Democratic management and its application in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.16945

Keywords:

Democracy, Democratic Management, Basic Education, Management

Abstract

The aim of this article is to identify the works developed in the last 5 years on democratic management and its subareas and to verify the most observed by educators. We searched for "democracy," "democratic management," or derivatives, in titles and keywords. We found 27 articles, however, six were discarded as they were not within the scope, related to Brazilian basic education. Thus, the new model of school management proposes the construction of autonomous institutions, capable of making decisions, elaborating institutional projects, managing resources, and choosing fruitful strategies (BRASIL, 2006c, p. 19). here is a need to focus on student administration, considering the individuals targeted by their actions and understanding activities beyond exclusively administrative or pedagogical. Therefore, it is crucial to think about democratic and participatory management, in which the school community participates, autonomously and decentralized, in activities and decisions. Thus, it is urgent to debate education since it is not preparation for life but is life itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Donizetti Rocha, Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas

Especialista em Gestão Escolar (PECEGE/ ESALQ/USP). Doutorado em Educação (UNESP).

 

José Anderson Santos Cruz, Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas

Professor Associado. Doutor em Educação Escolar, (FCLAr/Unesp). Editor Adjunto e Executivo da RIAEE. Editor da Editora Ibero-Americana de Educação. Editor e Assessoria Técnica para periódicos.

 

References

AMARAL, D. P. do. A regulamentação da gestão democrática e a ação do Ministério Público: desdobramentos no estado do Rio de Janeiro. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 9–30, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10781. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10781. Acesso em: 26 jun. 2021.

ARAÚJO, A. B. Um legado de John Dewey para a administração escolar: uma leitura da obra vida e educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 356–369, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12378. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12378. Acesso em: 26 jun. 2021.

BANDEIRA, M. Á.; MONTEIRO OLIVEIRA, N. C.; MILÉO, I. do S. de O. A eleição direta de diretor escolar: desafios na gestão democrática no município de Medicilândia – Pará. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 448–477, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13609. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13609. Acesso em: 26 jun. 2021.

BERNADO, E. da S.; BORDE, A. M.; CERQUEIRA, L. M. Gestão escolar e democratização da escola: desafios e possibilidades de uma construção coletiva. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 31–48, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10782. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10782. Acesso em: 26 jun. 2021.

BITTENCOURT, B.; AMARAL, D. P. do. A gestão democrática no contexto do município de Queimados (RJ): a trajetória de eleição para diretores escolares. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 168–187, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.13896. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13896. Acesso em: 26 jun. 2021.

BOSCHETTI, V. R.; MOTA, A. B. da; ABREU, D. L. de F. Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas. Gestão Escolar Democrática, Santa Maria, p. 1-9, 26 jun. 2021. DOI 10.5902/2318133822257. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/22257. Acesso em: 25 jun. 2021.

CAFAGNA, V. Significado formativo e participação democrática: uma pesquisa sobre o ensino da história e da literatura. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 1, p. 217–232, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i1.12309. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12309. Acesso em: 26 jun. 2021.

CARDOSO MACHADO, E. N.; FALSARELLA, A. M. Nova gestão pública, educação e gestão escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 372–389, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13255. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13255. Acesso em: 26 jun. 2021.

CORREIA, E. S.; ZOBOLI, F. A filosofia da educação de John Dewey: entre o pragmatismo e a democracia. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1484–1497, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14093. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14093. Acesso em: 26 jun. 2021.

DE PAULA, A. S. do N.; COSTA, F. J. F.; LIMA, K. R. R. A contradição gestão democrática x administração burocrática da escola: apontamentos para o debate. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 388–400, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12443. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12443. Acesso em: 26 jun. 2021.

DEWEY, J. Como pensamos: Como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

DOURADO, L.F.; OLIVEIRA, J.F.; SANTOS, C.A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Série Documental: Textos para Discussão, Brasília, v. 24, n. 22, p. 5-34, 2007.

FERREIRA, E. B.; POCHMANN, M. Escolarização de jovens e igualdade no exercício do direito à educação no brasil: embates do início do século XXI. Educ. Soc., Campinas, v. 37, n. 137, p. 1-27, 26 jun. 2021.

LIBÂNEO, J. C. et al. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007. (Coleção Docência em Formação).

LIMA, L. C. A gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação e Sociedade, v. 35, n. 129, p. 1067-1083, 2014.

LIMA, L. C. O ensino e a investigação em administração educacional em Portugal: situação e perspectivas. In: CONGRESSO DA SPCE, 1., 1991, Porto. Actas [...]. Porto: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 1991. p. 91-117. Tema: Ciências da educação em Portugal: Situação atual e perspectivas.

LÜCK, H. (org.). Gestão escolar e formação de gestores. Em Aberto, v. 17, n. 72, p. 1-195, fev./jun. 2000.

MASSON, M. A. C.; VAN ACKER, M. T. V. Educação escolar e gestão democrática do ensino: perspectivas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 1, p. 84-104, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10785. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10785. Acesso em: 26 jun. 2021.

MENEZES, J. S. da S.; BRASIL, R. S. Gestão democrática na escola: a participação no contexto da prática de um programa de educação em tempo integral. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 1, p. 137–158, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10787. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10787. Acesso em: 26 jun. 2021.

MOTA, P. F. A gestão democrática e a materialização da Meta 6 do Plano Nacional de Educação: possibilidade de educação em tempo integral na região metropolitana do Estado do Rio de Janeiro. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 1, p. 351–364, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10703. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10703. Acesso em: 26 jun. 2021.

NASCIMENTO, L. F. do; CAVALCANTI, M. M. D. Gestão democrática na educação infantil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v, 21, n. 1, p. 190–214, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n1.2017.9991. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9991. Acesso em: 26 jun. 2021

OLIVEIRA, W. S.; BORGES, E. H. N. O ensino de música e o desafio da democratização no “chão da escola”. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. 3, p. 1448-1463, set./dez. 2017. ISSN: 1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10196. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10196. Acesso em: 26 jun. 2021

PENA, N.; CASTILHO, A. E. C. A.; BORGES, P. A. S. A gestão democrática escolar no contexto da Nova Gestão Pública (NGP): um enfoque no PNE (2014-2024). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 223–239, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.14019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14019. Acesso em: 26 jun. 2021.

SANTANA, V. R. Gestão democrática nas escolas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 524–533, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11281. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11281. Acesso em: 26 jun. 2021.

SANTOS, T. T. B. dos; SOUZA, R. E. de; CARVALHO, H. A. de. O desafio da construção democrática do currículo: experiência do município de Almirante Tamandaré/PR. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 123–137, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.14028. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14028. Acesso em: 26 jun. 2021.

SANTOS, W. da S. Reflexões históricas e sociológicas para uma gestão democrática da escola no Brasil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1333–1349, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.13550. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13550. Acesso em: 26 jun. 2021.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 19. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1980.

Published

2023-12-22

How to Cite

ROCHA, M. D.; SANTOS CRUZ, J. A. Democratic management and its application in the school environment. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023023, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.16945. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/16945. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand

Most read articles by the same author(s)