A privatização na e da educação básica no Brasil e no Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16615

Keywords:

Educational politics, Forms of privatization, Basic education

Abstract

The paper aims to analyze the different forms of privatization of basic education that took
place in Chile and Brazil. Bibliographic and documental research was used, based on the analysis of
the Constitutions and educational legislation in force in these countries. The results show that education
in Chile was predominantly controlled by the private sector as a result of the neoliberal reform of
the 1980s and favored its total subordination to the laws of the market, in the process of privatization
of education. The brazilian case is marked by privatization processes in education, when the public
fund is disputed by different actors from the public and private sectors, when the latter are predominantly
presented as a public-private partnership and insert, in public educational policies, the logic
of the private sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Dilnéia Espíndola FERNANDES, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul UFMS

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).
Professora Titular da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul,
onde atua como pesquisadora sênior no Programa de Pós-graduação em Educação.
Bolsista em Produtividade CNPq (Nível 1D).
E-mail: mdilneia@uol.com.br
Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5218-8541

References

AMARAL. N. C. PEC 241/55: A “morte” do PNE (2014-2024) e o poder de diminuição dos recursos educacionais. RBPAE, Brasília, v. 32, n. 3, p. 653-673, set./dez., 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/70262/39677. Acesso em: 29 jan. 2022.

ANDERSON, P. Brasil à parte – 1964-2019. São Paulo: Boitempo, 2020.

ASSIS, A. E. S. Q. A Educação e pandemia: outras ou refinadas formas de exclusão? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://www.scielo. br//edur/a/ymhskLWxTXmGyvtyVLWwVwz/. Acesso em: 14 fev. 2022.

BACHELET, M. Programa de Gobierno Michelle Bachelet 1914-1918. Out. 2013. Disponível em: http://michellebachelet.cl/programa/. Acesso em: 21 maio 2017.

BALL, S. J.; YOUDELL, D. Privatización encubierta en la educación pública. Internacional de la Educación, V Congreso Mundial, 2008.

BELLEI, C. Dificultades y resistencias de una reforma para des-mercantilizar la educación. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, Valência, Espanha, v. 9, n. 2,

p. 232-247. Disponível em: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8417. Acesso em: 14 fev. 2022.

BELLEI, C.; GONZALES, P.; VALENZUELA, J. P. Fortalecer la educación pública: un desafío de nivel nacional. In: BELLEI, C.; CONTERAS, D.; VALENZUELA, J. P. Ecos de le Revolución Pingüina. Alcances, debates y silencios en la reforma educacional. Santiago: Universidad de Chile, 2010. p. 225-254.

BERNARDI, L. M.; UCZAK, L. H.; ROSSI, A. J. Relações do movimento empresarial na política educacional brasileira: a naturalização da associação público-privada. In: PERONI, V. M. V.; VALIM, P. de L.; KADER, C. R. Redefinições das fronteiras entre o público e privado – implicações para a democratização da educação. São Leopoldo: Oikos, 2018, p. 115-124.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 31 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 fev. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 30 jan. 2020.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, ano 153, n. 241, p. 2-3, Brasília, DF, 16 dez. 2016.

BRASIL. Lei nº 14.172, de 10 de junho de 2021. Dispõe sobre a garantia de acesso à internet, com fins educacionais, a alunos e a professores da educação básica pública. Brasília, DF: Presidência da República, 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/lei-n-14.172-de-10-de-junho-de-2021-325242900. Acesso em: 31 jan. 2022.

CHILE. Constitución política de la República 1980. Disponível em: http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=242302. Acesso em: 15 jan. 2022.

COSTA, R. M. P. da; SILVA, A. V. L. da; ARRAIS NETO, E. de A. Nefarious aspects of the Covid-19 pandemic on education policy in Brazil. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e29310313313, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13313. Acesso em: 31 jan. 2022.

OLIVEIRA, W. A. DE et al. Covid-19 pandemic implications for education and reflections for school psychology. Psicologia: teoria & prática, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 1-26, abr. 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872021000100011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 31 jan. 2022.

DONOSO-DIAZ, S.; ALARCÓN-LEIVA, J. El lucro en la educación chilena: debate conceptual acerca del sentido de la educación pública y de la privada. Pro-posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 33-49, maio/ago., 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8642885. Acesso em: 14 fev. 2022.

DONOSO-DÍAZ, S. El derecho a educación en Chile: nueva ciudadanía tras el ocaso neoliberal. Chile: Bravo y Allende Editores, 2013.

DONOSO-DÍAZ, S.; CASTRO-PAREDES, M.; ALARCÓN-LEIVA, J. Aspectos críticos en las propuestas sobre una nueva arquitectura de la educación pública chilena. Estudios Pedagógicos, Valdivia, v. 41, n. 2, p. 305-324, 2015. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/estped/v41n2/art18.pdf. Acesso em: 13 fev. 2022.

FALABELLA, A.; PIRES, D. de O.; PERONI, V. M. V. As formas de privatização no Brasil e no Chile e as implicações para a democratização da educação pública. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 3, p. 1813-1828, 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765. Acesso em: 7 fev. 2022.

FERNANDES, M. D. E.; D’AVILA, J. L. A convivência entre o Programa Escola Guaicurus –Vivendo Uma Nova Lição e o Programa Melhoria e Expansão do Ensino Médio: (Promed/Escola Jovem) no estado de Mato Grosso do Sul. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 5,n. 2, p. 221-232, jul./dez., 2010. Disponível em: http://www.periodicos.uepg.br. Acesso em:30 jan. 2022.

GABRIEL BORIC, de esquerda, vence as eleições à presidência do Chile. Exame, São Paulo. 20 dez. 2021. Disponível em: https://exame.com/mundo/gabriel-boric-de-esquerda-vence-as-eleicoes-a-presidencia-do-chile/. Acesso em: 8 fev. 2022.

GOMES, C. A. et al. Education during and after the pandemics. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 574-594, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/qKJf3GyW4GFf7dVBRvBhXys. Acesso em: 13 fev. 2021.

KREMERMAN, M. La privatización de la Educación: estudio del caso chileno. Santiago: CLADE, 2008.

MELLO, M. DE. Gabriel Boric apresenta gabinete ministerial com 14 mulheres e 10 homens para comandar o Chile. Brasil de Fato, São Paulo. 21 jan. 2022. Disponível em: https:// www.brasildefato.com.br/2022/01/21/gabriel-boric-apresenta-gabinete-ministerial-com--14-mulheres-e-10-homens-para-comandar-o-chile. Acesso em: 8 fev. 2022.

MONTAÑO, C. Terceiro Setor e questão social: crítica ao padrão emergente da intervenção social. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PERONI, V. M. V. Implicações da relação público-privada para a democratização da educação. In: PERONI, V. M. V.; VALIM, P. de L.; KADER, C. R. Redefinições das fronteiras entre o público e privado – implicações para a democratização da educação. São Leopoldo: Oikos, 2018, p. 93-104.

RIKOWSKI, Glenn. Privatização em educação e formas de mercadoria. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 393-413, jul./dez. 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/810/0. Acesso em: 13 fev. 2022.

SUSIN, M. O. K; MENDONÇA, J. As Transformações do Sistema Educacional do Chile a parceria público-privada e a privatização dos recursos. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 15, n. 40, ago. 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/79391. Acesso em: 13 fev. 2021.

VENTURA, D.; REIS, R. A linha do tempo da estratégia federal de disseminação da COVID-19 - um ataque sem precedentes aos direitos humanos no Brasil. Direitos na Pandemia, Boletim n. 10, São Paulo, p. 6-31, 20 jan. 2021. Disponível em: https://www.conectas.org/wp-content/uploads/2021/03/Boletim_Direitos-na-Pandemia_ed_10.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.

VERGER, A. et al. La privatización educativa en América Latina: una cartografía de políticas, tendencias y trayectorias. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2017.

Published

2022-12-12

How to Cite

ALVES, A. G. de R., & FERNANDES, M. D. E. (2022). A privatização na e da educação básica no Brasil e no Chile. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 11(19), 136–159. https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16615

Issue

Section

A EDUCAÇÃO BÁSICA NA AMÉRICA LATINA EM DEBATE