Gender relations and book of history teaching: an approach possible?

Authors

  • Jackson James Debona UFMT
  • Renilson Rosa Ribeiro UFMT

Keywords:

Gender. Didactic books. History.

Abstract

This article aims to present the study about a copy of the collection "História Sociedade & Cidadania", history didactic book of Elementary School – used in this work as a source – the author Alfred Boulos Junior regarding the way in which gender relations are addressed, considering the didactic book as an important carrier of a value system of a culture and an instrument of meaningful work for teachers. The methodology used consists of the substantive examination of the selected font by addressing two sections that integrate content units regularly, as well as bibliographic research using texts that discuss various issues in relation to gender, Feminism and history agenda. When mapping the sources, it is concluded that the issues of gender approach were silenced in the texts examined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Disponível em: http://www.fnde.gov.br Acesso em: 13 jan. 2014.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História: Sociedade & Cidadania. Ensino fundamental. 6º ano. São Paulo: FTD. Nova Edição, 2009. (Coleção História: Sociedade & Cidadania).

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: O saber histórico na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1998, p. 69-90.

______. As “tradições” nacionais” e o ritual das festas cívicas. In: PINSKY, Jaime (org.) O Ensino de história e a criação do fato. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1990, p. 43-72.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Guia de Livros didáticos PNLD: Série/Anos Finais do Ensino Fundamental - História. Brasília: SEF/MEC, 2008.

CHOPPIN, Allain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.3, p. 549-566, set./dez. 2004

CHARTIER, Roger. A História Cultural: Entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados. São Paulo, v. 11, n 5, p. 173-191, 1991.

CHERVEL, André, História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. Livro didático de História: lugar de memória e formador de identidades. In: Simpósio Nacional da Associação Nacional de História (20: 1999: Florianópolis) História: Fronteiras. Vol. 01. São Paulo: FFLCH/USP, 1999, p. 203-212.

______. História & ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GASPARELLO, Arlete Medeiros. Construtores de identidade: a pedagogia da nação nos livros didáticos da escola secundária brasileira. São Paulo: Iglu, 2004.

GATTI JÚNIOR, Décio. A escrita da história: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru: Edusc, Uberlândia: Edufu, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

MARTINS, Marcos Lobato. História Regional. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Novos temas nas aulas de história. São Paulo: Contexto, 2010, p. 135-152.

MATO GROSSO DO SUL. Referencial Curricular da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino/MS – Ensino Fundamental. Campo Grande: Secretaria de Estado de Mato Grosso do Sul, 2008.

PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Novos temas nas aulas de história. São Paulo: Contexto, 2010, p. 135-152.

RAGO, Margareth. Epistemologia Feminista, Gênero e História. In: PEDRO, Joana; GROSSI, Miriam (orgs.). Masculino, Feminino, Plural. Florianópolis: Ed. Mulheres, 1998. p. 21-41.

SOIHET, Rachel; PEDRO, Joana Maria. A emergência da pesquisa da História das Mulheres e das Relações de Gênero. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 27, n. 54, p. 281-300, 2007.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 2, n. 20, p. 71-99, jul./dez. 1995.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação do profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

VALDEMARIN, Vera Teresa; PINTO, Adriana Aparecida. Das formas de ensinar e conhecer o mundo: lições de coisas e método de ensino intuitivo na imprensa periódica educacional do século XIX. Revista Educação em Questões. Natal, v. 39, n. 25, p. 163-187, set./dez. 2010.

VENSON, Anamaria Marcon. Brasileiras no mercado sexual transnacional. In: FÁVERI, Marlene de; SILVA, Janine Gomes da; PEDRO, Joana Maria. Prostituição em áreas urbanas: história do Tempo Presente. Florianópolis: Ed. UDESC, 2010, p. 243-260.

Published

2015-09-04

How to Cite

DEBONA, Jackson James; RIBEIRO, Renilson Rosa. Gender relations and book of history teaching: an approach possible?. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 11, p. 126–143, 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4368. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand