Languages, codes and their technologies: how an extension action can help the return to presental education after the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.17009

Keywords:

Basic Education, Remote Learning, Educational Lag

Abstract

This experience report seeks to present an extensionist action conducted by the Institute of Applied Social Sciences of the Federal University of Alfenas, Varginha campus. Such an action was proposed in view of the educational lag suffered by the school community during the two years of remote teaching in the face of the pandemic scenario imposed by the New Corona Virus 19. Thus, to attenuate the impacts caused by remote teaching in the public school system, this initiative sought to help third-year high school students in one of the areas proposed by the National Common Curricular Base, the area of language and its technologies. In this way, as support material, the Languages, Codes and Technologies notebooks from the National High School Examination of previous years were used, so that students were also prepared to take this exam in the year 2022. For the organization and realization of the course, a demand survey was conducted among the schools in the municipality, which demonstrated the need for extensionist actions aimed at strengthening partnerships between educational institutions in favor of overcoming the lag caused by remote teaching. The results pointed to the success of the action, as it could be seen that the course functioned as an intensive review of the content worked on in that area over the three years of High School.

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Author Biography

Lidia Noronha Pereira, Universidade Federal de Alfenas

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG - 2004), pós graduou em Linguística Aplicada ao ensino da Língua Portuguesa (UNINCOR - 2006) e em Gestão Escolar: Supervisão, Orientação, Inspeção e Direção (UNIS - 2011). É Mestra em Ciências da Linguagem pela Universidade Vale do Sapucaí (UNIVÁS - 2012/2014) e Doutora em Ciências da Linguagem pela mesma instituição (UNIVÁS - 2014/2017), sendo suas pesquisas financiadas pelo Fundo de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG). Sua tese de doutorado, intitulada "A (des)estabilização de sentidos para corpo-e-sujeito inscritos pela sexualidade e pelo gênero: efeitos de ruptura", ficou em 2º lugar na etapa nacional do Concurso de Teses e Dissertações da Associação Latino-Americana de Estudos do Discurso (ALED). Foi membro do corpo editorial da Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem (ISSN: 2359-2192) criada pela Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS). Como professora substituta da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), lecionou a disciplina "Comunicação e Expressão" para os cursos de Engenharia e Licenciatura. Foi professora designada pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) para ministrar, no curso de Pedagogia, as disciplinas de "Língua Portuguesa"; "Ensino de Ciências", "Pedagogia e suas Multidimensionalidades", "Metodologia Científica", "Ensino e Aprendizagem de Língua Portuguesa", "Fundamentos e Metodologias da Língua Portuguesa", "Língua Portuguesa: Oralidade, Leitura e Produção de Texto", Informática aplicada à Educação", "Ludicidade" e "Psicologia da Educação I e II". Ainda, já atuou em outras Instituições de Ensino Superior (Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS) como orientadora e professora das disciplinas de "Literatura Infantil", "Língua Portuguesa", "Políticas Educacionais" e "Metodologia Científica". Publicou conto no Caderno de Educação de Minas Gerais e atua, há 16 anos, como professora de Literatura e Artes no Ensino Médio e cursinhos pré-vestibulares, tendo já trabalhado com os métodos de ensino "Bernoulli", "Positivo", "Objetivo", "Coc", "Soma" e "Ser". Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Análise de Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: sujeito, corpo, educação, gênero, travestilidades e literatura. Atualmente, é professora designada pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade Poços de Caldas, para lecionar no curso de Pedagogia as disciplinas voltadas para o ensino da Língua Portuguesa.

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Published

2023-07-31

How to Cite

Pereira, L. N. (2023). Languages, codes and their technologies: how an extension action can help the return to presental education after the pandemic. RealizAção, 10(19), 73–90. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.17009