Acessado em 23 de março de 2018.

Published

2019-12-18

How to Cite

Troitinho, B. R. (2019). Policy access to higher education and the dream of haitian diaspora diploma. Monções: UFGD Journal of International Relations, 8(16), 225–254. https://doi.org/10.30612/rmufgd.v8i16.9849

Issue

Section

Artigos Dossiê - Deslocamentos populacionais, migrações de crise e refugiados