Lighting analysis in schools to verify compliance with current standards

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/ipsum.v1i1.19356

Keywords:

Lighting design, Lumen Method, DIALux evo®, Educational buildings

Abstract

An adequate lighting design is essential for proper illumination, ensuring visual comfort and efficiency in activities performed in work environments. The Brazilian Standard NBR 8995-1:2013 establishes guidelines for adequate lighting in work spaces, including educational buildings, given that the learning process depends on visual tasks. This study analyzed the existing lighting at a school located in Dourados/MS. Using a lux meter, it was possible to measure the brightness on work surfaces in various areas, including classrooms, the library, the teacher’s room, the auditorium, and the laboratory. Even with some recently constructed areas, all spaces showed lighting levels below the standards recommended by the norm. To propose improvements, the Lumen Method was applied, allowing the redesign of the lighting and the determination of the ideal number of luminaires to be installed in the studied environments. Additionally, the DIALux evo® software, using the LCN13-S and  LHT44 - PAINEL LED 60X60 luminaires, from Lumicenter, was used to compare the results. Both methods returned similar values, yet differed from the field measurements, confirming the need for repairs and an increase in the number of luminaires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Suizu Higino, UFGD

Civil Engineering student at the Federal University of Grande Dourados (UFGD)

Agleison Ramos Omido, UFGD

Graduated in Civil Engineering from the Federal University of Mato Grosso do Sul (1984), holds a master's degree in Physics from the Federal University of Mato Grosso do Sul (2003), and a doctorate in Electrical Engineering from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (2014). Currently, he is a full professor at the Federal University of Grande Dourados, primarily working on the following topics: shallow geothermal energy, renewable energy sources, recycled aggregates, renewable energy, and sustainability.

References

ARMANGE, Gabriella Casagrande; SOUZA, Cassia Rafaela Brum. Psicologia Ambiental - a influência dos espaços construídos sobre o comportamento humano. Cascavel, 2018.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. Norma. 5461: Iluminação. Rio de Janeiro, 1991.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. Norma. 8995-1: Iluminação de ambientes de trabalho, Parte 1: Interior. Rio de Janeiro, 2013.

BARBOSA, Rúbia Fernanda. Luz, ambiente e comportamento: Como a iluminação modifica espaços e o comportamento humano. Lume arquitetura, [s. l.], ed. 78, p. 58-74, 2014.

BARRETT, P.; DAVIES, F.; ZHANG, Y.; BARRETTE, L. The impact of classroom design on pupil’s learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, v. 89, p. 118-133, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360132315000700. Acesso em: 10 de mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.02.013

CREDER, Hélio. Instalações Elétricas. 16. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Gen, 2016. 502 p.

DORIGO, A. L. Condições de Luz Natural em Ambientes Escolares – Estudo do Projeto Padrão 023 da Rede Pública de Ensino do Estado do Paraná. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Curso de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: Microsoft Word - ADRIANO-Dissertacao_ppgte-VERSAO DEFINITIVA.doc (logiarquitetura.com.br) . Acesso em: 10 mar. 2024.

ELALI, G. A. O ambiente da escola: uma discussão sobre a relação escola-natureza em educação infantil. 2003. Acesso em: 20 nov. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/DFpfPmBzKqVDWNRbth7vtWN/ DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200013

ELALI, G. A. Psicologia e Arquitetura: em busca do locus interdisciplinar. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, 1997. Acesso em: 10 de março 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/gJBMZCtYWS6spmQfbWgqsMx/?lang=pt

GEMELLI, C. B. Avaliação de conforto térmico, acústico e lumínico de edificação escolar com estratégias sustentáveis e bioclimáticas: o caso da escola municipal de ensino fundamental Frei Pacífico. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009. Acesso em: 20 nov. 2024. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/21926

GURGEL, M. Projetando espaços: guia de arquitetura de interiores para áreas residenciais. São Paulo: ed. Senac, 2002.

HARTSTEIN, L.E., LEBOURGEOIS, M.K., BERTHIER, N.E. Light correlated color temperature and task switching performance in preschool-age children: Preliminary insights. PLoS One. 2018. doi: 10.1371/journal.pone.0202973. Acesso em: 10 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202973

HYBINER, J. M. B. M. Análise da iluminação em salas de aulas de escolas da rede de ensino pública das Superintendências Regionais de Ensino de Juiz de Fora, Ponte Nova e Ubá, MG. 2015. 145f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2015. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/7662. Acesso em: 10 mar. 2024.

IIDA, Itiro. Ergonomia: projeto e Produção. 2. ed. São Paulo: Edgar Blucher, 1990.

INFOESCOLA. Espectro eletromagnético. Disponível em: https://www.infoescola.com/fisica/espectro-eletromagnetico/. Acesso em: 26 nov. 2024.

LEKAN-KEHINDE, Michael; ASOJO, Abimbola. The impact of classroom design on pupils’ learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. In: WIT transactions on ecology and the Environment. Ashurst, UK: WIT Press, 2021. v. 253, ISBN 9781784664473. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/357029140_IMPACT_OF_LIGHTING_ON_CHILDREN'S_LEARNING_ENVIRONMENT_A_LITERATURE_REVIEW. Acesso em: 10 mar. 2024.

LUMICENTER. CATÁLOGO DE PRODUTOS – LINHA LED INTEGRADO – LINHAS COMERCIAL E INDUSTRIAL. Disponível em: https://www.lumicenteriluminacao.com.br/catalogo/linhas-comercial-e-industrial-led-c69/. Acesso em: 16 maio 2024.

NISKIER, J. Instalações Elétricas. 7. ed. LTC, Rio de janeiro, 2021. Disponível em: Minha Biblioteca. Acesso em 15 maio 2024.

OCHOA, Juliana Herlemann; ARAÚJO, Daniel Lima; SATTLER, Miguel Aloysio. Análise do conforto ambiental em salas de aula: comparação entre dados técnicos e a percepção do usuário. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 91-114, jan./mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ac/a/d8J55LTs767sH3NNXzjhVfy/#. Acesso em: 20 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-86212012000100007

PIZARRO, P. R. Estudo das variáveis do conforto térmico e luminoso em ambientes escolares. Dissertação (Mestrado em Desenho Industrial) – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2005. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/1e1e116d-5e27-4a9c-8edf-4dc0c58cd883. Acesso em: 10 mar. 2024.

PLUG DESIGN. Como escolher a temperatura de cor ideal para sua luminária? Minas Gerais, 2019. Disponível em: https://plugdesign.com.br/temperatura-cor/. Acesso em: 25 nov. 2024.

RHEINGANTZ, Paulo. CONGRESSO BRASILEIRO DE ERGONOMIA, 14., 2006, Curitiba - PR. Iluminação em escritórios: dos fundamentos às recomendações técnicas do prometo com ênfase no trabalho informatizado [...]. Curitiba, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net. Acesso em: 10 mar. 2024.

SCARINCI, A. L.; MARINELLI, F. O modelo ondulatório da luz como ferramenta para explicar as causas da cor. Revista Brasileira de Ensino de Física, 36. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/69cJCxLXKMFgcWhGnHcd5rC/. Acesso em: 10 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172014000100009

VIANNA, N. S.; GONÇALVES, J. C. S. Iluminação e Arquitetura. São Paulo: Geros, 2ªed., 2004.

Published

2025-11-17

How to Cite

Suizu Higino, A., & Ramos Omido, A. (2025). Lighting analysis in schools to verify compliance with current standards. IPSUM CIVIL, 1(1), e025004. https://doi.org/10.30612/ipsum.v1i1.19356

Issue

Section

Artigos