Representativeness and belonging:

The perception of female workers about organizational diversity

Authors

Abstract

Through qualitative field research, this study sought to understand the different possibilities of diversity programs to reach workers from different social groups. Semi-structured interviews were carried out with three workers from companies that have diversity programs. The analysis was based on the approach of socio-historical psychology, given its dialectical character, having as its main tool the analysis of the meaning cores. The results indicate a positive influence of the existence of organizational diversity programs on the sense of organizational belonging of workers who make up these groups. It was also observed that difficulties related to identification with diversity groups can lead workers not to adhere to these organizational policies. It is concluded that companies that have effective diversity programs have greater chances of attracting and retaining people belonging to minority groups, however, this effectiveness is directly linked to the adhesion of workers to the diversity initiatives promoted by the organizations.

Author Biography

Monica Carvalho, sao judas

Universidade São Judas Tadeu (USTJ), São Paulo - SP. Brasil. E-mail: monicagurjao@hotmail.com
ORCID https://orcid.org/0000-0001-9534-5818

References

Aguiar, W., & Ozella, S. (2006). Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência E Profissão, 26(2), 222-245.

Aguiar, W., & Ozella, S. (2013). Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 94(236), 299-322.

Aguiar, W. M. J. de, Soares, J. R., & Machado, V. C. (2015). Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, 45(155), 56–75.

Alves, M., & Galeão-Silva, L. (2004). A crítica da gestão da diversidade nas organizações. Revista De Administração De Empresas, 44(3), 20-29

Bock, A. M. B., Gonçalves, M. G. M. da, & Furtado, O. (Orgs.) (2007). Psicologia sócio-histórica (3a ed.). Cortez.

Bock, S.D. (2001). Orientação profissional: avaliação de uma proposta de trabalho na abordagem socio-historica. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Cardoso, L. (2010). Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 607-630.

Carreira, D. (2018). O lugar dos sujeitos brancos na luta antirracista. SUR. Revista Internacional de Direitos Humanos, 15(28), 127-137.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm

Fleury, M. (2000). Gerenciando a diversidade cultural: experiências de empresas Brasileiras. Revista De Administração De Empresas, 40(3), 18-25.

Great place to work (2020). Turnover: qual o seu impacto nas empresas?. Recuperado de: https://gptw.com.br/conteudo/artigos/turnover/

Henz, C. (2018). Diversidade cultural e emancipação. Revista Espaço Pedagógico, 13(1), 60-73.

Lei n. 8.213, de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8213cons.htm

Lei n. 12.288, de 20 de julho de 2010. Altera as leis nos. 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, 10.778, de 24 de novembro de 2003 e institui o Estatuto da Igualdade Racial. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm

Lei n. 12.990, de 9 de junho de 2014. Reserva aos negros 20% (vinte por cento) das vagas oferecidas nos concursos públicos para provimento de cargos efetivos e empregos públicos no âmbito da administração pública federal, das autarquias, das fundações públicas, das empresas públicas e das sociedades de economia mista controladas pela União. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12990.htm

Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Lopes, Y. (2017). Rogério Junqueira: conceitos de diversidade. Diversidade E Educação, 2(4), 4–13.

Myers, A. (2003). O valor da diversidade racial nas empresas. Estudos Afro-Asiáticos, 25(3), 483-515.

Mckinsey & Company. (2020). Diversity Matters: América Latina. Recuperado de https://www.mckinsey.com/br/~/media/mckinsey/locations/south%20america/brazil/our%20insights/diversity%20matters/diversitymatterspt.pdf?shouldIndex=false

Oliveira, P. C. (2019). Ser e pertencer: o sentimento de pertencimento nas organizações brasileiras sob a ótica da cultura organizacional (Trabalho de conclusão de curso). Escola de comunicações e artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. Recuperado de http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/textos/tc4177-Oliveira.pdf

Piza, E. (2002). Porta de vidro: entrada para branquitude. In I. Carone, & M. A. S. Bento (Orgs), Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Vozes.

Projeto de lei n. 5593, de 2020. Altera a Consolidação das Leis do Trabalho para reservar pelo menos 50% das vagas destinadas à contratação de aprendiz para a contratação de negros, mulheres e LGBTQI+. Recuperado de: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2267719&ord=1

Ribeiro, D. (2017). O que é: Lugar de fala? (Coleção Feminismos plurais). Letramento: Justificando

Saji, G. S. M. (2005). Gestão da Diversidade no Brasil: Apresentação de um modelo brasileiro. (Dissertação de Mestrado). Escola de Administração de Empresas de São Paulo, SP, Brasil.

Schucman, L.V. (2012). Entre o Encardido, o Branco e o Branquíssimo: Branquitude, Hierarquia e Poder na Cidade de São Paulo. (Tese de doutorado). Instituto de Psicologia, Universidade São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Organização das Nações Unidades para Educação, Ciência e a Cultura. (2002). Declaração Universal sobre a diversidade cultural. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/diversity/pdf/declaration_cultural_diversity_pt.pdf

Published

2024-05-06

How to Cite

Carvalho, M. (2024). Representativeness and belonging: : The perception of female workers about organizational diversity. Revista PsiPorã, 1(1), 36–59. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/psipora/article/view/17168

Issue

Section

Artigos