TEACHING LITERATURE OR LITERATURE PRACTICE IN BASIC EDUCATION? CONSIDERATIONS FROM THE BNCC

Authors

Keywords:

Literature, Literary literacy, BNCC

Abstract

Literature represents a source of inspiration for different classes, such as History, Philosophy, Sociology, among others. This potential of literary art reveals its reach beyond the area in which it is inserted in the BNCC (Base Nacional Comum Curricular), that is, “Linguagens e suas Tecnologias”, since literature provides good interdisciplinarity practices in the classroom. With this in mind, the main objective of this article is to analyze the proposal for teaching literature at BNCC, based on updated bibliographical research. Therefore, reflections from some of the main scholars in the field will be considered for this analysis, among which, for example, Regina Zilberman stands out, who seeks to define the importance of O papel da literatura na escola; and Rildo Cosson, with his proposal for teaching literature from the perspective of Letramento Literário.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helton Marques, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Graduação, Mestrado e Doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Email: h.marques2706@gmail.com.

References

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2004.

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. A formação do leitor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Belo Horizonte: UFMG, 2009.

COSSON, Rildo. Círculos de Leitura e Letramento Literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 70-82.

ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. In. Via Atlântica: Revista do Programa de Pós-Graduação de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo. v. 1, n. 1, n. 14, 2008, p. 11-22.

Published

2025-09-07

How to Cite

Marques, H. (2025). TEACHING LITERATURE OR LITERATURE PRACTICE IN BASIC EDUCATION? CONSIDERATIONS FROM THE BNCC. Horizontes - Revista De Educação, 12(20), p. 122–137. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/horizontes/article/view/20616

Issue

Section

ARTIGOS